Az április igen erős hónap lesz. Már rögtön a mai napon nehéz a választás, hiszen míg az Akváriumban a pécsi 30Y és a Twist szupergrupp tart fotókiállítással egybekötött ROCKLITERA bulit, addig az A38-on az egy briliáns techno-dzsessz zenekar, a német Brandt Brauer Frick trió játszik. A hónap folyamán jön még egy másik nagynevű modernista dzsessztrió is, a brooklyni Medeski Martin & Wood, míg a német színeket a legendás Tangerine Dream is képviseli, de a bécsi koncertek közül is egy német zenekart – a legutóbbi Yonderboi-lemezen éneklő Charlotte Brandi saját együttesét, a Me And My Drummer duót – ajánlunk leginkább a klubturnét lebonyolító walesi Manic Street Preachers mellé. Budapestre visszatérve a Nouvelle Vague hölgykoszorújából a szexi Nadéah érkezik ismét hozzánk, a Magyarországra leggyakrabban visszalátogató Prodigy előzenekaraként viszont végre a Death In Vegast is láthatjuk, míg a hardcore és punk rajongói a kanadai Cancer Bats és a kaliforniai Set Your Goals fellépésének örülhetnek. A hónap legizgalmasabb és legaktuálisabb fellépője persze a képünkön látható Nika Roza Danilova, azaz Zola Jesus lesz, aki szombaton játszik az A38 Hajón a magyar Belle Belle társaságában. (Aki április 5-én estig elővételben vált jegyet Zola Jesus és Belle Belle szombati koncertjére, az ingyen bemehet a hajó pénteki programjára, a Kolin és a dán LSD On CIA garázs-rock trió fellépésére is – vagyis egy jeggyel négy koncertet láthat!)
30Y + The Twist – ROCKLITERA buli
Akvárium, 2012. április 5.
A néhai Gödör Klub helyén üzemelő Akvárium erre a napra koncerteket, performanszt, irodalmat, fotókiállítást és miniszoknyás tavaszt ígér, úgyhogy nincs más hátra, mint az Erzsébet tér felé venni az irányt! A program első részeként 20 órakor kerül sor – a Zenélő Egyetem, vagyis a ZEN támogatásával – a ROCKLITERA kiállítás megnyitójára, ahol Gréti (Gréti és a varázslók), Dr. Beck Zoltán (30Y) és Szűcs Krisztián (Heaven Street Seven, The Twist) tart introdukciós beszédet Baksa-Soós Attila könyvének és a kötet képanyagát jegyző Lékó Tamás nagy méretben kiállított művészi zenekarfotóinak méltatása céljából. Aztán Krisztián és Zoli a színpad felé veszik az irányt, ugyanis előbb a ma már második lemezén dolgozó Twist együttes ad hangversenyt, majd pedig a 30Y táncoltatja meg a miniszoknyás és a miniszoknyáért rajongó nagyérdeműt. Aki még bírja a strapát, az a Tesco Disco indie himnuszaira vezetheti le a feszültséget.
Jegyár: 1500-1800 Ft
Brandt Brauer Frick + Alba Hyseni Project
A38 Hajó, 2012. április 5.
A Brandt Brauer Frick egy német techno-dzsessz trió, melynek tagjai – Daniel Brandt dobos, Jan Brauer és Paul Frick billentyűsök – 2008-ban találkoztak, és első körben a szokatlannak tűnő akusztikus techno mellett tették le a voksot. A komolyzenében és a dzsesszben egyaránt járatos, klasszikus képzettségű zenészek leginkább akusztikus hangszereket használnak, és csak nagyon indokolt esetben veszik igénybe az elektronika segítségét. You Make Me Real című debütalbumuk 2010-ben jelent meg a híres !K7 nu jazz/lounge kiadónál, és a kritikusok hamar párhuzamba állították a trió produkcióját a Kraftwerk (minimalizmus), a Rammstein (harsányság), Steve Reich (precizitás) és Meredith Monk (szárnyalás) művészetével. A Mr. Machine címre keresztelt folytatás még akusztikusabb lett (leszámítva egy Moog szintire kötött elektromos gitárt), és ezen a lemezen már egy tíztagú nagyzenekar, valamint a Hajón nemrég szintén fellépő Emika is besegített. A BBF előtt pedig nagyszerű felvezetés lesz a már jó ideje hazánkban élő albán származású Alba Hyseni koncertje zenekarával, amellyel tavaly megjelent Intermission című albumának sötét, de felemelő dalait adja elő.
