A Microsoft most elindított zenei szolgáltatásáról, az Xbox Music-ról sokat tudunk: ismerjük a funkcionalitást, a tervezett árazást, a tervezett zenei kínálatot, azaz gyakorlatilag mindent - leszámítva azt, hogyan szeretné sikerre vinni új gyermekét a szoftveróriás. Hiszen ott lebeg mindenki előtt a legnagyobb kérdés: vajon a korábbi kísérletekkel ellentétben az Xbox Music jelenthet-e valódi vetélytársat akár a Spotify, a Pandora vagy a felhőalapú szolgáltatások számára?
Az első kérdésre adekvát válasszal természetesen nem rendelkezünk, de a Microsfot történelme sok támpontot nyújt. Ahogyan azt Jerry Johnson, az Xbox Music vezetője az Evolver.fm-nek elárulta, a legfontosabb marketinglépésük az lesz, hogy minden előretelepített Windows 8-cal rendelkező laptopra, desktopra és tabletre felteszik az Xbox Music - hirdetések által szponzorált - ingyenes verzióját. Ez versenyjogi szempontból ugyanannyira aggályos lehet, mint anno az ingyenes verziójú Mediaplayer installálása, a zeneipar és a digitális zene terjedése szempontjából ugyanakkor egészen remek hír!
Természetesen a cég kezében további ütőkártyák is vannak, melyekkel nyerésre viheti zenei szolgáltatását. Vegyük sorra ezeket!
Az Xbox mint platform
Az Xbox mint platform több tekintetben is jó választásnak tűnik. Egyrészt már bejáratott számlázási kapcsolatrendszerrel rendelkezik, közel 40 millió ügyfél esetében. Ezek a meglévő kapcsolatok abban a 15 országban, ahol elindul a szolgáltatás kiváló alapot jelenthetnek majd ezen Xbox-tulajdonosok könnyű és gyors "berántására". Maga az Xbox platform is jóval többet jelent már játékokat támogató szoftvernél, így a zenei tartalmak megjelenése jó eséllyel nem fog felháborodást okozni a hardcore gamerek között sem. Az Xbox a jövőben egy, a Spotifyhoz hasonló zenei alkalmazásközpont kialakításhoz is ideális alapot jelenthet!
Stabil háttér
A streamingszolgáltatások üzleti modellje jelenleg hosszú távon nem életképes, röviden: veszteséges. Az egyes szolgáltatók a működtetést befektetői tőkéből fedezik, kisebb vagy nagyobb mértékben. A Microsoft számára ez a vesztesége nem jelenthet problémát, gyakorlatilag marketingköltségként kezelhetik. Az üzleti háttér stabilitásához hozzájárulnak a nem tranzakciós jellegű bevételek, melyeket az ingyenes, de reklámokkal megszakított Xbox Music rádió termel majd. A Microsoft az ehhez kapcsolódó hirdetésértékesítést remekül tudja integrálni már meglevő hirdetési struktúrájába, gyakorlatilag újabb platformként.
Magas színvonalú termék
Amit eddig láttunk, illetve látni engedett a Microsoft, az alapján azt kell mondanunk, mind kinézetében, mind funkcionalitásában igazi "killer" termékről van szó. Megjelenését tekintve abszolút a felszabadultság, a szellősség jellemzi, miközben könnyen eligazodunk benne, a funkciók egyértelműek és jól kezelhetőek. A 30 millió dal, az ingyenes zenehallgatási lehetőség, a pay per track letöltés és a streaming egy helyen így együtt pedig a legerősebb zeneipari ajánlat a piacon, efelől nincs kétség!
Multiplatform
Természetesen az Xbox Music multiplatform szolgáltatásnak indult, hiszen PC-n, laptopon és telefonokon is elérhető. Igazi multiplatformmá azonban majd akkor válik, amikor majd iOS és Android alatt is fut, onnantól kezdve ugyanis nem jelent majd egyet a Microsoft operációs rendszer választással, ami igazi többletet adhat ehhez a profin kialakított zenei alkalmazáshoz.
Persze ezen lehetőségek egy része kétirányú: megvalósításuk esetén sikert, elmaradásuk esetén kudarcot hozhatnak magukkal. A Xbox Music sikeréhez ugyanakkor a legfontosabb feltétel, hogy a Microsoft tanuljon a korábbi zenei szolgáltatásainak bukásából! Az MSN Music vagy éppen a Zune nem voltak rossz elképzelések, de gyakorlatilag induláskor halálra ítélte őket, hogy nem voltak kompatibilisek minden Microsoft-eszközzel. A felhasználói élményre, az egyszerűségre minden eddiginél több figyelmet kell szentelnie a cégnek. A Windows integrációja pedig amennyire nagy lehetőség, annyira nagy veszély is, hiszen rengeteg használhatatlan 3 hónapos próbaszoftver próbál feltelepülni az operációs rendszerre; gyorsan és egyszerűen kell bemutatni az Xbox Music előnyeit, hogy meggyőzze a feltelepítésről a felhasználót.
Amennyiben ezekre ügyel a Microsoft, úgy a digitális zenei piacon jelenlevő cégek számára 2013-ban eggyel bővülhet a vetélytársak száma, ráadásul egy olyan szereplővel, akinek mérete, ereje csak az Apple-éhez mérhető.
Pléh Dániel