A héten volt itt a Recorderen a premierje a Jazzékiel új klipjének, amely egy Tarkovszkij-film, a Solaris egyik jelenetének újraforgatása. A videoklip műfajában mindig is előszeretettel használtak játékfilmes idézeteket, Michael Jackson 1983-as Thrillerétől (lásd a fenti képen), amely Az élőhalottak éjszakája című zombi horrorból éppúgy merít, mint a West Side Story musicalből egészen mondjuk Iggy Azalea és Charli XCX Fancy-jéig, amely a Spinédzserek című húsz évvel ezelőtti tini romkom remake-je. Mi most az aranykorból, a nyolcvanas-kilencvenes évekből szemezgettünk olyan klipeket, melyek egy-egy klasszikus film előtt tisztelegnek a maguk módján.
Berlin: No More Words (1984)
Az amerikai new wave zenekar egy filmbetétdallal lett világszerte ismert 1986-ban (a Take My Breath Away a Top Gunból), két évvel korábban viszont egy 1967-es film, a Bonnie és Clyde előtt tisztelegtek ezzel a klipjükkel (a Giorgio Moroder irányításával felvett dal aztán szerepelt a Megőrülök érted című 1985-ös romantikus drámában).
Madonna: Express Yourself (1989)
Fritz Lang 1927-es Metropolis-a számtalan klipben visszaköszön (hogy csak egyet mondjunk, a Queen Radio Ga Ga-ja), 1989-ben Madonna is elkészítette a maga sajátos, glamúrral és erotikával kiszínezett értelmezését, a rendezője egy bizonyos David Fincher volt.
Paula Abdul: Rush, Rush (1991)
A mostanában tehetségkutatók zsűrijeként ismert, koreográfusból lett énekesnő 1991-es szerelmes balladájának klipje a Haragban a világgal című filmre épül. Ez az 1955-ös dráma tette nemzedéki bálvánnyá James Deant, akinek lázadó figuráját (Jim) itt Keanu Reeves alakítja, míg kedvesét, Judyt Paula Abdul. A videóban a film több ikonikus helyszíne is feltűnik és több jelenetét is képről képre újraforgatták.
Annie Lennox: Walking On Broken Glass (1992)
Annie Lennox első szólóalbumának legsikeresebb kislemezdalához a 18. századi kosztümös szerelmi intrikás filmek modorában készült videoklip, amely főként az 1988-as Veszedelmes viszonyokat idézi meg, egészen addig, hogy itt is John Malkovich alakítja a férfi főszereplőt - miközben György herceg londoni rezidenciáján játszódik, a régens szerepében Hugh Laurie-val, ahogyan a Fekete Vipera harmadik évadában láthattuk.
The Cranberries: Linger (1993)
A Cranberries első nagy slágerének fekete-fehér videója Jean-Luc Godard 1965-ös nouvelle vague sci-fijét, az Alphaville-t idézi meg (amely ugye a nyolcvanas évek népszerű német szintipop zenekarának névadója).
Blur: To The End (1994)
A Blur korszakos Parklife albumának valceros kislemezdalában néhány sort mond franciául Lætitia Sadier, a Stereolab énekesnője, sőt, a dalnak készült egy teljesen francia nyelvű változata is, a klip pedig ebből kiindulva a francia új hullámhoz nyúlt inspirációért: Alain Resnais 1961-es alkotása a Tavaly Marienbadban az alapja, a fényképezés és a vágás stílusa is a filmét imitálja, több jelenetet egy az egyben újraforgattak. A két férfi főszereplőt, X-et és M-e, akik szerelmi háromszögbe bonyolódnak egy rejtélyes nővel Damon Albarn és Graham Coxon játssza.
2Pac feat. Dr. Dre: California Love (1995)
Ez a klip most nagyon aktuális, hiszen egy hónapja megy a mozikban a Mad Max negyedik része, ez a húsz évvel ezelőtti nagy költségvetésű videó pedig a tíz évvel korábbi, 1985-ös harmadik rész
The Smashing Pumpkins: Tonight, Tonight (1996)
Billy Corgan zenekarának legpoposabb dalához a világ első sc-fije, Georges Méliès 1902-es Utazás a Holdba című némafilmje alapján készült klip (három éve pedig az Air írt új kísérőzenét a filmtörténeti klasszikushoz). Érdekesség, hogy pont akkor forgatták a Titanic-ot is, így a videóhoz szinte alig tudtak korabeli ruhákat és kellékeket beszerezni, mert James Cameron szinte mindent begyűjtött.
Faith No More: Last Cup Of Sorrow (1997)
Az alapot itt Hitchcock 1958-as remeke, a Szédülés adta, a klipben többek közt rekonstruálták a háztetős nyitójelenetet, a harangtornyos részt és a pszichedelikus álomszekvenciát, Mike Patton ugyanazt a ruhát viseli, mint a filmben James Stewart, akárcsak a szőke nő, akibe beleszédül (Kim Novak kettős szerepét itt Jennifer Jason Leigh játssza), viszont az hommage itt paródiával párosul.
Beastie Boys: Body Movin' (1998)
Apropó, paródia: a Beastie Boys ebben a klipjében óriásit marhul egy 1968-as olasz kémvígjáték, a Diabolik remake-elésével (miközben maga a videó a dal Fatboy Slim-remixéhez készült).