A munka ünnepén egy közös Nitzer Ebb/Die Krupps-koncerttel indult hónap folyamán még számos izgalmas produkciót kapunk: érkeznek legendás amerikai zenekarok (Queens Of The Stone Age, Swans), brit electro-goth fazonok (IAMX), francia technósok (Nôze), izraeli garázs-rockerek (TV Buddhas), hányatott sorsú kongói világzenészek (Staff Benda Bilili) és világpolgár dalszerző-előadók (Scout Niblett, Ben Frost), de az igen aktív hazai lo-fi és indie színtér is kínál elég programot a képünkön látható Hó Márton és a Jégkorszak ma esti fellépésétől az eddig csak egy szál gitáros akusztikus lemezboltkoncerten bemutakozott Zombie Girlfriend rendes zenekari felállásának premierjéig. De persze bőven akad olyan produkció is, amiért ezúttal is Bécsbe kell menni (Animal Collective, Metronomy, Meat Puppets).
Hó Márton és a Jégkorszak + Bioberber
A38 Hajó, 2011. május 4.
A korábban a Jozef K együttest vezető, majd a Hippikillerben is basszusgitározó – és amúgy néha rockújságíróként is tevékenykedő – Horváth „Hó” Márton tavaly Jégkorszak nevű új kísérőzenekarával rögzített egy EP-t Szeles Mónika címmel (a négyszámos premierje decemberben a Recorderen volt). A harmincat idén betöltő gitáros-énekes-dalszerző társai Szőke Barna gitáros a Qualitonsból, Horváth Kristóf basszista a Live Large-ból, valamint Gulyás Kristóf dobos a Planet 55-ból. A már Péterfy Bori előtt is fellépő négyes zenéje valahová a Radiohead, Mark Kozelek zenekarai (Red House Painters, Sun Kil Moon), illetve különböző angolszász (pl. Daniel Johnston) és kevésbé angolszász (José González) trubadúrok közé lőhető be, pozitívan melankolikus dalokkal. A közelmúltban a Lemezboltok Napján is fellépő Marciék előtt ezen a májusi estén a képzőművészként és színészként is tevékenykedő Csató József zenekara, a Bioberber koncertezik az A38 tetőteraszán. A 2005-ben szólóprojektként induló, de jelenleg négy tagot számláló formáció humoros, filozofikus, keserédes dalokat játszik, a sokatmondó „biobeat” műfaji behatárolás alatt.
Jegyár: 500 Ft
Scout Niblett + Ben Frost
Trafó, 2011. május 5.
A Trafó szervezői szerint az est két fellépőjét a tavalyi spanyolországi Primavera Sound fesztiválon nézték ki maguknak, és úgy döntöttek, hogy muszáj meghívni őket egy budapesti koncertre. Az Amerikában élő 37 éves angol énekesnő, az asztrológia fanatikus Scout Niblett (becsületes nevén: Emma Louise Niblett) első lemeze, a Sweet Heart Fever pont tíz éve jelent meg, ezt követte a 2003-as I Am, a 2005-ös Kidnapped By Neptune és a 2007-es This Fool Can Die Now, a legutóbbi The Calcination Of Scout Niblett pedig tavaly látott napvilágot. Noha intim hangulatú koncertjein legtöbbször egyedül adja elő minimalista dalait, zenéjére – saját bevallása szerint – olyan hangos zenekarok voltak a legnagyobb hatással, mint a Mudhoney, a Nirvana és a Sonic Youth. Az est másik fellépője, a hazáját, Ausztráliát Izland kedvéért otthagyó Ben Frost experimentális elektronikus zenét játszik, melyben megférnek poszt-punkos, indusztriál és akár black metal hatások is. Furcsa páros, két meglehetősen különböző zenei világképpel, de talán épp ezért érdemes ezen az estén a Trafóba látogatni.
Jegyár: 1900-2300 Ft
Nôze
Dürer Kert, 2011. május 6.
A két párizsi mostohatestvér, Ezechiel Pailhes és Nicolas Sfintescu duója 2004 óta árasztja el fülledt experimentális technóval az elektronikus zenék rajongóit. A klasszikus zenei képzettségű Pailhes és a DJ Freakként, illetve a Circus Company kiadó alapítójaként is ismert Sfintescu első közös lemeze, a Craft Sounds And Voices 2005-ben jelent meg improvizatív, néhol free jazz elemeket is tartalmazó techno dalokkal, a folytatás pedig három évvel később érkezett Songs On The Rocks címen. Most – újabb hároméves szünetet követően – megint van új album, a Dring, mely csupán pár hete jelent meg, és most természetesen ennek az anyagát mutatja be a Nôze egy live act keretében. Előttük a hazai Lick The Click! csapat melegíti a közönséget, Ferenc Vaspoeri szintén live act formájában, míg Chrom és Crimson DJ-szettel.
