Ívet húztunk, hallgasd végig így ezeket a nagylemezeket. Kezdjük a legjobbal, melankólázzunk, bólogassunk, menjen végig rajtunk Michael Gira, hogy a végén ellebegjünk a végtelen galaxisokba. Lemez gyorstár.
Tune-Yards: Nikki Nack
Kiadó: 4AD / Neon Music
Megjelenés: 2014. május 5.
Stílus: worldbeat, experipop
Kulcsdal: Real Thing
Merrill Garbus Tune-Yards (vagy akárhogy is betűzi éppen) projektje lényegében végképp duóvá alakult, hiszen Nate Brenner basszusgitáros-szintetizátoros a 2011-es w h o k i l l után ezúttal is végig társszerző, de a lényeg nem is ez, hanem az, hogy Garbus – St. Vincent mellett – továbbra is a legszebb fura dallamokat legszebben előadó énekes mostanában, a Nikki Nack pedig az előzményekhez képest némileg erősebben flörtöl a popos megoldásokkal, de ettől még a legkedvesebben elbaszott, szétszerelt popzene marad. Agybizsergető minden másodperce.
8.5/10
Dömötör Endre
Avey Tare’s Slasher Flicks: Enter The Slasher House
Kiadó: Domino / Neon Music
Megjelenés: 2014. április 7.
Stílus: pszichedelikus indie pop
Kulcsdal: A Sender
Avey Tare-nek (főállásban az Animal Collective tagja) nem ez az első spin-offja, korábban két albuma is megjelent, bár csak a második (Down There, 2010) mondható igazán szólóanyagnak. Ez a nagylemez sem egyedül készült el, viszont még mindig ez emlékeztet leginkább az AC összességében vett munkásságára, ha valaki amúgy ezt keresné ebben is. Olyan, mint belenézni egy kaleidoszkópba, amiben egyszer béna horrorfilmek, inkább nevetséges, mint félelmetes gumimaszkos alakjait (erre utal a cím is), másszor meg színes rajzfilmfigurákat lehetne látni még színesebb környezetben. Bolondos, érdekes, néhol kicsit fárasztó anyag, ami még így is olyan, mint egy jóleső tavaszi átmozgatás.
7/10
Sugó Lilla
Lykke Li: I Never Learn
Kiadó: LL Recordings/Atlantic
Megjelenés: 2014. május 2.
Stílus: nagyon szomorú pop
Kulcsdal: Never Gonna Love Again
Úgy tűnik, valóban a szomorúság lett Lykke Li pasija, egy olyan ragaszkodó, nyomulós fajta, aki a lemez első pillanatától az utolsóig rátelepszik a lányra. Az album konklúziója már a legelső dalban elhangzik, de ilyen részletesen kifejtve túl sok, és a Gunshotnál jutok el arra a pontra, hogy legszívesebben megrángatnám kicsit Lykke Lit, hogy „Gyerünk kislány, szedd már össze magad!” A dalok egyesével ettől függetlenül gyönyörűek, egyszerre tudnak grandiózusak és intimek lenni. A probléma inkább az, hogy Lykke Li már a Wounded Rhymesnál rátalált a hangjára, de harmadik albumán nem mutatkozik meg a játékos, excentrikus művésznő, a Get Some powergirlje. Pedig hiányzik.
7.5/10
Biczó Andrea
Ought: More Than Any Other Day
Kiadó: Constellation
Megjelenés: 2014. május 5.
Stílus: artpunk
Kulcsdal: Habit
Kanadából érkezik a legújabb szociálisan érzékeny, zeneileg a punkot a „művészibb” végénél (kábé a Mission Of Burmánál) megfogó négyes. A québeci diáklázadások során fogant csapat olyan is, mintha egy forradalmat akarna összetartani, főleg Tim Beeler frontember kántáló, spoken wordbe fordulóan nyers éneke (kábé: Talking Heads) hiteti el veled, hogy még a vadkapitalizmusban is TE döntöd el, milyen tejet veszel a boltban. Legtöbbször talán túl egyértelműek a hatások, és a dalok is elég könnyen felejtődnek el, de az egység és a remény az sugárzik belőle.
7.5/10
Mika László
Chromeo: White Woman
Kiadó: Last Gang
Megjelenés: 2014. május 12.
Stílus: N Y Á R
Kulcsdal: Come Alive
A Chromeo ott folytat mindent, ahol négy éve abbahagyta. Nagy mázli, hogy a srácok nem felejtették el, hogyan is kell igazi bulit csinálni electrofunkkal. A provokatív című White Woman megmutatja, hogy sokszor bizony a faszagyerekek sem értik a nőket, mindezt dögös grúvok és fülbemászó szintitémák kíséretében. Dave 1 és P-Thugg egy patinás VIP listás (Toro Y Moi, Solange, Ezra Koenig) és nagypályás csajokat felvonultató beachpartyra invitálja a hallgatókat, ahol nem kell a nagy megfejtéseket keresni, csak egyszerűen élvezni, ami van. Mert erről szól a nyár.
