Bruce Springsteen: The Promise

2011.02.07. 13:16, -recorder-

(Columbia/Sony, 2010)
 
Akárcsak Bob Dylan vagy Neil Young (lásd: Le Noise), a náluk pár évvel fiatalabb, 1949-es születésű Bruce Springsteen is igen aktívan töltötte a XXI. század első évtizedét, mind az új – és az adott alkotói karrierben egyfajta fellendülést jelentő – stúdiólemezek, mind az életművet áttekintő, kiegészítő régi felvételek megjelentetésének, újrakiadásainak tekintetében. A kétlemezes The Promise például az 1978-as Darkness On The Edge Of Town album hosszan elnyúló készítése során kiadatlanul maradt dalokat adja közre, és mint ilyen archív anyag, az elmúlt év legjelentősebb kiadványa!
 
Ha a saját szerzeményekre épűlő The Rising (2002), Devils & Dust (2005), Magic (2007) és Working On A Dream (2009) mellé a Pete Seeger-féle folkfeldolgozásokat tartalmazó 2006-os We Shall Overcome – The Seeger Session című lemezt is beszámítjuk, akkor az elmúlt évtizedben napvilágot látott öt stúdióalbum a legtöbb, amit Bruce Springsteen egy adott dekád folyamán kiadott. Ugyanakkor saját múltját is gondozta, különféle válogatáslemezek mellett megjelent például az 1975-ös Born To Run harmincéves jubileumi díszdobozos újrakiadása is, benne egy pazar dokumentumfilm mellett egy – együttesével, az E Street Banddel rögzített – korabeli koncertfelvétel is DVD-n (Hammersmith Odeon, London ’75), mely pár hónappal később (dupla) CD-formátumban külön is forgalomba került. Úgy látszik, az újrakiadások követik a diszkográfia fejezeteit, bár a még előbb említett box setnél is nagyobb szabású The Promise: The Darkness On The Edge Of Town Story díszdoboz, illetve az annak részeként és külön is piacra került The Promise (a kiadatlan dalok dupla-CD-s gyűjteménye) igencsak megcsúszott a megjelenéssel, így nem jött össze egy előzőhöz hasonló harmincéves jubileum.
 
Amúgy már maga a Darkness On The Edge Of Town is sokat csúszott annak idején a hetvenes évekbeli eredeti tervekhez képest, hiszen a befutást meghozó harmadik nagylemez, a Born To Run után Springsteen összeveszett menedzserével, beperelte sikkasztás miatt, és a hosszan elhúzódó tárgyalás alatt nem adhatott ki új albumot (ez újabb szép téma lehetne Találkozunk a bíróságon! sorozatunkhoz). Amikor a koncertezéssel és dalszerzéssel kibekkelt időszak után újra stúdióban dolgozhatott zenészeivel, csak úgy burjánzott a sok ötlet, sok-sok órányi hanganyag került rögzítésre, melyből a szikárabb, feszesebb, éles gitárokat bevető, némileg még az új hullám hatását is magán viselő és elődeinél kétségkívül sötétebb Darkness... albumhoz Bruce csak a hangulatban leginkább passzoló és a szociális, társadalmi témákhoz leginkább megfelelő tíz számot használta fel. A fiókban maradt több tucatnyi Springsteen-dalból egyet-egyet mások kaptak meg és vittek sikerre (Patti Smith: Because The Night, The Pointer Sisters: Fire, Gary U.S. Bonds: This Little Girl), néhány átvándorolt az 1980-as The River albumra, egypár megjelent a Tracks című 1998-as díszdobozban, illetve néha koncerteken, illetve a koncertfelvételeken is felhangzott egypár ilyen ritkaság. Ám a stúdióverziók többségének kiadása – a rajongótábor egyik örök vágyaként – egészen 2010 végéig váratott magára.
 
