(Software, 2011)
Az év végi listák egyik favoritja a kísérletező zenéket preferáló magazinokban a Oneohtrix Point Never második széles körben terjesztett albuma, a Replica. Az Oneohtrix Point Never név mögött álló Daniel Lopatin (aki a Tigercity-tag Joel Ford társaságában alakított Games, illetve Ford & Lopatin duóban is kísérletezik nyolcvanas évekbeli produceri technikákkal) nem késlekedett sokat a nagy kritikai sikert arató 2010-es Returnal című OPN-korong után: bő egy évre rá már kezünkben tarthatjuk a következő lemezt is. A fiatal brooklyni srácnak már biztosan megbocsájtotta anyukája, hogy anno unta a ráerőltetett zongoraleckéket, és inkább apukája sötét pincében tárolt analóg szintijéhez menekült, ami a mai napig a legnagyobb szerelme. Az OPN új albumának az alapját viszont nem csak ez képezte, és nem is a korábban jól bevált YouTube, hanem egy 100 dollárért vásárolt DVD, ami telis-tele volt nyolcvanas évekbeli gagyi tévéreklámokkal.
Daniel Lopatin fogta ezeket a felvételeket és szétcincálta őket a felismerhetetlenségig, odáig, ahol a reklámok apró ismétlődő zajai alkotnak valamiféle ritmusképletet. Jó példa erre és az egész repetitív hangzásvilágra a Sleep Dealer című szám, mely egy fura, megfejthetetlen beszédfoszlányokkal tűzdelt váltakozó ritmusú nyomasztó kalapálásra is emlékeztethet. De ott van a lemez címét adó Replica, ahol Lopatin egy zongoramelódia köré épít fel lágy zajokat, néha hirtelen megszakítva azt, hogy aztán újra kezdődhessen elölről, és egy újabb témát építsen fel az alapjaira, de szó sincs arról hogy unásig tenné ezt – pontosan csak a befogadóképességünk határáig. Ahogy a reklámok hatnak a tudatalattinkra, úgy a Replica is képes ezt tenni, az egész lemez olyan, mint egy egész estés, hét-nyolc álmot tartalmazó éjszaka, ahol megálmodtuk egyszerre a születésünket, a boldog felcseperedést, az első szexuális aktust és a családi veszekedéseket, a depressziót, a magányt, és a világvégét. És nem nagyon maradt hiányérzetünk.
9/10
Elekes Roland
a teljes album:
a Replica címadó felvételének videója: