Taylor Swift faképnél hagyta a Spotify-t

2014.11.10. 15:16, subrecorder

taylor-swift-11.jpg

Napok óta Taylor Swift új albumától hangos a zenei sajtó, de a hihetetlen eladási számok mellett az 1989 más vonatkozásban is bekerült a hírekbe: az énekesnő ugyanis ezt a lemezét már eleve fel sem töltötte Spotify-ra, az előző négy stúdióalbumát pedig letöröltette a streamingszolgáltató oldaláról. De miért? És jól tette vagy hibázott? Az ügyben más hírességek is megszólaltak.

Miközben a zeneipar lemezeladási számok tekintetében a tönk szélén egyensúlyoz évek óta, egy biztos pont, úgy tűnik, még mindig van a horizonton: ha Taylor Swift új albumot jelentet meg, az emberek eszméletlen mennyiségben fogják megvásárolni. Így volt ez 2012-ben a Reddel, most pedig megint megtörtént az 1989 című új albumával, amelyből az első héten több mint 1,2 millió példány kelt el. Csak viszonyításképpen: legutóbb Eminem volt képes ilyen számot produkálni, 2002-ben a The Eminem Show-val. Swiftet így a 2014-es év nagy zenei megmentőjének is kikiáltották.

141103095057-taylor-swift-spotify-620xa.jpgMiután az eladási kedv csillapodott (ugyan csak egy picit, lassan 2 milliónál jár a lemez), az énekesnő mással került be a hírforgásba: egyik napról a másikra, állítólag minden egyeztetés nélkül töröltette a teljes diszkográfiáját Spotify-ról, mellyel újra elindította a lassan évek óta tartó jó nekünk/nem jó nekünk vitát a streamingszolgáltatókkal kapcsolatban. Már eddig is sokan felszólaltak a svéd vállalat ellen, többek közt Thom Yorke, a Black Keys tagjai, Beck, vagy éppen David Byrne, hangsúlyozva azt, amit egy interjújában Swift is kiemelt: hogy a zene művészet, amit emberek munkával hoznak létre, ezért nem lenne szabad ingyen osztogatni. "A zenei világ nagyon gyorsan változik, sokszor úgy érzem, hogy élőben kísérleteznek ki új eladási módszereket. A streaminget is ilyennek tartom. Én pedig az életem munkáját nem vagyok hajlandó beáldozni egy kísérletnek." - mondta az énekesnő. Ez még érthető, a kiadójának vezetője, Scott Borchetta által tett megjegyzés azonban már kevésbé: "Nem akarjuk kínos helyzetbe hozni a rajongóinkat. Ha valaki megveszi a lemezt, utána a barátai ki fogják gúnyolni, megkérdezik tőle, minek vetted meg, mikor ott van ingyen a Spotify-on? Tiszteletlenség lenne így bánni ezekkel az emberekkel." Nos, a fenti helyzetet mi nehezen tudjuk elképzelni, a párbeszéd azonban elindult. Természetesen maga a Spotify is kiadott egy közleményt, melyben tudatják, hogy mindent megtesznek azért, hogy Swift és menedzsmentje visszavonják a döntésüket, még egy kis vicces dallistát is összeállítottak nekik, amelyben a számok címei összeolvasva gyakorlatilag az énekesnőnek szóló üzenetet adnak ki.

Az ügyben megszólalt Bono, aki szerint az emberek szokás szerint nem látják, kik az igazi gonoszok. Egy dublini konferencián úgy fogalmazott, hogy "a streamingszolgáltatók, mint a Spotify hiába fizetik a bevételük 70%-át - sokkal többet, mint mások - a jogtulajdonosoknak, ha a kiadók elsufnizzák a pénzt valahová, az előadóhoz már csak a töredéke érkezik meg." Szerinte tehát az átláthatóságot kellene növelni. Jonathan Dickins, Adele menedzsere is úgy látja, hogy a jövő egyértelműen az ilyen típusú zenehallgatásé, de ő nagyobb kontrollt vezetne a rendszerbe. Több előfizetési szintet hozna be, és néhány albumot csak a prémium kategóriás felhasználók számára tenne elérhetővé, vagy legalábbis késleltetné az ingyenes hallgatást. Ő tette a legreálisabb hozzászólást is: "Hiába ekézi mindenki a Spotify-t, a legnagyobb zenei streamingszolgáltató még mindig a YouTube. Ha tehát azt látom, hogy Taylor Swift nem tette fel az új lemezét Spotify-ra, adjatok nekem 3 percet, és megtalálom az összes dalt YouTube-on. A két platform megítélése közben meg teljesen más. Ha YouTube-on van egy videód, amit 10 millióan megnéztek, marketingzseninek hívnak. Ha Spotify-on van 10 millió lejátszásod, mindenki jajong a kidobott pénzen. Hol van ebben a logika?"

Kinek van igaza? Swiftnek vagy Dickinsnek? Egyikőjüknek sem? Mi csak annyit tennénk hozzá az esethez, hogy nemrég jelentették be: a Spotify Európában immár 13%-kal több pénzt juttat vissza az előadókhoz, mint az iTunes (ahol még mindig elérhető az 1989). 


Reméljük azért még összejönnek egyszer a sértődött felek:


Swift friss albumának fő single-je:

Címkék: taylor swift spotify
https://recorder.blog.hu/2014/11/10/taylor_swift_fakepnel_hagyta_a_spotify-t
Taylor Swift faképnél hagyta a Spotify-t
süti beállítások módosítása