Jegyár: 2500-3000 Ft
Zombie Girlfriend + Hammer Of Gods + Fuseism
Szabad az Á, 2011. május 6.
Tudomásunk szerint óta kevés együttes futott be Bajáról (a nyolcvanas évek elejéről a ska úttörő Forum juthat eszünkbe), de most végre itt az ideje, hogy a dél-magyar város felkerüljön a zenei térképre. A Zombie Girlfriend igazi szobazenekarként született, és idén januárra már közzé is tett Bandcamp-oldalán egy minialbumot The Great Plain címmel (lám, a Nagyalföldre utaló cím is jelzi a produkció földrajzi kötődését). A nemzetközi zeneblogokon is jól szereplő Zombie Girlfriend lo-fi dalaiban megbújik a hatvanas évek popzenéje és a hetvenes évek punkja, a nyolcvanas évekbeli Jesus & Mary Chain, valamint a kilencvenes évekbeli Magnetic Fields hatása. A kezdetben egyszemélyes projektet Szabó Benedek egyéb bajai, illetve budapesti tagokkal duzzasztotta fel igazi zenekarrá, melynek ez lesz az első koncertje (Benedek eddig csak az áprilisi Record Store Day alkalmából adott egy szál gitáros akusztikus fellépésén játszott ZG-dalokat, a szintén először fellépő Piresian Beach projekt énekesnőjével kettesben). Május 6-án a Zombie Girlfriend előtt a poszt-punk, shoegaze és poszt-hardcore határán mozgó budapesti Fuseism lép fel 9 órától, az este harmadik zenekara pedig 11-től a Moog-dobos Dorozsmai Gergő noise-rock projektje, a Hammer Of Gods lesz, mely a február végi Heal EP után már új albumának anyagát is bemutatja.
Jegyár: 800 Ft
Staff Benda Bilili
Művészetek Palotája, 2011. május 6.
Ritkán lép fel Magyarországon kongói zenekar, főleg olyan, amelyik egy állatkertben potyázó hajléktalanokból alakult. A fokozatosan bővülő együttes bárkit befogad, aki elesett, de tehetséges és szeretné kifejezni magát – a gitáros például a saját hangszerét konzervdobozokból eszkábálta össze. A zene számos hozzávalóból áll össze: van benne rumba, rhythm & blues, reggae és funk, a dalszövegekben (melyeket az utcai, hajléktalan élet inspirált) pedig gyakran egészségügyi és életvezetési tanácsokat adnak a rászorulóknak. A „kongói Buena Vista Social Clubként” is aposztrofált Staff Benda Bilili amúgy azóta örvend nemzetközi ismertségnek, mióta egy filmes stáb felkarolta őket, ők pedig éltek a a lehetőséggel – turnéznak, lemezeket készítenek és már különböző díjakat is begyűjtöttek. A róluk szóló dokumentumfilm május 19-én, kevesebb mint két héttel a koncert után érkezik a magyar mozikba.
Jegyár: 1800-5900 Ft
TV Buddhas + Steam Engine
Bútorszalon Egyetemi Klub, 2011. május 7.
A Magyarországon nem először fellépő TV Buddhas egy izraeli illetőségű, de jelenleg Berlinben székelő csoportosulás, melynek tagjai lendületes garázs-rockot játszanak, saját bevallásuk szerint a Ramones, a Modern Lovers és a Replacements irányvonalában, ami pedig az éneket illeti, ott Iggy Pop hatása megkérdőjelezhetetlen. Nem szokványos formációról beszélhetünk: eddig egy gitáros-énekes fiú és egy dobos lány csörömpölt a színpadon, de nemrég felvették ez utóbbi öccsét is gitározni harmadik tagnak, basszusgitárra továbbra sincs szükségük. Eddig két nagylemezük (The Golden Period, Dying At The Party) és egy címnélküli EP-jük jelent meg, de készítettek már dokumentumfilmet is, mely egy amerikai turnéjukat örökítette meg. A pszichedelikus garázs-rockereket ezen az estén egy hazai zenekar, a Steam Engine előzi meg – a szabolcsi srácok már túl vannak egy instrumentális EP-n (Goddamn Cigar Metal), experimentális metáljuk kiváló felvezetés lehet a TV Buddhas előtt, a Dob utca és az Erzsébet körút sarkán található Bútorszalonban.
Jegyár: 1000 Ft
Metronomy
Chelsea, Bécs, 2011. május 18.
