Az 1975-ös születésű Antwan André Patton, vagy ahogyan a világ ismeri, Big Boi eddig hat remek OutKast-albumot (Southernplayalisticadillacmuzik – 1994, ATLiens – 1996, Aquemini – 1998, Stankonia – 2000, Speakerboxxx/The Love Below – 2003, Idlewild – 2006) készített gyermekkori cimborája, André 3000 (született: André Lauren Benjamin, 1975) társaságában, bár a 2003-as dupla kiadvány már igazából az atlantai hiphop duó két tagjának egybecsomagolt szólólemezeiből állt össze. Big Boi a Speakerboxxx után hét évvel, tavaly nyáron állt elő első igazi – teljesen önálló, saját neve alatt megjelent – szólóalbumával: a Sir Lucious Left Foot: The Son Of Chico Dusty könnyedén felkerült a 2010 legjobb lemezei listánkra (és persze számos nemzetközi szaklap listájára is), turnéja pedig 2011-re Magyarországig, a Balaton Soundig is elért. A fesztivál Portishead-napján a talpig feketébe öltözött Big Boi a tűző napfényben egy DJ-vel és egy segéd MC-vel kiegészülve adott szórakoztató délutáni koncertet, ami után öt percet beszélgethettünk a szimpatikus rapperrel.
- A koncerten pár nagy OutKast-sláger, a Ms. Jackson vagy a So Fresh, So Clean mellett előszedtél például egy dalt az együttes legkorábbi lemezéről, a még tizenévesen felvett Southernplayalisticadillacmuzikról is. Van benned nosztalgia a kezdetek iránt?
- Igen, igen, mindenképpen. Az OutKast erősen bennem él, és azok a lemezek olyanok, mint az időkapszulák. Minden albumról vannak nálunk felvételek. Minden fejet meg akarok érinteni, ezért hoztam a turnéra ezeket a számokat. Olyan ez, mint egy időalagút vissza a múltba a Southernplayalistig és onnan vissza – és viszem magammal a rajongókat is! Minden bekerül a mixbe, és akik esetleg nem ismertek egyes dalokat, azok hallhatnak új dolgokat is.
- Melyik a kedvenced ezek közül az időkapszula-albumok közül?
- Mind egyenlők, mert mind az életem különböző állomásaiból jönnek, a tizenéves koromból, a kora húszas éveimen át a harmincas éveim elejéig. Egy-egy album egy-egy időszak, egyformán fontosak.
- A 2000-es Stankonia albummal az OutKast már popzenekarként is szupersztár lett, és ezután igen meghökkentő volt, hogy 2003-ban a szólólemezeiteket csomagolták egybe dupla albummá, Speakerboxxx/The Love Below cím alatt. Ez az ötlet hogyan jutott az eszetekbe?
- Igazából nem is tőlünk, hanem egy haverunktól, egy atlantai DJ-től, Greg Streettől jött. Ő mondta, hogy klassz ötlet lenne egy-egy szólólemezt kiadni, így a rajongóknak lehetőségük lenne közelebb kerülni Big Boi világához és André 3000 világához egyaránt. Megcsináltuk, és az egész világ imádta.
- A következő anyagotokat, az Idlewild albumot, melyet az azonos című zenés mozifilmetekhez igazítva jelentettek meg, teljes jogú OutKast-sorlemeznek tartod?
- Határozottan egy OutKast-album, a film csak az alaptémát adta hozzá. Úgy indult, hogy elszórt kis absztrakt dalkezdeményekkel álltunk elő, melyeket a film inspirált, de a végeredmény egy igazi OutKast-album lett.
- André 3000 és te mikor dolgoztatok együtt utoljára?
- Ő volt a producere a Sir Lucious Left Foot egyik számának, You Ain’t No DJ-nek, de azon kívül is csináltunk együtt egy dalt, amit ingyen adtunk közre: Looking For Ya a címe, ő meg én és Sleepy Brown reppelünk benne. Nem tudom, hogy hallottál-e róla, de az interneten fenn van, ingyenes formában (ezt a számot Big Boi szólóalbumával egyidőben tették közzé – a szerk.).
