A nyár és a popzene – Miből lesz a nyári sláger?

2011.08.26. 13:59, -recorder-

Nyár van, Nyáridő, Itt a nyár, srácok! – a poptörténeti kánonból egyetlen évszakot kiválasztani olyan, mint kiválasztani a poptörténet egynegyedét. A szerelem témája után alighanem a nyár – és minden ahhoz kapcsolható klisé – a könnyűzene elmúlt bő fél évszázadának második legelhasználtabb témaköre. Éppen ezért kimeríthetetlen forrás. Összeállításunkban sorra vesszük a jellemző nyári műfajokat, alstílusokat, mozgalmakat, évtizedről évtizedre bemutatjuk a júniustól augusztus végéig tartó időszak legsikeresebb kislemezeit, és végül vetünk egy pillantást az emblematikus nyári slágerekre.

Bármely tetszőlegesen kiválasztott évből könnyedén megnevezhető egy tucatnyi jellemző nyári sláger, ezeken felül legalább ugyanennyi a nyári klubhimnuszokból, és még ki tudja további mennyi, ha figyelembe vesszük személyes preferenciáinkat, kötődő emlékeinket is. A nyár az átalakulóban lévő/halódó lemezipar számára is uborkaszezon, életben tartó ereje az év ezen időszakában jórészt az egynyári slágerekből táplálkozik. Bizonyíték erre a Summer Hits, Now, That’s What I Call Summer, Summer Club Hits típusú válogatáslemezek végtelen sora és a már régen elfeledett kérészéletű előadók, zenekarok garmadája. A nyár ritkán jelenik meg egy-egy art-rock album témájaként, pláne koncepciójaként, természetével azonosan inkább a henyélő, lazító, vagy éppen a felpörgető, féktelen bulizásra késztető zenék kapcsolhatók az évszakhoz. Ha itt a nyár, akkor nem vágyunk többre néhány slágernél, és azokra is csak azért, hogy legyen mire bólogatni az autóban, öklöt és segget rázni a tó mellett, a fesztiválokon vagy éppen egy kerti partin.


Surf / Sunshine / Summer Of Love

Indítsunk a George Gershwin Porgy And Bess című 1935-ös operájában szereplő Summertime-tól, mely bemutatója után szinte azonnal sztenderddé lett, Billie Holiday 1936-os feldolgozásától számítva ez minden idők egyik legtöbbször lemezre vett szerzeménye. A dal sikere a negyvenes évek swing korszakára, és aztán még inkább az ötvenes évek dalszerzőire is hatással volt, rávilágított arra, hogy érdemes a nyár többféle hangulatát (városi hőség, nyári zápor, nyáréji romantika, vakáció) dalban elmesélni. Az első kifejezetten nyári stílus, a surf pop megszületéséhez rock and rollból eredő, visszhangeffektekben gazdag tempós rockra, Brian Wilsonra és az általa vezetett Beach Boysra, na és persze a napfényes Dél-Kaliforniára, meg az ottani partokon henyélő szörfösökre volt szükség (lásd surf pop összeállításunkat!).

A Beach Boys átvezet minket a következő szubzsánerhez is, hiszen a sunshine pop térhódításához is Wilsonéknak volt a legtöbb közük. A hatvanas évek közepének politikailag súlyos légköre a popzenébe is beemelte a fontos társadalmi kérdéseket (lásd Bob Dylan korabeli munkásságát a Blown' In The Wind című 1963-as kulcsdallal az élen), de nem mindenki pengetett az agitálás oldalán, sőt. Egy csokornyi viszonylag ismert (The Mamas & The Papas, The 5th Dimension, The Association, Harpers Bizarre, The Arbors) és ennél sokkal több – csak a kilencvenes években kiadott válogatásokon újrafelfedezett – alig ismert zenekar választotta az eszképista magatartást. Kifinomult hangszerelés, sok vokál, vidámság jellemezte a stílust, na és persze a világról tudomást sem vevő végtelen nyár ábrándja. 1967 nyara, vagy ahogyan a lexikonokba bevonult, a Szerelem Nyara, a poptörténet legtöbbször elmesélt „kedvenc nyári története”, úgyhogy erről elég talán csak címszavakban megemlékezni: San Francisco vonzáskörzetében százezer fiatal egyfajta társadalmi mozgalom keretében életre keltette álmait, és a következő néhány évben életben is tartotta azokat. Politikai és kulturális lázadás, ellenállás, szexuális forradalom, pszichoaktív drogok és mindennek koronájaként a korszak pszichedelikus zenéje. A zene, ami ekkoriban még nem ismerte saját határait. Meglepő, de maguk a hippik voltak a lemezipar igazi felszálló ágának egyik letéteményesei, borzasztó mennyiségben kezdtek nagylemezeket vásárolni.