Jegyár: 3000-3500 Ft
Zola Jesus + Belle Belle
A38 Hajó, 2012. április 7.
Annak, hogy az A38 nemrég egy nemzetközi szavazáson a világ legjobb klubja lett, teljességgel megfelel, hogy egyre több nívós előadók váltja ott egymást, és már tényleg elég komoly rangnak számít a Hajón fellépni. A legfrissebb név a sorban egy orosz származású amerikai művésznő, Zola Jesus, akit természetesen nem így anyakönyveztek, hiszen Nika Roza Danilovaként jött a világra az arizonai Phoenixben, 23 évvel ezelőtt. A wisconsini erdőségben felnövő Nika hétévesen kezdett el énekelni, saját szándékából, és tíz éven keresztül az opera világának bűvöletében élt, de aztán tinédzserként átváltott a könnyűzenére. Természetesen nem a könnyedebb műfajok érdekelték – Ian Curtis, Diamanda Galás, Lydia Lunch, a Swans és a Throbbing Gristle tartoztak a kedvencei közé, és hamarosan felvette a Zola Jesus művésznevet. Némi hálószobás barkácsolás után 2009-re készült el The Spoils című debütalbumával, melyet a Stridulum EP-ből nagylemezzé bővített Stridulum II követett egy évvel később, tavaly pedig már elő is rukkolt harmadik munkájával, a Recorderen is meghallgatható Conatus albummal. A kritikusok szerint olyan a zenéje, mintha Kate Bush vagy Siouxsie Sioux beszállna a Joy Divisionbe, de emlegetik vele kapcsolatban Lisa Gerrard (Dead Can Dance) és Elizabeth Fraser (Cocteau Twins) nevét is. Zola és zenekara előtt mindenképp érdemes meghallgatni Belle Belle-t is, aki nem más, mint Nagy Bence, 22 éves billentyűs-dalszerző-énekes, aki kompozícióit vetítéssel kíséri (ő tavaly jelentkezett Pain Of Horses című debütáló anyagával).
Jegyár: 4000-4500 Ft
(az április 5-én estig elővételben megváltott Zola Jesus-jegyek április 6-ra, a Kolin és a dán LSD On CIA koncertjére is érvényesek)
Tangerine Dream
Művészetek Palotája, 2012. április 10.
A Kraftwerk, Jean Michel Jarre és Vangelis után negyedikként a legtöbben valószínűleg a német Tangerine Dreamet említik meg a hetvenes évek elektronikus zenéjének legfontosabb úttörői közül. A több reinkarnáción átesett – igazából Edgar Froese nevéhez köthető – társulat első lemeze 1970-ben jelent meg, és akkoriban, valamint az azt követő években a krautrock műfajába sorolták őket a kritikusok, olyan más német zenekarok mellett, mint a Can, a Neu!, a Faust és az Amon Düül II. A nyolcvanas évekbe lépve aztán fokozatosan alkalmazkodott a Tangerine Dream zenéje a szintetizátoros pophoz, és egyre több filmzenei megbízatást is vállaltak (az ő zenéjük hallható többek között A félelem ára, Az erőszak utcái, a Kockázatos üzlet, a Tűzgyújtó, a Legenda és az Alkonytájt című filmekben), de aztán a kilencvenes évektől kezdve fokozatosan búcsút intettek a mozgóképnek, és ismét a sorlemezeikre koncentráltak. A jelenleg hattagú felállás (Froese mester mellett három nyilván jóval fiatalabb hölgy és két úr) minden bizonnyal eljátszik jó pár alapvetést olyan klasszikus electro-kraut lemezekről, mint a Phaedra, a Rubycon és a Tangram, és a gitáron sem utolsó Edgar Froese valószínűleg ezúttal sem fogja kibírni Jimi Hendrix-feldolgozás nélkül.
