(Sub Pop, 2010)
Kurt Cobain kedvenc dalszerzőinek nevezte őket, a Nirvana soha senkitől nem dolgozott fel annyi dalt, mint tőlük (Son Of A Gun, Molly’s Lips, Jesus Doesn’t Want Me For A Sunbeam). A Vaselinest alkotó skót szerelmespár azonban még a Nirvana befutása előtt szétvált, ahogy egylemezes zenekaruk is – majd két évtized kellett nekik, hogy újra összeálljanak, és elkészítsék második albumukat. (A teljes lemezanyag a cikk végén azonnal meg is hallgatható.)
A Frances McKee és Eugene Kelly gitáros-énekesek szerelemgyerekeként aposztrofálható Vaselines 1987-ben alakult Glasgow-ban, abból a célból, hogy folkba oltott noise popjukkal utat mutassanak és reményt adjanak a testnevelésből felmentett, kötött kardigános bölcsész társadalomnak – miszerint számukra is tartogat az élet szórakozási lehetőségeket az iskolapadon és a könyvtáron kívül. A dolog annyira jól sikerült, hogy pillanatok alatt valóságos kis kultusz alakult ki körülöttük. Lásd Kurt Cobaint, aki úgy beléjük habarodott, hogy három számot is feldolgozott tőlük a Nirvanával, sőt még kislányát is Francesnek nevezte el az őszinte tisztelet jegyében. A Vaselines azonban már nem érte meg Cobainék megdicsőülését: két EP (Son Of A Gun – 1987, Dying For It – 1988) és egy nagylemez (Dum-Dum – 1989) után 1990-ben feloszlott, és csaknem két évtizedre kiírta magát a poptörténelemből.
Ez alatt a két évtized szünet alatt Eugene Kelly előbb Captain America, majd Eugenius nevű zenekarával adott ki nagyszerű – valahol a Dinosaur Jr. és a Teenage Fanclub közti úton ingázó – lemezeket, később pedig szerény szólókarrierbe kezdett, első szólóalbuma 2003-ban jelent meg (Man Alive). Ami Frances McKee-t illeti, ő a kilencvenes évek második felében egy Suckle nevű együttesben folytatta pályafutását, de 2006-ra végül ő is eljutott első szólólemezéig (Sunny Moon). Az album megjelenése és turnéja adta az apropót az újbóli közös munkához is: Eugene és Frances 2006 nyarán, 16 év szünet után lépett újra együtt színpadra, majd két évvel később egy jótékonysági koncert után hivatalosan is bejelentették a Vaselines visszatérését. Innentől kezdve nem volt megállás. Teltházas klubkoncertek és hatalmas fesztiválfellépések követték egymást szerte a világon, 2010 júniusában pedig minden nosztalgiára éhes indie popper legnagyobb örömére váratlanul közhírré tették az új lemez közeledtét.
A Belle And Sebastian- és 1990's-tagok segítségével rögzített Sex With An X albumnak mindössze 13 napra volt szüksége ahhoz, hogy elnyerje végleges formáját. Egy mindenféle erőlködést nélkülöző, görcsmentes, őszinte anyagról van tehát szó, ami akkora erővel sugározza magából a múltat, hogy az már-már ijesztő. Néhány bevésődött ráncon és egy-két kihullott hajszálon kívül szinte semmi sem változott. A Vaselines ugyanaz maradt: egy csípős nyelvű, hatvanas évekbeli gitárpop harmóniákból táplálkozó zajcentrikus folk-pop csapat, amelyik néha szeret őrült hangosan játszani.
Rögtön kiváló példa erre az albumot nyitó Ruined, amely akár 1989-ben is születhetett volna, de az ezt követő címadó kislemezdal, a Sex With An X is gyönyörűen helyt állt volna a legendás debütalbumon. Ezek után kicsit komótosabbá válik a lemez tempója, jelezvén, hogy az idő bizony Francest és Eugene-t is próbára tette. De csak egy kicsit, mert mielőtt még zavaróvá válhatna a lassulás, mindig jön egy gyorsabb, csilingelő akkordok helyett torz kvinteket alkalmazó opusz, amitől a hallgató újra egy nyolcvanas évek végi skót egyetem teaszagú koncerttermében találja magát, ahol egy végtelenül kedves, elképesztő humorral megáldott zenekar ontja magából a meseszép zajos popdalokat. Igazán katartikussá persze akkor válik az élmény, amikor e két dolog párosul egymással. Úgy, mint ahogy az shadowsos gitártémákkal operáló Turning It On, vagy az album csúcspontját képező gúnyos I Hate The 80's esetében hallható („utálom a nyolcvanas éveket, mert a nyolcvanas évek szarok voltak” – éneklik egy hetvenes évekbeli rock'n'roll himnusz, a Velvet Underground-féle Sweet Jane emblematikus riffjét reciklálva).
41 percnyi ámulat után aztán egyszer csak véget ér a lemez. Véget ér, és könnyen lehet, hogy nem lesz folytatása. De emiatt ráérünk húsz év múlva aggódni.
8/10
Szaák Zoltán
The Vaselines - Sex With An X by subpop