(Megadó Kiadó, 2011)
Még meg sem jelent a Kispál és a Borz történetét 2010 végén lezáró Napozz Holddal című koncertfilm, -DVD és -lemez, már hallható volt egy dal (Sirály) a harmadik Kiscsillag-albumról. Lovasi András talán ezzel is jelezni akarta, a folytonosság fontos a karrierjében, az eleinte hobbiprojektnek tűnő, aztán nyugodt szívvel párhuzamos zenekarnak tekinthető Kiscsillag ekkortól lépett nála a fő helyre (de nem kizárólagos pozícióba, hiszen azóta még többet működik közre másokkal, és még több alkalmazott, színházi zenét írt). A harmadik Kiscsillag-lemezre Lovasiék „progresszív beat” hangzású anyagot ígértek, melyről a második bemutatott dal a Zenével a gyermekekért elnevezésű karitatív programban klipet is kapó Olajoshordó volt. A Néniket a bácsiknak! címet kapó album lemezbemutató koncertjére december 10-én kerül sor a Barba Negra Music Clubban, de előtte nézzük, milyen is lett a harmadik Kiscsillag-album!
A bemutatkozó Kiscsillag-lemez, a 2006-os Greatest Hits Vol. 1. a Kispál és a Borz válságának „mellékterméke” volt: a Kispál András nélküli eredeti Kispál-felállás Leskovics Gáborral kiegészülve egy nyers rocklemezt hozott össze, mely lényegében ténylge egy slágerválogatásnak felelt meg. A 2009-es második Kiscsillag-album, az Örökre szívembe zártalak – már az akkori Kispál-dobossal, Mihalik Ábellel a dobok mögött – egy megszilárdult zenekart mutatott, a lemezen itt-ott érezhető némi bizonytalanság talán az anyazenekar agonizálásának volt a tükre. Most, a harmadik lemeznél már aligha kérdés, hogy hova kerül egy friss Lovasi-szerzemény, és a Néniket a bácsiknak! egységes képet, magabiztosságot sugároz.
Az előző Kiscsillag-lemez receptje szerint most is gyors, rockos számokkal kezdődik a lemez, az első fele (az első hat szám, lényegében a klasszikus vinyl korszak A-oldala) egy határozott vonal mentél, alig háromperces, fülbemászó dalokkal szalad végig különböző témákon. Az intrószerű, határozottan Queens Of The Stone Age-es Megjöttünk a nőkért laza csajozásba rejt súlyos látleletet („takarjátok el a gyerekek szemét, mondjatok értük még egy imát”), az ultraslágeres Bánat még erősebben domborítja ki ezt a kettősséget, a magyar bú vigad sírva benne. Az Igen, Uram a reménybeli külső segítség gondolatával játszik, a Gyors autóval pontos képet rajzol egy általános hangulatról („az a szárny az ing alatt nem csapkod, marad, lekötve már sose száll”). Az Olajoshordó (melynek zenéjét a legfiatalabb tag, Mihalik írta) azokat erősíti, akiknek amúgy is nehéz, a trappolós Szirmok a szakítás egyszerre keserű és abszurd lényegére játszik rá éles vokáljaival. Ezen dalok legfőbb értékeit Lovasi dallamai, éneke, énekhangja jelentik. Nagyjából 2001-es szólólemeze, a Bandi a hegyről óta érezhető egy határozott, és némileg meglepő fejlődés énektechnikájában (meglepő, mert már addig is a legkönnyebben felismerhető, erős énekesek közé tartozott), ezek az egyszerű dalok is bizonyítják, hogy mennyiféle hangulatra képes a hangjával. Fülbemászó dallamai pedig természetesen a Kiscsillag igazi koncertzenekar mivoltát segítik, bármely szerzemény biztos közönségkedvenc lesz a fellépéseken.
A lemez először a Lecsó által énekelt Kit simogasson?-nál törik meg, majd a Nagy, nehéz című dallal tempóban és hangulatban is váltás jön (ebben a körkörös szerkezetű szerzeményben szépen együtt szólnak a gitárok). A korong második fele zeneileg változatosabb, Kiscsillagtól szokatlanabb hangszíneket tartalmazó, és némileg hullámzóbb is. A Holding például egy átlagos dal, a vonósokkal kiegészülő, kétértelmű refrénnel játszó Elég a maradék viszont kiemelkedő. A szerelem két oldalát egymás után megmutató felvételek közül a folyamatos reménykedést, vágyakozást orgonával aláhúzó Tudtam, hogy jönni fogsz ringatózó, az aktív szerelmi élet különböző aspektusait egymás mellé helyező Szerelem, jó zeneileg is pulzáló. A lemezzáró Sirály a nagy Lovasi-összegző szerzemények sorába illeszkedik: a „milliárd fény év a mindenség” és a „pár centire vagyunk a semmitől” kettőssége biztos bizonyosság.
8/10
Dömötör Endre
az Olajoshordó videója: