A 2012-ben dívó tánczenei trendek között navigálva a lassú tempójú, de annál bombasztikusabb trap után nyugisabb és jóval napfényesebb vizekre a chill-es house / szintipop zenék áramlatai felé evezünk, melyeket mi jobb híján a Nu-Balearic címkével illettük. E képzeletben tengerpartra repítő hangzásvilág vezéralakja a művészneve ellenére spanyol John Talabot, akinek pont ma jelent meg egy csokorra való bemutatkozó albuma számainak remixeiből.
Ráfért már némi "izgalom” az átpartizott éjszaka utáni poszt-extatikus állapot + ibizai napfelkelte kombó zenei megfeleltetésére azóta, hogy ezt a szerepet a Café del Mar-válogatások nyomán a világban szétterülő chillout magának követelte a kilencvenes évek második felében. (Elképesztő, de a sorozat azóta is fut, javarészt ugyanaz a pár tucat előadó rotálódik, 2012-ben a 18. résznél tart.) És mennyire stílszerű, hogy a Balearic jelzővel illetett, üdvözültséget sugárzó, napfényben úszó house-alapú zenét pont spanyolok revitalizálták! A - nevezzük jobb híján így - Nu-Balearic központi figurája a nagyon kúl nevű barcelonai Oriol Riverola, a zenéit a szintén kúlan hangzó John Talabotként jegyző, arcát (gyakran alufóliával) elfedő barcelonai producer, aki 2009-es Sunshine című számával rögtön kiragyogott a tömegből.
Kis kitérő: ez a trekk a Barcelonában működő remek Hivern Discs labelen jött ki, ahol a Balearic vonásokat ugyancsak felvonultató, bár inkább a Hype Williams / Ariel Pink fémjelezte glo-fi - korábban a chillwave - mezőnyt erősítő amerikai Teengirl Fantasy is jegyez egy maxit, pont Talabot, valamint a tengerparti diszkó-hangzásban ugyancsak jeleskedő Beautiful Swimmers egy-egy remixével.
"NAPSÜTÉSES" - ÍGY SUMMÁZTUK A TEENGIRL FANTASY 2012-ES ALBUMÁT.
Talabotnak bámulatos érzéke van a beach fíling megteremtéséhez, hipnotikus deep house groove-ok, légies, bizsergető dallamok, éteri emberi hangfoszlányok fineszes alkalmazásával. Ez a képessége még lehengerlőbb, amikor "strandidegen” dalokat, mint az xx-től a Shelter vagy a Totally Enormous Extinct Dinosaurs Tapes & Money-ja transzponál ebbe a képzetbe.
Amely képzet Talabotnál annyira plasztikus, hogy szinte tényleg ott vagyunk valahol az ibériai tengerparton; amikor végre leérünk a strandra, arcunkat a Nap felé fordítjuk és valami isteni elégedettség és megnyugvás tölt el bennünket - na, ezt a paradicsomi állapotot fogja meg a zenéje. Bemutatkozó albuma, az idén februárban az egyik top nu-disco / deep house kiadó, a müncheni Permanent Vacation gondozásában megjelent ƒIN tökéletes soundtrack a Costa del Solon nyaraláshoz, ezt teszteltük, de egészen biztosan más tengerpartnál is ugyanígy betalál.
Egy nem hivatalos tarzanos videó a Talabot-album egyik dalához:
Az album számaiból készült átiratok első adagja október 26-én jelent meg bakeliten - a digitálisan zenét fogyasztó többség egyelőre streamelheti a remixeket itt.
A ƒIN több számának énekes közreműködője Talabot honfitársa Pional, akinek saját dolgai közt egyébként szintén akadnak hatásos új-baleáros darabok - nem meglepő módon. Az már eggyel furább, hogy egy svéd duó annyira belesimuljon a Balearic-hangulatba, mint a stockholmi Korallreven, akiknek tavalyi albuma kiváló komplementere Talaboténak; az atmoszféra itt is emelkedetten chilles, de leginkább trópusi eső előtti-utáni, a zene pedig elszállós szintipop, illetve északi és keleti folk jólesően szedált keveréke.
A Korallrevenhez igen hasonló az atlantai Washed Out felfogása, amely a svédekénél melankolikusabb és távolba veszőbb, de a 2011-es Within And Without album még így is pompásan működik tengerparton.
Az külön piros pontot ér a fenti arcoknak, hogy mindegyikükre jól hallhatóan hatott a Beloved The Sun Rising című 1990-es chill-house csodája.
Forrai Krisztián