FM pop / Summer Of Hate / egyslágeresek a nyolcvanas évekből

A nyári slágerek történetének következő fejezetében a hetvenes évek eleji lemezipari robbanás a kulcsszó, sőt szimplán e tény vezetett a klasszikus értelemben vett egynyári slágerek címke-kategóriájához. Az előző évek kislemezes soul sikerdalai közül már jó néhány szolgált mintaként mindehhez, de a tömegtermelésre szánt futószalagok csak azután kerültek beüzemelésre, hogy a hetvenes évek elejétől kifejezetten sikk lett lemezeket gyűjteni. Ekkor született meg a részben még ma is fennálló modell (beharangozó kislemez, magas rádiós játszottság, lemezkiadók és a média szoros kapcsolata), melynek egyik fő zászlóshajóját az egész nyáron át dúdolható slágerdal jelentette. A könnyed popzene uralta évek szempontunkból legjellemzőbb vonulata ismételten Kaliforniába visz, az FM popként felbélyegzett, lazán körbehatárolt stílus nagy ívű, dús hangszerelésű, fülledt popdalai (elég csak a Fleetwood Mac együttesre gondolni) tökéletes kísérőzenét szolgáltattak a nyárhoz: vége a sulinak, ugrás egy lepukkant autóba, tekerés a legjobb rádióadóra és suhanás a hatalmas horizontú tájban. Képzelhetjük ugyanezt, ugyanekkor Magyarországon...

A punk Angliában nagyjából azért jött létre, hogy mindezt eltörölje. Az 1967-es „hosszú, forró nyár”, azaz a Summer Of Love ellenében gyakran Summer Of Hate-ként emlegetett 1977-es legforróbb évszak hanyagságában is precízen megmutatta, hogy bármi működhet nyári zeneként, a felvillanyozó hatású punk meg aztán feltétlenül. Miután ez az újabb forradalom is elcsitult (nagyjából a new wave kommercializálódásának két legfőbb évében, 1983-84-ben), a zeneipar minden korábbinál nagyobb lendülettel folytatta a dübörgést. A már jól bevált nyári slágerek címkét (melyet alaposan megtámogatott az időközben betörő új média, a videoklip) ekkorra minden korábbinál színesebb, szégyentelenebb, mégis nívós popdalok töltötték ki. A mértéktelen tömegtermelés ugyanakkor el is dugaszolta a nyári slágerlistákat – olyan előadókkal, akiknek a neve ma már erősen fejvakarásra késztet.


A második Szerelem Nyara / Ibiza és a buliszigetek / eurodance / G-funk / fesztiválhimnuszok

Ugyanott, mégis egy teljesen másik univerzumban zajlott a nyolcvanas évek legnagyobb hatású zenei forradalma, a techno és a house térhódítása: 1988 (és aztán 1989) nyara, mint „a második Szerelem Nyara” maradt fenn a popkánonban. Az elektronikus tánczene elterjedésében a baleári nyaralósziget, Ibiza és főleg annak klubhálózata elévülhetetlen érdemeket szerzett. Így volt már 1988-ban is, hatása a kilencvenes évekre pedig megsokszorozódott. A jól marketingelhető koncepció – Ibizán születnek a klubslágerek – teljesen meghatározta a kilencvenes évekbeli nyarak kommersz tánczenéjét. A vakációbulizás pedig azóta is népvándorlásszerűen járja körbe a Földet: Goa (India), Ayia Napa (Ciprus), Málta, Törökország, néhány éve pedig Horvátország a legáhítottabb célpont.

Európa közepén a kilencvenes évekbeli nyarakat a tánczene evolúciójának sajátos zárványa határozta meg. A soulból induló diszkó italo mutációjából és a rave európai verziójából született eurodance Magyarországon alighanem mindennél jellemzőbb nyári stílusnak számít. Ugyanakkor Amerikában, a kilencvenes évek első felében, a mindennél jellemzőbb nyári stílus a G-funk volt. A nyugati parti rap zene funkot lelassító, kocsit bólogattató stílusa külső esztétikájában (autók, nők, buli) is megfelelt az olvasztó meleg mellé kitalált zenének. Úgy általában pedig a fesztiválhimnuszok váltak a kilencvenes évek második felének, végének jellemző nyári zenéjévé, és ebbe a kategóriába aztán tényleg majdnem minden belefért. Döngölős stadiontechno/house (Faithless), lüke-vicces punk-pop (Bloodhound Gang), belassított, poposított ska-punk (No Doubt), feszes (Supergrass) vagy épp nagyívű britpop (Pulp), és a sor a 2000-es években zavartalanul továbbfolytatható: Foo Fighters, Queens Of The Stone Age, Dandy Warhols, Kings Of Leon és tulajdonképpen bármely fesztiválképes aktuális stílus és előadó. És akkor az utóbbi időszak legjellemzőbb nyári zsáneréről, a chillwave-ről még nem is szóltunk...