A Devon szóról sokaknak a Knight Rider című sorozat mellékszereplője ugrik be elsőre, márpedig ez egy angol megyét is takar – a Muse mellett innen származik például a Metronomy együttes is, mely most Bécsbe látogat legújabb nagylemeze, a kiváló kritikákat begyűjtő The English Riviera kapcsán (bizony, bizony, a dél-nyugat angliai Devon egyik déli partszakaszát a helyiek nagyképűen Angol Riviérának nevezik). Noha Joseph Mount projektje már 1999-ben elindult, az első Metronomy-albumra 2006-ig kellett várni: az IDM, vagyis Intelligent Dance Music kategóriába sorolt Pip Paine még főleg instrumentális electro darabokat tartalmazott, a komoly szakmai elismeréseket begyűjtő, poposabb 2008-as Nights Outon viszont már az énekes dalok domináltak. Egy Metronomy-koncert különleges élmény: a tagok szívesen aggatnak magukra különböző lámpákat, és amikor ezekben vicces tánckoreográfiákat adnak elő, az igazán felejthetetlen élmény.
Jegyár: 16 euró
IAMX + Noblesse Oblige
A38 Hajó, 2011. május 20.
A Nitzer Ebb- és Die Krupps-koncertek után egy újabb szado-mazo zenei őrület, a hazánkban már visszatérő vendégnek számító IAMX tolmácsolásában. Nem is volt olyan rég, hogy a brit electro-goth együttes ausztriai koncertjeit reklámoztuk itt a Recorder hasábjain, most viszont az egykori Sneaker Pimps-frontember Chris Corner (aki egészen biztosan utálja, ha összetévesztik Chris Cornell-lel) és társulata Budapestre is ellátogat. A zenekar mindenféle bizarr vizuális segédeszközzel fűszerezi előadásait, szóval akitől nem áll távol a valahol a normalitás és Marilyn Manson között félúton lévő, enyhén aberrált produkció, az mindenképp látogasson el az A38 Hajóra ezen az estén. Érdemes korán odaérni, mert az előzenekar sem akármi: Cornerék előtt a Noblesse Oblige nevű brit-francia-német koprodukció electro-punkja melegíti a népet. A berlini székhelyű együttes Malady című harmadik lemezét turnéztatja, a szuggesztív gall énekes-színésznő, Valerie Renay gondoskodik arról, hogy a közönség kellőképp ráhangolódjon az IAMX-re.
Jegyár: 4000-4500 Ft
Swans + James Blackshaw JAMES BLACKSHAW FELLÉPÉSE ELMARAD, csak SWANS lesz!
Trafó, 2011. május 21.
Nemcsak az IAMX, hanem a Swans ausztriai koncertjét is ajánlottuk már korábban, és most a legendás New York-i poszt-punk zenekar is tiszteletét teszi nálunk. Az együttes eredeti korszakában, vagyis 1982 és 1997 között tíz stúdiólemezt adott ki, és noha a feloszlás után kiadott koncertlemez a Swans Are Dead címet kapta, azóta kiderült, hogy igazából csak tetszhalálról volt szó. Michael Gira frontember (aki a köztes időben szólókarrierje mellett az Angels Of Light élén is helytállt) és egy másik őstag, Norman Westberg tavaly összetoborzott négy zenészt, akikkel elkészítette a My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky című visszatérő Swans-albumot. A sajtó áradozott, a turné is beváltotta a hozzáfűzött reményeket, úgyhogy senki ne gondolja, hogy egy újabb megélhetési nosztalgiatripről van szó. Giráék előtt a harmincéves angol énekes-dalszerző, James Blackshaw ad koncertet: a sokszor Bert Jansch-hez hasonlított, elsősorban 12 húros gitárokat preferáló előadó tavalyi lemezét, az All Is Fallingot népszerűsíti.
Jegyár: 3000-3500 Ft
Animal Collective
Arena, Bécs, 2011. május 23.
2009 egyik legjobb albumát az egy évtized alatt szép lassan beérő Animal Collective szolgáltatta – a freak folkot, Beach Boys-os hangulatot, pszichedéliát és kísérleti elektronikát vegyítő Merriweather Post Pavilion már a kultuszstátuszon felül emelte a zenekart, többé nem lehetett titkos tippként beszélni róluk. A fura becenevek (Avey Tare, Panda Bear, Deakin, Geologist) mögé bújó zenészek a 2009-es sikerlemez óta készítettek egy experimentális filmet (ODDSAC), valamint megjelentettek egy koncertalbumot (Animal Crack Box) és egy EP-t (Fall Be Kind) a stúdiólemez hátramaradt törmelékeiből. Közben Avey Tare és Panda Bear is kiadott egy szólóalbumot, Geologist megházasodott és fia született, Deakin pedig, aki furcsa módon nem szerepelt a Merriweather Post Pavilion albumon, most visszatért a zenekarba. Bécsbe tehát a klasszikus felállásában érkezik az állítólag már új lemezen dolgozó együttes, nyilván felcsendülnek a korábbi albumok gyöngyszemei (jó pár dalra biztos rá sem lehet majd ismerni), és a tagok szokásait ismerve mindenféle szemkápráztató vizuális trükköt is bevetnek.
