Dollárjelek és hangjegyek – A populáris zene üzleti modelljei

2014.12.29. 15:09, rerecorder

napier-bell.jpg

Lebilincselő könyv a zenebiznisz pénzügyi oldaláról, konkrétan arról, hogy az 1700-as évektől napjainkig hogyan csináltak leleményes/kapzsi emberek minél több pénzt a zenéből – mindez az egyik legnagyobb hatású és íróként is kiemelkedő bennfentes tollából. A 2014-es év legjobb zenei témájú kötete!

Simon Napier-Bell elsősorban A Rockmenedzser: felfuttatta a Yardbirdst, felfedezte Marc Bolant, new wave kulthőst és divatdiktálót csinált a Japanből majd csúcsra (sőt Kínáig) juttatta a Wham!-et. Zenészként, filmzeneszerzőként kezdte ez a művészeti ezermester, és egy hatalmas Dusty Springfield-slágerben (You Don’t Have To Say You Love Me, 1966) még társszerző is volt, de ma már íróként is magasan jegyzett, első három könyvében (lásd a keretesben) saját történeteit és a brit zeneipar sztoriját mosta össze figyelemreméltóan. Hogy zenetörténészi munkásságát most még új szintre is tudta emelni, az már tényleg a legnagyobbak sajátossága. A Ta-Ra-Ra-Boom-De-Ay ugyanis a zeneipar legalapvetőbb hajtóerejét, a pénzszerzés metódusát vizsgálja a lehető legszélesebb nézőszögből. Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni a tanulságot, akkor a múlt héten csak azért jelent meg egy akármilyen popdal, mert abból valakik nagyon sok pénzt akartak keresni, de mindez nemcsak a mainstream sztárokra igaz, hanem bármelyik kedves kedvencedre is, aki független és senki sem ismeri. Ja, de hogy ma már nem is lehet pénzt keresni a zenével? Napier-Bell könyve azért is meglepő, mert rendkívül optimistán látja a zeneipar jövőjét: „mindig jönni fog egy öntelt, pénzéhes majom, aki kitalál valami új megoldást arra, hogyan lehet pénzt csinálni a zenéből.”


ÖT KIMAGASLÓ ZENEIPARI KÖNYVRŐL ITT ÍRTUNK.

A Napier-Bell-memoártrilógia

napier_you_don_t_say.jpgYou Don’t Have To Say You Love Me

(New English Library)

1983

1983-as megjelenésekor ez egy sokkoló bepillantás volt a hatvanas évek brit zeneiparának rejtett szegmenseibe: drogok, szexualitás, kicsapongás – nevekkel, konkrét történetetekkel. Erős, valós magánmitológia.

napier-bell_black-vinyl-white-powder-book-1.jpgBlack Vinyl, White Powder

(Ebury Press)

2001

Ez a könyv jóval nagyobb lélegzetvételű, és a személyes élményeken túl a teljes brit zenebiznisz átfogó keresztmetszete. Menedzserek, lemezkiadók, koncertszervezők, úgy általában az angol pop iparszerű története.

napier-bell_coming.jpgI’m Coming To Take You To Lunch

(Ebury Press)

2005

Napier-Bell utolsó memoárja a legnagyobb menedzseri húzásának komplikált és történelmileg is izgalmas sztorija: 1985-ben a világ első nyugati zenekaraként eljuttatta a Wham!-et a kommunista Kínába egy megakoncertre.


Lebilincselő történeti áttekintését elolvasva nem lehet nem hinni a fenti állítás igazában. Ha sokat is tudunk a zeneipar jogi-pénzügyi hátteréről, ebből a könyvből egészen biztosan sokkal többet megértünk a gépezet működéséről. Sokkal tisztább lesz a kép, mint amit eddig össze tudtunk rakni, arról nem is beszélve, hogy egy csomó mindent kénytelenek leszünk átértékelni a zenéről alkotott véleményeink terén. Na de nézzük, miről is van szó nagyvonalakban: onnantól, hogy 1710-ben a brit parlament törvényt hozott a szerzői jogról, megszületett a zeneipar. 1810-ben egy londoni zongoraárus elindította egy kottásfüzet formájában a zenével való kereskedést. 1930-as években a londoni bíróság egy pereskedés során megállapította egy XIX. századi dalról, hogy az már jóval több, mint huszonnyolc éve sláger, így lejártak a szerzői jogai, bárki azt kezd vele, amit akar – kialakult a szabad felhasználás kerete (a dal a Ta-Ra-Ra-Boom-De-Ay volt). Ez csak éppen a felvezetése a témának, amiben a múlt század elejének slágerhajszolását a copyright/publishing-üzlet váltotta, aztán ez kislemez-üzletté lett, majd lemeziparrá és mára újra zeneiparrá. 


2013 LEGJOBB ZENEI KÖNYVE EZ VOLT!

napier-bell_ta-ra-boom.jpgOlyan iparággá, amit a technológia fejlődése hajtott (gramofon-rádió-erősítés-gitár-lemezjátszó-cd-letöltés), aminek a nagy eszmélése akkor következett be, amikor az ötvenes években rájöttek, hogy a tinédzserek piaca mekkora potenciál, aztán, hogy a hatalmas koncertturnék mekkora bevételt jelentenek, meg a merchandise, meg az újabb és újabb kihívásoknak való megfelelés. Például: amikor a kottákkal már nem lehetett pénzt keresni, létrejöttek a jogdíjbeszedő szövetségek, amikor Elvis már az ötvenes években 30% részesedést kért, ha valaki feldolgozta a dalát – önműködő lett a zeneipari pénztermelés és a dalszerző helyett az előadó sztár diktálta a feltételeket. A művészek ugyan végig alkottak, de a trendeket (előadói jogdíj, rádió, MTV, 360 fokos szerződések, multik összeolvadása) mindig a pénz/pénzmozgás határozta meg, illetve az mindig gyorsan reagált rá. Igen, az internet nagy kihívás az üzletnek, de Napier-Bell szerint lesz megoldás és letehetetlen könyvét olvasva hiszünk is neki.

Dömötör Endre

Simon Napier-Bell
Ta-Ra-Ra-Boom-De-Ay - The Dodgy Business Of Popular Music
Unbound
2014
388 old., Ł17.99

https://recorder.blog.hu/2014/12/29/dollarjelek_es_hangjegyek_a_popularis_zene_uzleti_modelljei
Dollárjelek és hangjegyek – A populáris zene üzleti modelljei
süti beállítások módosítása