Még a nyár elején kezdtek el a piacok arról suttogni, hogy a Microsoft - a hatalmas kudarcnak számító Zune-t lecserélve - újból belevág a zenei kalandba, ezúttal sokkal inkább a fogyasztói igényeket szem előtt tartva. Azóta egyre több és több részlet derül ki a szolgáltatásról, és most már az indulási dátum is megvan: október 26-án startol az Xbox Music, amely a Spotify és a Deezer versenytársa lehet.
Az árazást tekintve az Xbox Music követi majd a más streaming-szolgáltatások esetében már megismert 8.99 fontos havidíjat, bár a szolgáltatás egy része ingyenesen, hirdetések által szponzorálva is elérhető lesz. A használatához regisztrálni kell majd, ami a fizetős szolgáltatások 14 napos kipróbálására is jogosít.
Az Xbox Music három platformon - Windows Phone, Windows 8, és Xbox 360 - lesz elérhető (a későbbiekben más platformokon, elsősorban iOS alatt is) azaz jó ideig ez lesz, lehet majd az egyetlen Windows 8 alatt futó zenei szolgáltatás.
Ami a funkcionalitást illeti, ott már jóval bátrabb Microsoft elképzelésekről beszélhetünk! Egyesül benne ugyanis egy - a Microsoft Skydive megoldásán alapuló, a felhasználói zenei tartalmakat szinkronizálva minden eszközön (PC, tablet, mobiltelefon, TV) elérhetővé tevő - felhő alapú zenei tárhely, egy on demand rádió, ötvözve egy klasszikus streaming- valamint videóklip-szolgáltatással. Ez alapján, funkcionalitásban az Xbox Music megelőzi mind az Apple, mind a Google, mind az Amazon elérhető felhő alapú megoldásait, a Spotify-t és a Deezer-t is, egyedül a Samsung Music Hub lesz komoly vetélytársa.
Az Xbox Music indítása a Microsoft számára egy klasszikus win or loose szituáció. A cég többször dobott már piacra zenei szolgáltatást, de valamennyi csúfos kudarcot vallott, elsősorban azért, mert nem a meglévő fogyasztói igényeket tartotta szem előtt, hanem formálni szerette volna azokat, alapvetően korlátozások alkalmazásával. Az Xbox Music is csak akkor lehet sikeres, ha szakít minden a Microsoftra jellemző feszességgel és egy szellős, könnyen használható, korlátozásmentes szolgáltatás lesz. Ebben az esetben sem garantált persze a siker, hiszen ahhoz el kell hitetni a potenciális vásárlókkal, hogy a Microsoft képes a szórakoztatóiparban is nagyot alkotni. És ez nem lesz egyszerű.
Pléh Dániel