Jegyár: 3000-7900 Ft
Nadéah
A38 Hajó, 2012. április 14.
A Tours de France rendezvénysorozat keretében már a Nouvelle Vague köreiből már a sokadik énekesnő lép az A38 színpadára, mindössze pár hónap leforgása alatt. Idén már üdvözölhettük itt Phoebe Killdeert és Melanie Paint, ezúttal pedig Nadéah Miranda követi őket, aki kolléganőihez hasonlóan belekóstolt már a szólóénekesi pályába is. Az Ausztráliában nevelkedett énekesnő, aki az előző évtized végén a Nouvelle Vague mellett Marc Collin másik feldolgozásprojektjében, a Hollywood Mon Amourban is szerepelt, kevesebb mint fél év leforgása alatt immár másodszor lép fel a Hajón, és ismét hattagú zenekarával érkezik hozzánk, hogy előadja tavalyi debütlemezének, a Venus Gets Evennek olyan elborult – és némileg Feistre, valamint Alison Goldfrappre emlékeztető – kabaré-pop dalait, mint a Suddenly Afternoons, a Tell Me vagy a Hurricane Katrina, és az sem lehetetlen, hogy a Nouvelle Vague-feldolgozások közül is felcsendül majd egy s más.
Jegyár: 2000-6000 Ft
Me And My Drummer
B72, Bécs, 2012. április 19.
Van az az anekdota Keith Richards elképesztő önéletrajzi könyvében, amikor a Rolling Stones talán leginstabilabb időszakában, a nyolcvanas évek közepén, a nem túl izgalmas Dirty Work album munkálatainak elején Mick Jagger felhívja a zenekari megbeszélésről hiányzó Charlie Watts-ot, hogy „hol van a dobosom?” Watts, akit épp álmából ébresztettek, felkel, felvesz egy öltönyt, átmegy a többiekhez, odalép Jaggerhez, és megszólal: „Még hogy én a te dobosod? Talán te vagy az én énekesem!” Azzal behúz neki egy óriásit és minden további nélkül visszamegy a hotelba… Azt nem tudni, hogy ez a történet volt e bármi hatással a Me And My Drummer nevű német zenekar elnevezésére, és igazából nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a duó női tagja nem más, mint az a Charlotte Brandi, aki Yonderboi legutóbbi albumának, a tavalyi Passive Controlnak volt az énekesnője. Az éneklés mellett billentyűkön is játszó hölgy ezúttal saját zenekarával (vagyis Matze Pröllochs nevű dobosával) érkezik a közelünkbe, hogy ízelítőt adjon a duó készülő debütalbumából, melyről a félig pop, félig triphop hangzású You're A Runnert már biztos jó sokan ismerik. A kislemezdal és a Yonderboi-album kapcsán a Recorder ezt a bécsi koncertet ajánlja erről a napról a legszívesebben, holott ezen az estén fellép még az osztrák fővárosban a nemrég teljesen korrekt albummal jelentkező veterán Stranglers és a brutális skót akcentussal nyomuló Twilight Sad is (az előbbi a Szene, az utóbbi a Chelsea színpadán).
Jegyár: 7-9 euró
Medeski Martin & Wood
Trafó, 2012. április 24.