Jegyár: 30 euró
Meat Puppets
Szene, Bécs, 2011. május 24.
Vajon megússza valaha is a Meat Puppets, hogy ne főként Kurt Cobain egyik kedvenc zenekaraként aposztrofálják? A válasz valószínűleg nem, ahogy a skót Vaselinesnek is ez a sors jutott, de talán nincs is ezzel olyan nagy baj. A több mint harminc éve Phoenixben alakult Meat Puppets munkássága az egyik példa arra, hogy a grunge nem a Nirvanával és társaival kezdődött, a Kirkwood testvérek (akik fel is léptek Cobainék híres MTV Unplugged koncertjén) a punkot olyan szokatlan hatásokkal vegyítették, mint a country és a pszichedélia. A nyolcvanas években hat lemezük jelent meg (köztük a II-es számú 1984-es album, melyről a Nirvana három dalt is feldolgozott!), majd a seattle-i hype következtében nagykiadóhoz igazoltak – az 1994-es Too High To Die például kifejezetten jól fogyott. Aztán jöttek feloszlások, de 2006 óta megint együtt vannak, és nemrég jelent meg 13. stúdiólemezük, a Lollipop. Pre-grunge rajongóknak kötelező, és fontos megemlíteni, hogy ezen az estén egy másik, Seattle-közeli előadó is fellép a bécsi a Porgy & Bess klubban: az egykori Hole- és Smashing Pumpkins-basszistalány Melissa Auf der Maur, aki Out Of Our Minds című második szólóalbumának anyagával turnézik
Jegyár: 25 euró
Queens Of The Stone Age ELMARAD!
Petőfi Csarnok, 2011. május 28.
Még ki sem sikerült söpörni az összes homokszemet a PeCsa berendezéséből a Kyuss Lives! koncertjét követően, de máris egy újabb sivatagi zenekar érkezik a leharcolt épületbe. A hajdani Kyuss-tagok eredeti gitárosuk, Josh Homme nélkül látogattak ide, de hősünk a másik együttese, a Queens Of The Stone Age élén csak eljut Magyarországra! A frontember kicsit hanyagolta sikerzenekarát a 2007-es Era Vulgaris album óta, inkább dobolt megint egy Eagles Of Death Metal-lemezen (Heart On – 2008), producerkedett a harmadik Arctic Monkeys-albumon (Humbug – 2009), megcsinálta a Them Crooked Vultures szupergruppot John Paul Jones és Dave Grohl társaságában (album 2009-ben, turné 2010-ig, Grammy-díj 2011-ben), szóval elfoglalta magát rendesen. Az, hogy a QOTSA megint turnézik, nem jelenti azt, hogy új lemezről lenne szó (azt csak egyelőre semmiképp) – a koncertkörút apropója az, hogy nemrég kiadták 1998-as címnélküli bemutatkozó albumuk deluxe változatát. A turnén Homme-ék a teljes 1998-as anyagot eljátsszák, de az se ijedjen meg, aki későbbi dalokat is szívesen hallana: a koncert ráadásában a befutást eredményező Rated R-ról, a 2000-es évtized legjobb lemezei között emlegetett Songs For The Deafről, a némileg elszállósabb Lullabies To Paralyze-ról és a már fent említett Era Vulgarisról is felcsendül majd ez-az-amaz. Aki pedig azzal érvel, hogy ezen az estén van a BL-döntő is, az állítsa be a felvevőt és menjen a PeCsába!
Jegyár: 9900 Ft ELMARAD! A jegyek a vásárlás helyén visszaválhatók.
Grass Widow + Wormkids + Szextank
Szabad az Á, 2011. május 29.
Három fiatal csaj érkezik San Franciscóból, illetve a Kill Rock Stars kiadótól, állítólag magyar gyökerekkel, twee pop, szörf és poszt-punk beütésű lo-fi zenével és ellenállhatatlan dalokkal. Raven Mahon gitározik, Hannah Lew basszusozik, Lillian Marling pedig dobol, de ezen felül mind a hárman énekelnek is, ami még izgalmasabbá teszi a produkciót. A triónak eddig egy EP-je valamint két nagylemeze jelent meg: a címnélküli debütalbum 2009-ben, a Past Time elnevezésű folytatás pedig tavaly augusztusban látott napvilágot. A Nagy diófa utcai Szabad az Á-ban az amerikai lányok előtt két magyar előzenekar is emeli az est fényét: a szörf-punkban utazó Wormkids, valamint a szintén szörfmániás, beszédes nevű Szextank kvartett.
Jegyár: 1200 Ft
összeállította: Nagy István