8/10
Biczó Andrea
Swans: To Be Kind
Kiadó: Young God / Mute
Megjelenés: 2014. május 12.
Stílus: experimentális rock
Kulcsdal: Kirsten Supine
Az is egyértelmű, hogy a Swans vastagon másodvirágzását éli. Nem csak egy-két klassz lemezzel jelezte, hogy még úr tud lenni a házban, hanem zsinórban a harmadik albumon emeli a tétet. Oké, a 2012-es The Seer durvább löket volt, de ez meg, címéhez némileg hűen, máshogyan, kedvesebben intenzív. Bár ha valakinek a két órás duplalemezén van egy 34 perces tétel, ott mindent más szemszögből kell figyelni. Gira kézben tartja az összes szálat és addig rángatja őket, hogy a végén mindenki elnyeri méltó jutalmát.
8.5/10
Dömötör Endre
Black Keys: Turn Blue
Kiadó: Nonesuch / Warner / Magneoton
Megjelenés: 2014. május 12.
Stílus: bluesos pop-rock
Kulcsdal: Turn Blue
Az előző két lemezével az Államokban a legsikeresebb alternatív rockzenekarok táborába került Black Keys új albumával már egyértelműen a mainstream siker kapuit döngeti. Az eddigi legdúsabb hangszerelésű anyag grúvos, popos dalainak pedig bizonyára sikerül is átlépni majd azon. Más kérdés, hogy a Turn Blue a három nyitódal után fokozatosan egy egységesen laza, kellemes, de nem túl izgalmas masszává áll össze. Ez persze még mindig az átlag fölé emeli a Black Keys-t, akikben simán ott van a lehetőség, hogy legközelebb egy hasonlóan színes, ám közben ennél jóval emlékezetesebb anyaggal jelentkezzenek.
7/10
Csada Gergely
Future: Honest
Kiadó: Freebandz / Epic / Sony
Megjelenés: 2014. április 22.
Stílus: hiphop
Kulcsdal: Look Ahead
Az atlantai rapper két éve jelentkezett be a mainstream rapperek felső ligájába, és ha nem is nyert egyből klubtagságit, de egész biztosan megfigyelik a srácot. Második lemezén módosult a zenei rész, mondhatni felfejlődött egyéni-fura autotune-os dumálási stílusához, hiszen a Honest úgy maradt mainstream, hogy félig trapes, félig lassú R&B-s, nagyobb léptékben. A dolog súlyát a vendégnevek húzzák alá: Kanye West, Pharrell, André 3000, Drake, Pusha T, Wiz Khalifa. A végeredmény ettől még persze messze nem szenzációs, de a legjobb pillanatok (My Momma, Shit és főleg Look Ahead) alapján egyszer eljuthat az említett tartomány közelébe.
7.5/10
Dömötör Endre
Duck Sauce: Quack
Kiadó: Fool’s Gold
Megjelenés: 2014. május 20.
Stílus: disco house
Kulcsdal: Radio Stereo
Kacsatánc! A-Trak és Armand Van Helden közös projektje a Boney M-et hangmintázóBarbra Streisanddal verte bele a Duck Sauce nevet a fejekbe (az a szám 2010-11-ben kikerülhetetlen volt), és annyira komolyan gondolták a viccet, hogy egy egész albumra való hasonló slágert ráztak ki kisujjból. AQuackon sorjáznak a French touch-ot – diszkó- és 80s soft rock számokat szemplingelő filter-house-t – némi EDM-esítéssel újratöltő, infantilis humorba csomagolt partibombák, amik azonnal fülbe másznak és folyamatos vigyorgásra késztetnek. A Duck Sauce nem több könnyed szórakoztatásnál, de azt nagyon is adja. A hápogók befoghatják.
7.5/10
Forrai Krisztián
Prins Thomas: Prins Thomas III
Kiadó: Full Pupp
Megjelenés: 2014. április 28.
Stílus: cosmic ambient
Kulcsdal: Luftspeiling
Eddig is Prins Thomas számított a norvég űrdiszkó zeneileg legelszálltabb képviselőjének, a menetrendszerűen – két év után – kiadott harmadik albumán viszont minden korábbinál messzebb került a táncos ritmusoktól. Ő maga írja a lemez kísérőszövegében, hogy ez nem space disco, és tényleg, itt ennek csak a nyomait találjuk (a cosmic discós nyitó és az italós, proto-electrós záró szám), a hipnotikus, dubosan, szinte a súlytalanság állapotában lebegő számok átsodródnak az ambient zenék – helyenként a korai Orbot idéző – végtelen galaxisába.
8/10
Forrai Krisztián