Ha létezik a pop felé kacsintó, experimentális dzsesszlegendának számító zenekar, akkor a brooklyni Medeski Martin & Wood biztosan az. John Medeski (billentyűk), Billy Martin (dob) és Chris Wood (basszus) kereken húsz éve jelentették meg első albumukat, a Notes From The Undergroundot, és azóta már jó pár élő és nem élő kiadványon vannak túl. Tavaly egy 20 című kiadványsorozattal ünnepelték húszéves fennállásukat, és a Trafóban adandó koncertjük is a visszatekintés jegyében zajlik majd. A dzsessz mellett funk, soul és hiphop hatásokat is beépítő, és éppen ezért az avant-groove címkét is megkapó trió egészen elképesztő koncerteket ad, melyek gyakori része egy olyan betét, amikor a zenészek úgy kommunikálnak egymás között a hangszereikkel, mintha beszélgetnének.
Jegyár: 3800-4300 Ft
Cancer Bats + Set Your Goals + Stubborn
Dürer Kert, 2012. április 25.
A Dürer Kertben ezen az estén a hardcore punké a főszerep, hiszen két neves tengerentúli zenekar is fellép a műfaj képviselői közül. A kanadai Cancer Bats 2004-ben alakult Liam Cormier frontember vezetésével, és 2006-ra már el is készült debütalbumával, a stoner és sludge metal hatásokat is mutató Birthing The Gianttel. Ezt követte 2008-ban a Hail Destroyer, a két éves rotációt fenntartva pedig tavalyelőtt érkezett a már kereskedelmi sikert is arató Bears, Mayors, Scraps & Bones, a vadonatúj Dead Set On Living album pedig egy héttel a Dürer-koncert előtt jelenik meg, szóval még pont lesz idő a meghallgatására. A Set Your Goals valamivel dallamosabb punkzenét játszik, ami nem csoda, hiszen az ő otthonuk Kalifornia. Ők is 2004-ben alakultak, de a Cancer Bats-fiúkkal ellentétben eddig csak három albumnál tartanak: a 2006-os Mutiny és a 2009-es This Will Be The Death Of Us után tavaly adták ki Burning At Both Ends című legutóbbi munkájukat, és hozzánk is főleg ennek a dalaival érkeznek. Az előzetes tervek szerint még fellépett volna a Terror, a Death Before Dishonor és a Take Offense is, ők azonban lemondták a koncertjeiket, úgyhogy a Cancer Bats és a Set Your Goals mellett végül csak egy fellépője lesz a bulinak: a magyar színeket képviselő Stubborn.
Jegyár: 2900-3900 Ft
The Prodigy + Death In Vegas
Papp László Budapest Sportaréna, 2012. április 28.
A Prodigy a Depeche Mode után valószínűleg a legnépszerűbb aktív külföldi zenekar a magyar közönség körében, és lassacskán már mi sem tudjuk összeszámolni, hányszor is jártak nálunk (nyolcszor biztosan). Liam Howlett, Keith Flint és Maxim Reality természetesen nem csak nálunk örvend óriási népszerűségnek, hiszen a legnevesebb nyugati fesztiválokra is hívják headlinernek őket – ami nem is csoda, hiszen a kilencvenes években készült lemezeik a mai napig az elektronikus tánczene megkerülhetetlen alapművei. Noha a 2009-es Invaders Must Die óta csak egy koncertlemezzel, illetve -filmmel jelentkeztek, nem ülnek a babérjaikon, hiszen a turnézás mellett következő albumukon dolgoznak, amiről az idei bulikon két dalt már fel is fedtek a közönségnek. Az Aréna-show érdekessége, hogy a Prodigy előtt – csak ezen az estén – a Death In Vegas lép fel, mely név mögött igazából már csak Richard Fearless tekinthető biztos pontnak. A DIV-t egy kicsit az UNKLE-höz lehet hasonlítani, hiszen Fearlesséknél is az elektronika és a pszichedelikus rock vegyül borongós dalokban, melyekhez sok esetben olyan neves vendégeket hívtak meg énekelni, mint Bobby Gillespie (Primal Scream), Jim Reid (The Jesus And Mary Chain), Iggy Pop, Liam Gallagher, Paul Weller vagy legutóbb az Austra énekesnője, Katie Stelmanis. Richard Fearless és aktuális zenésztársai a legutóbbi album, a hét év szünet után 2011 végén megjelentetett Trans-Love Energies anyagával érkeznek most hozzánk – no meg persze jó pár bevált Death In Vegas-klasszikussal.