Már a másfél órányi The Promise gyűjtemény legelső hallgatásakor nyilvánvaló, e nélkül az eddig kiadatlan 22 szám nélkül tökéletes album a Darkness On The Edge Of Town (talán a legtökéletesebb Bruce karrierjében). Az is gyorsan kiviláglik, hogy a következő – és már a sokszínűségnek jobban meg is felelő duplalemezes formátumban megjelent – The River hangzása, hangvétele és hangulata is ezeken az 1977-'78-as felvételeken kezdett kialakulni. Egy idő után (talán okkal) belehallhatjuk azt is, hogy ezek a régi dalok hatottak az eddigi utolsó stúdiólemezre, a Working On A Dreamre is – hiszen 2008-ban, az album felvételeinek idején, a harmincéves évfordulóra keresték elő először ezeket a régi felvételeket. Az viszont csak többedszerre lesz egyértelmű, hogy ezek a „kirostált” szerzemények, így egyben és akkoriban, a maguk idején megjelentetve sem ejtettek volna komoly csorbát az addigi életművön.
 
A Darkness...-en is szereplő Racing In The Street eltérő, kicsit gyorsabb, kicsivel magasztosabb verziója nyitja az első CD-t: ez a realisztikus, a Thunder Road reményeivel kegyetlenül leszámoló dal eleve rocktörténeti klasszikus. Nem ez egyetlen ismerős dal az 1978-as lemezről: a Candy’s Room (Candy’s Boy-ként) jóval inkább eltérő, a Factory pedig egy teljesen más szövegű változatban szerepel, Come On (Let’s Go Tonight) címen. A továbbiakban azonban egészen változatos stílusú, gyökerű, hangulatú felvételek következnek, sokszor egészen slágeresek – sokan épp ezt hiányolták annak idején a Darkness...-ről. Van itt könnyed, nyárias (Gotta Get That Feeling), Phil Spector-os, doo-wopos (Ain’t Good Enough For You), soulos (Talk To Me), popos (Fire), soul-popos (Someday) és még oly sokféle dal (például 2010-ben rögzített is, hiszen a Save My Love-nak nem létezett stúdióverziója, és néhány további esetben amúgy is került sor némi kozmetikázásra a felvételeken). A Patti Smith-féle stúdióváltozatban elhíresült Because The Night Bruce-tól is katartikus, a City Of Night egy jóval későbbi énekstílusát vetíti előre, a címadó The Promise a gyűjtemény ékköve: a két évvel későbbi The River dallamát és kicsit a szerkezetét is megelőlegező dal a megtört álmok, a be nem tartott (vagy legalábbis be nem tarthatónak vélt) ígéretek dala, erős kötődéssel az 1975-ös Thunder Roadhoz (talán ezért is maradt le a Darkness...-ről – Springsteen éppen egy gyökeresen eltérő világú albumot alkotott, ilyen utalásnak nem volt rajta hely).
 
Ami a már említett The Promise: The Darkness On The Edge Of Town Story díszdobozt illeti, az az újrakiadások történetének egyik legpazarabb darabja: a digitálisan újramaszterelt eredeti 1978-as album mellett helyet kapott benne ugyebár a két CD-nyi kiadatlan felvétel, DVD-n egy 2010-es dokumentumfilm a lemez létrejöttéről (The Promise: The Making Of Darkess On The Edge Of Town), valamint további két DVD-nyi kiadatlan koncert- és próbatermi felvétel az időszak legendás intenzitású fellépéseiről (plusz a Darkness... anyagának teljes 2010-es előadása egy üres koncertteremben). Springsteen 80 oldalas – dalötleteket, eltérő szövegeket, felvételi jegyzeteket és személyes írásokat is tartalmazó – korabeli spirálfüzetének fakszimile kiadása már csak a hab a tortán!
 
The Promise  9/10
The Promise: The Darkness On The Edge Of Town Story  10/10
 
Dömötör Endre
 
www.brucespringsteen.net

a díszdobozban helyet kapó The Promise: The Making Of Darkess On The Edge Of Town dokumentumfilm előzetese:

a gyűjtemény címét adó 1978-as The Promise című dal Bruce Springsteen és az E Street Band korabeli előadásában:

a Because The Night koncertverzióban:

https://recorder.blog.hu/2011/02/07/bruce_springsteen_the_promise
Bruce Springsteen: The Promise
süti beállítások módosítása