Nyári No.1 slágerek (Nagy-Britannia és USA, 1960-2010)

Ha alaposan végignézzük a brit és amerikai kislemez-listák júniusi, júliusi, augusztusi hónapjait, nemcsak az adott nyarak legnagyobb slágereiről kaphatunk összképet, de a zeneipar alakulásáról, az egyes országok hallgatóinak szokásairól és a zenei tendenciákról is érdekes megfigyeléseket tehetünk. Azt például mindenképp leszögezhetjük, hogy egy-egy kelendő nyári dal nem feltétlenül válik emlékezetes nyári slágerré is egyben. Az is megállapítható, hogy sok esetben nemhogy listavezető nem lesz az adott nyár agyonjátszott felvétele, de listás szereplése – kelendősége – is már egy korábbi időszakra, a tavaszi hónapokra datálódik. A hatvanas évek Angliájában természetes módon viszonylag sok név ismétlődik a csúcson, ám kevés dal őrizte sokáig vezető pozícióját, és ekkor még Amerikában is ez volt a helyzet. A hetvenes években a briteknél már érezhető a mesterséges eszközökkel segített listaelsőség és annak elnyújtása, Amerikában viszont szinte minden héten más-más előadó vezette az eladásokat – megszaporodtak az egyslágeres zenekarok. A nyolcvanas években, Angliában arra is van már példa, hogy egy előadó (Frankie Goes To Hollywood) kilenc hétig első legyen, ám a listavezető felvételek jó arányban nívósak – kétségtelen, hogy itt ez volt a popzene évtizede, nyári slágerek viszonylatában is. 1994-ben az az extrém eset fordult elő, hogy egész nyáron egyetlen dal (Wet Wet Wet: Love Is All Around) tanyázott az első helyen, pedig ma aligha gondolnánk rá nyári slágerként. Az évtized vége felé polarizálódott a mezőny, élesedett a kiadók közti harc az első helyért, ezzel szemben Amerikában pont a kilencvenes évek második felében kezdett elnyúlni a listavezetői uralkodás, és 1998-ban itt is megtörtént, hogy ugyanaz a kislemez volt az első egész nyáron (Brandy And Monica: The Boy Is Mine – emlékszik rá valaki?). Sokat az elmúlt évtizedre se változott a helyzet: 2005-ben például mindössze egyetlen olyan hét volt, amikor nem Mariah Carey dala vezetett. Arra viszont talán még emlékszünk, hogy 2009-ben április 18-tól október 10-ig semmi más, csak két Black Eyed Peas-dal szerepelt az első helyen, egymást váltották. Izgalommentes félév lehetett, de mindez nem kevésbé mutatja a lemezvásárlási szokások radikális átalakulását is (lásd összesítéseinket a cikk alján!).


Örök nyári himnuszok

Hogy akkor tulajdonképpen mi is válhat örök nyári himnusszá? Nincs előre kódolható rendszer erre. A kifejezetten nyárhoz igazított stílusok, a kifejezetten nyárhoz igazított lemezmegjelenések, a kifejezetten nyarat megcélzó hangulat mind eredményre vezethet. Azonban egyáltalán nincs szükség ilyen előfeltételre, sokszor télen kiadott dalok ütnek be a nyár kellős közepén. Mint ahogyan egy augusztusban listavezető szerzemény sem kapcsolódik automatikusan megjelenése évszakához. Egyes, hangsúlyosan egész évben érvényes, de a napfényes hangulathoz alapbeállításon köthető stílusok (soul, funk, diszkó) dalaiból bármikor válhat emblematikus nyári himnusz, de ugyanez igaz majd’ minden stílusra. Kézenfekvő, hogy az év nagy részében ragyogó időjárással rendelkező térségek zenéjének is megadjuk a tipikus jelzőt: Jamaica bármely alstílusa önmaga jogán nyári, szintúgy a karibi, dél-amerikai régió eklektikus műfajai, vagy a számos afro-pop tánczenei zsáner. Nyári slágereket tematizálni meglehetősen könnyű és szórakoztató feladat, a legjellemzőbb nyári slágereket összeírni viszont már korántsem ilyen egyszerű. A témával kapcsolatban a bevezetőben is emlegetett kimeríthetetlen forrás azonban garantálja, hogy minden szándék eredményre vezet. Elvágyódnál? Sade. Visszahoznád elveszett nyarad? The Hold Steady. Beledőlnél a forró éjszakába? Sly And The Family Stone. Ezek egyike se? Van másik! És az egészben az a legjobb, hogy ha az apropó pár hónap után el is múlik, jövőre eljön újra.