Jegyár: 5900-15000 Ft
Manic Street Preachers
Arena, Bécs, 2012. április 28.
Aki ott volt decemberben a londoni O2 Arenában a Manic Street Preachers karrierösszegző koncertjén, az hallhatta, hogy társai nevében James Dean Bradfield két évre elbúcsúzott a közönségtől. De úgy látszik, hogy csak a brit nézőktől, ugyanis az eufórikus jubileumi hangulat hatására (nemrég volt negyedszázados a zenekar!) bejelentettek egy kis európai klubturnét – ilyesmi először esik meg a 2001-es Know Your Enemy koncertsorozat óta! A bulik setlistjét természetesen a tavaly ősszel kiadott dupla válogatás, a National Treasures kislemezdalai alkotják, de a fentebb említett három és fél órás londoni szuperkoncerthez képest itt azért egy kicsit rövidebb kivonatot kapnak a nézők. Ettől függetlenül a legfontos dalok nem hiányozhatnak majd: a karrierindító Motorcycle Emptiness, az első Sziget koncerten Puskás Öcsinek ajánlott Faster, a generációs himnusznak számító A Design For Life, a tavalyi angliai lázongások által újjáértelmezett If You Tolerate This…, a Bradfield édesanyja emlékére írt Ocean Spray, a karrierújraindító Your Love Alone Is Not Enough, és a legutóbbi album slágere, az It's Not War (Just The End Of Love) mind el kell, hogy hangozzon! És ha a zenészek jókedvükben vannak, még olyan ritkábban játszott gyöngyszemeket is előkaphatnak, mint a La Tristessa Durera, a So Why So Sad, a There By The Grace Of God vagy az Empty Souls.
Jegyár: 45 euró
Donaufestival
Krems, Ausztria, 2012. április 28 – május 5.
Krems egy 25000 lakosú Duna-parti kisváros Bécstől 70 km-re nyugatra, és egyben az 1988 óta minden évben megrendezésre kerülő Donaufestival nevű rendezvény helyszíne. A nagyobb nyári fesztiválok artisztikus előjátékának is tekinthető rendezvény kicsit mintha a SXSW európai miniváltozata lenne, hiszen itt is számos helyszínen lehet rengeteg programból választani bő egy héten keresztül (igazából két háromnapos részből áll az esemény, közte két pihenőnappal). A Recorder legszívesebben április 29-ét ajánlja, hiszen a CocoRosie-lányok, Bianca és Sierra Casady külön-külön produkciói mellett aznap lép fel a Deerhunter-frontember Bradford Cox puritán Atlas Sound projektje, a korábbi lo-fi megszólalását az utóbbi időben közérthetőbb hangzásra váltó Ariel Pink's Haunted Graffiti, a hipster-kedvenc Oneohtrix Point Never és persze a 2012-es év egyik legjobb art-pop lemezét – és nem mellékesen legjobb videoklipjét – jegyző Chairlift, élén az elragadó Caroline Polachek énekesnővel. Azért persze a többi napra is maradnak izgalmak, hiszen a CocoRosie-testvérek több különböző programmal is készülnek, Laurie Anderson a Light Asylummal közösen lép színpadra, a Sissy Nobby-koncerten egy bizonyos Antony háttérvokálozik, videórendező-géniusz Chris Cunningham zenei produkcióval jelentkezik, de lesz még Scout Niblett, Emika, Squarepusher, The Field, Pantha Du Prince, Bohren & der Club of Gore, Hunx And His Punx, Hercules And Love Affair és Of Montreal is.
Jegyár: 30-82 euró
összeállította: Nagy István
a Brant Brauer Frick akusztikus technója bővített zenekari felállásban:
a 30Y és a Twist együttesek koncertjéhez igazított ROCKLITERA buli beharangozó kisfilmje: