A 26. Recorder magazin hátsó címlapsztárja, Leonard Cohen most szeptemberben, 80. születésnapjára adta ki Popular Problems című tizenharmadik stúdiólemezét. Ha azt mondjuk, Leonard Cohen, a költő, akkor az ő esetében ez nem a szokásos tiszteletkör, hiszen zenei munkássága mellett költőként, prózaíróként is aktív, sőt valójában akként indult karrierje majdnem hatvan évvel ezelőtt. Azonban Cohenről szólva a költőiség nem merül ki ennyiben, elég ehhez kicsit jobban odafigyelni egy-két dalszövegére.
Persze dalszövegek irodalmi értékét vizsgálni több szempontból sem szerencsés, nem is ez a cél. Mégis, Leonard Cohen – és a popzene történetének egy maroknyi zseniális dalszövegírója – képes volt arra, hogy ezt az alapvetően bántó leegyszerűsítésekkel, kiszámítható klisékkel és gyakran nevetséges képzavarokkal és giccsel tarkított műfajt megtöltse élettel és mélységgel, miközben nem is feltétlenül távolodott el a megszokott témáktól, csupán máshogy fogalmazta meg azokat.
LEONARD COHEN DISZKOGRÁFIÁJÁN ITT SZALADTUNK VÉGIG - PAZAR.
Miközben nincs azzal semmi baj, ha a szöveg nem más, mint néhány banális, könnyen megjegyezhető mondat a dallamhoz passzítva, Cohen esetében soha nem erről van szó. Nála a szavaknak súlya van, egy-egy dal akkor nyeri el igazán értelmét, ha odafigyelünk arra is, mit mond, nemcsak a melódiára. (Bár tény, és Cohen popzenei jogosultságának igazolása, hogy a korai lecsupaszított akusztikus dalok és a későbbi, szintis, bárzenés hangulatú számok között is számos olyat találni, amely felületes hallgatással is remekül működik.)
Amiből tökéletesen látszik Cohen szövegírói zsenialitása, az a korai lemezeken gyakran feltűnő hiányos, balladisztikus elbeszélés(szerű) szöveg. Elég csak a korai korszak – de talán az egész életmű egyik – legmegrázóbb dalára, a Famous Blue Raincoatra gondolni, amelynek ködös, utalásokkal telített szövege csak sejteti a megélt fájdalmakat, azt, hogy mi is történt a két egykori barát között, és épp ez, a hiányból adódó feszültség működteti a szöveget ezredszerre is. A lényeg az, amit Cohen nem mond ki, és ahogy nem mondja ki. Ez a fogás több klasszikus dalában is észrevehető. (Hasonlóképp érezhetjük magunkat akkor is, amikor Cohen feldolgozást választ, például a The Partisan hallgatása közben, amely a háború borzalmait villantja fel egy-egy hirtelen elmúló képkocka erejéig.) Nem túlzás azt állítani, hogy Cohen mestere a szöveg sűrítésének, amivel a lehető legkevesebb szóval képes a lehető legtöbbet elmondani.
Ebből következik, hogy a puritán elmesélt történetei, amelyek mögött semmivel sincs több, mint egy tetszőleges slágerlistás szerelmes dal sztorija mögött, apró finomságokkal, érzékletes leírásokkal és gyakran a már említett kimondatlanságokkal képesek felértékelődni és a mindennapi élményeket varázslatos pillanatokká formálni. Így lehet a kezdeti naiv boldogság életképei és a megromlott kapcsolat vége között ugráló So Long, Marianne fájdalmasan és szívmelengetően életszagú, vagy (a legenda szerint Janis Joplinhoz írt) Chelsea Hotel No.2 a kiragadott pillanatképek és mosolyogtató önirónia beemelésével a múltba révedés pátoszos hangvétele nélküli óda az egyéjszakás kalandokhoz, a pillanatnyi szenvedélyhez. Cohen képes arra, hogy ezeket a bárkivel előforduló szerelmi szituációkat átélhető és egyben felemelő, már-már fenséges történésekké varázsolja, anélkül, hogy elvesztené mögülük a hús-vér, esetlen embert.
Ez a folyton ott lebegtetett irónia, amely idős korára csak még maróbbá változott (karöltve a pár perces dalokban példa nélküli költői képekkel) a kulcsa annak, hogy Cohen szövegei egy pillanatra sem válnak lapossá, hiszen szóljon épp a leginkább egyszerű szerelmes dal (Ain’t No Cure for Love), vagy a legemelkedettebb spirituális pillanat (Anthem), mindig jöhet egy-egy olyan sor, amely eszünkbe juttatja a tökéletlenséget, az elbukást, tehát épp az ember emberiességét, visszamenőleg is átértelmezve mindent, amit addig hallattunk. Azzal pedig, hogy ezt saját magával szemben is előszeretettel alkalmazza garantálja azt, hogy a szavaiból áradó bölcsesség ne legyen egyenlő a mindentudás idegesítő felsőbbrendűségével. Így épül fel apróságokból, jelentéktelennek hitt pillanatokból egy kivételes életmű, ami sokkal többet mond rólunk, közel sem eszményi emberekről, mint amit egyszerű popdaloktól elvárhatnánk.
Csada Gergely
a Popular Problems című új Cohen-lemez teljes egészében:
(X) Az új Leonard Cohen-album, a Popular Problems már kapható:
CD
Shopline/Bookline: http://shopline.hu/product/home!execute.action?_v=Leonard_Cohen_POPULAR_PROBLEMS_CD&id=21532&type=62
Libri: http://www.libri.hu/idegen_nyelvu/zene/leonard_cohen.popular-problems-cd.html
LP
Shopline/Bookline: http://shopline.hu/product/home!execute.action?_v=Leonard_Cohen_POPULAR_PROBLEMS_LP&id=21533&type=62
Libri: http://www.libri.hu/idegen_nyelvu/zene/leonard_cohen.popular-problems-lp.html
Letöltés
iTunes: https://itunes.apple.com/hu/album/popular-problems/id907518576
Stream
Spotify: Leonard Cohen – Popular Problems
Deezer: http://www.deezer.com/album/8622312
Google Play: https://play.google.com/music/m/Brdadhtlonliswxutueakxk2r7e