Dömötör Endre

szappanbuborék-fotó:
Unger András


 

Húsz emblematikus nyári sláger:

Eddie Cochran: Summertime Blues (1958)
Getz/Gilberto/Jobim+Astrud Gilberto: The Girl From Ipanema (1964)
The Beach Boys: California Girls (1965)
The Mamas & The Papas: California Dreamin’ (1965)
The Kinks: Sunny Afternoon (1966)
The Young Rascals: Groovin’ (1967)
Mungo Jerry: In The Summertime (1970)
Alice Cooper: School’s Out (1972)
The Isley Brothers: Summer Breeze (1973)
10cc: Dreadlock Holiday (1978)
The Undertones: Here Comes The Summer (1979)
Katrina And The Waves: Walking On Sunshine (1983)
Wham: Club Tropicana (1983)
Bananarama: Cruel Summer (1983)
DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince: Summertime (1991)
The Boo Radleys: Wake Up Boo! (1995)
Supergrass: Sun Hits The Sky (1997)
The Underdog Poject: Summer Jam (2000)
Weezer: Island In The Sun (2001)
The Drums: Let’s Go Surfing (2009)


A leghosszabb ideig uralkodó nyári No.1 slágerek ( Nagy-Britannia, 1960-2010)

1. Wet Wet Wet: Love Is All Around (1994. június 5-től) 14 hét
2-3. John Travolta & Olivia Newton-John: You’re The One… (1978. jún. 17-től) 9 hét
2-3. Frankie Goes To Hollywood: Two Tribes (1984. június 16-tól) 9 hét
4-5. Bryan Adams: (Everything I Do) I Do It For You (1991. július 7-től) 8 hét
4-5. Rihanna feat. Jay-Z: Umbrella (2007. május 20-tól) 8 hét
6-7. Mungo Jerry: In The Summertime (1970. június 13-tól) 7 hét
6-7. Spice Girls: Wannabe (1996. július 21-től) 7 hét
8-10. Frank Ifield: I Remember You (1962. július 26-tól) 6 hét
8-10. Procol Harum: A Whiter Shade Of Pale (1967. június 8-tól) 6 hét
8-10. Elton John & Kiki Dee: Don’t Go Breaking My Heart (1976. július 24-től) 6 hét
12-14. The Rolling Stones: Honky Tonk Women (1969. július 26-tól) 5 hét
12-14. Elvis Presley: The Wonder Of You (1970. augusztus 1-től) 5 hét
12-14. James Blunt: You’re Beautiful (2005. július 17-től) 5 hét


A leghosszabb ideig uralkodó nyári No.1 slágerek (USA, 1960-2010)

1. Brandy And Monica: The Boy Is Mine (1998. június 6-tól) 13 hét
2. Mariah Carey: We Belong Together (2005. június 4-től) 12 hét
3. Puff Daddy And Faith Evans: I’ll Be Missing You (1997. június 14-től) 11 hét
4. All-4-One: I Swear (1994. június 4-től) 9 hét
5-7. The Police: Every Breath You Take (1983. július 9-től) 8 hét
5-7. Beyoncé feat. Jay-Z: Crazy In Love (2003. július 12-től) 8 hét
5-7. The Black Eyed Peas: I Gotta Feeling (2009. július 11-től) 8 hét
8-13. Bobby Lewis: Tossin’ And Turnin’ (1961. július 10-től) 7 hét
8-13. Andy Gibb: Shadow Dancing (1978. június 17-től) 7 hét
8-13. TLC: Waterfalls (1995. július 8-tól) 7 hét
8-13. Nelly: Hot In Herre (2002. június 29-től) 7 hét
8-13. Rihanna feat. Jay-Z: Umbrella (2007. június 9-től) 7 hét
8-13. Katy Perry: I Kissed A Girl (2008. július 5-től) 7 hét
14-22. Zager And Evans: In the Year 2525 (1969. július 12-től) 6 hét
14-22. Kim Carnes: Bette Davis Eyes (1981. június 6-tól) 6 hét
14-22. Survivor: Eye Of The Tiger (1982. július 24-től) 6 hét
14-22. Bryan Adams: (Everything I Do) I Do It For You (1991. július 27-től) 6 hét
14-22. Bone Thugs-N-Harmony: The Crossroads (1996. június 1-től) 6 hét
14-22. UB 40: Can’t Help Falling In Love (1993. július 24-től) 6 hét
14-22. Usher: Burn (2004. június 5-től) 6 hét
14-22. Nelly Furtado feat. Timbaland: Promiscuous (2006. július 8-tól) 6 hét
14-22. Katy Perry feat. Snoop Dogg: California Gurls (2010. június 19-től) 6 hét


Althea And Donna: Uptown Top Ranking (1979)

https://recorder.blog.hu/2011/08/26/nyari_slagerek
A nyár és a popzene – Miből lesz a nyári sláger?
süti beállítások módosítása