Egzotikus zenei szolgáltatások: Dhingana (India)

2012.10.24. 15:04, BizRecorder

dhingana_1.jpg

India zenei piaca hatalmas és masszívan növekszik, nagysága 2010-ben elérte a 8.6 milliárd dollárt (!) A streamingszolgáltatások mezőnyében a legnépszerűbb a Dhingana, az indiai zenék első számú digitális tárháza.

India méretéből adódóan ideális alanya lehet(ne) bármilyen tartalomszolgáltatásnak. Hogy mégsem az, az egyelőre a még kialakulóban levő infrastruktúrával magyarázható elsősorban. Az infrastrukturális gondok ellenére  a piac éves szinten közel 10%-kal növekszik, 2015-re pedig mérete elérheti majd a 18 milliárd dollárt.

Az indiai digitális zenei piacon ugyanazok az erők működnek, mint a sokkal fejlettebb amerikai vagy éppen nyugat-európai piacokon: a streamingszolgáltatók szerepe és népszerűsége egyre nő, miközben a fizikai adathordozók vásárlása drámai mértékben csökken.

Ezen a piacon számít piacvezetőnek a Dhingana több, mint 10 millió aktív felhasználóval, közel 220 országból - a forgalomnak is mintegy 40%-a Indián kívülről érkezik. A Dhingana a Spotify-hoz teljesen hasonló módon működik, azaz a zenekedvelők egy klasszikus streamingszolgáltatás - korlátlan zenehallgatás, playlistek, playlistek megosztása - előnyeit élvezhetik, teljesen ingyen!

dhinganaapp.jpgAz ingyenességnek természetesen "ára” van, mégpedig az, hogy a Dhingana zenei adatbázisa mindössze 350 ezer dalból áll, melyek szinte kizárólag az indiai zenei kultúrát fedik le - igaz, azt viszont gyakorlatilag teljes egészében.

Az ingyenesség természetesen az üzleti modellt is alapjaiban befolyásoló tényező. Az indiai cég 5 évvel indulása után már elérte azt a népszerűséget, amely révén hirdetői szempontból is értékes, mi több kihagyhatatlan. A hirdetők az idén kialakított platform segítségével különböző hirdetési formák és targetálási lehetőségek közül választhatnak a Dhinganán.

A szolgáltatás az elmúlt évben kezdte meg a nagyon erőteljes terjeszkedést a mobil platform felé, melynek köszönhetően ma már mind iPhone-on, iPad-en, mind Android-on, mind Nokia és Blackberry telefonokon elérhető az alkalmazásuk. Ez jó húzásnak bizonyult: az aktív használók közel fele mobiltelefonról veszi igénybe a Dhinganát. Az egyes platformokon roppant érdekesen oszlik meg az indiai és a máshonnan érkező forgalom, mintegy leképezve az indiai okostelefon-penetrációt: a Nokia telefonokról érkező forgalom 98%-a Indiából származik, az Androidos készülékek esetében ez az arány már csupán 68%, iphone esetében pedig mindössze 30%.

A Dhingana jövője nagyban függ attól, az indiai piac feltűnik-e nagy nemzetközi streamingszolgáltatók látókörében. Márpedig hiba volna nem számítani arra, hogy 1-2 éven belül betör Indiába is a Spotify, a Deezer vagy éppen az Apple. A lokális tartalom kezelése, beszerzése, marketingje persze nekik nem lesz olyan könnyű feladat, így a hely(zet)i előnyben lévő Dhingana megtalálhatja a helyét majd ezen az új, erősebb versenyzőkkel telített piacon is - de nehéz dolga lesz, az borítékolható.

Pléh Dániel

https://recorder.blog.hu/2012/10/24/hindu_streaming_szolgaltato_10_millio_felhasznaloval
Egzotikus zenei szolgáltatások: Dhingana (India)
süti beállítások módosítása