- Az eredeti terv az volt, hogy te is és André is kiadtok egy-egy szólólemezt, és utána jön a következő közös OutKast-album. Ez továbbra is áll? Jön már André szólólemeze?
- Igen, jön, csak türelemmel kell lenned, rengeteg zenén dolgozunk most egyszerre, van bennünk bőven. A rajongók hallani fognak még rólunk, és időben tudni fogják, mi mikor jön.
- A Sir Lucious Left Foot: Son Of Chico Dusty albumodon igen látványos a közreműködők listája: Janelle Monáe, B.o.B, Jamie Foxx, George Clinton. Úgy hallottam, Kate Bush-t is szeretted volna meghívni...
- Igen, óriási Kate Bush-rajongó vagyok! A bácsikám, Russel ismertette meg velem, még amikor elsős gimnazista voltam, azt hiszem. Sok remek zenével megismertetett, Stinggel meg hasonlókkal. Amikor először meghallottam Kate Bush-t, azonnal imádtam, a produkciós munkát, a dalszerzői kvalitásait, a mélységeit – és azóta is rajongó vagyok. Nálam Kate Bush és Bob Marley foglalja el az első két helyet „a minden idők legnagyobb előadói” listán.
- Kate Bush eléggé visszahúzódó művész hírében áll. El tudtad érni személyesen, hogy beszélj vele?
- Egyelőre még nem, de nagyon remélem, hogy a következő lemezemre meg tudom nyerni közreműködőnek, valamit mindenképpen kell együtt csinálnunk, ő lenne az álmaim kollaborációja! Ő az egyetlen, akivel még nem dolgoztam azok közül, akikkel mindenképpen szerettem volna.
- A lemezed elég nagy csúszással jelent csak meg. Hogyhogy több mint két éven át kellett rá várni?
- E mögött lemezcéges politika húzódik meg, sok mindenben nem értettünk egyet a kiadóval (a Jive-val, mellyel az OutKast szerződésben áll – a szerk.), úgyhogy végül LA Reeddel és a Def Jam céggel szerződtem, és náluk adtam ki a lemez, szóval a végére minden megoldódott. A megfelelő formában akartam kiadni, és eddig tartott, hogy elérjem.
- Szóba került, hogy már készül is a Sir Lucious Left Foot folytatása, Daddy Fat Saxxx: Soul Funk Crusader címmel...
- Hát csak annyit mondanék, hogy ez a Daddy Fat Saxxx – három x-szel a végén – az egyik legmocskosabb, legpiszkosabb seggföldhözverős funk lemez lesz, amit életedben hallottál! Nagyon funkosnak akarom, és olyannak is csináljuk meg! Funk lesz, cool és autentikus formában. A funk minden zenénknek az alapja. Meg akarom tartani ezt a funkot!
- A hírek szerint nemrég egy amerikai indie rock zenekarral, Modest Mouse-zal is felvettél közös számokat?
- Igen, rajta is lesz a következő albumukon: néhány dalban társproducer voltam a kollégámmal, Chris Carmouche-sal együtt.
- Csak producerkedtél nekik, vagy reppelni is fogsz a lemezükön?
- Könnyen meglehet, hogy reppelek is valamennyit, van hozzá pár ötletem... Amúgy Jimmy Cliff-fel (a 2005-ben Budapesten is megfordult legendás veterán jamaikai reggae énekessel – a szerk.) is dolgoztam most nemrég együtt, az ő új lemezén. Az előadói és a produceri oldalon egyaránt szeretek jelen lenni, sok zene van bennem, amit meg akarok osztani a világgal.
- Milyen zenéket hallgatsz mostanában?
- E pillanatban sok mindent hallgatok egyszerre, az iPod-om véletlenszerű lejátszásra van állítva: Johnny Cash, Kate Bush továbbra is, Eurythmics, Metallica, ami jön... Mondom, az iPod-om folyamatosan ugrál a zenék közt.
interjú: Déri Zsolt
fotók: Sziget/Somay Márk
http://bigboi.com
http://outkast.com
az OutKast duó legzseniálisabb slágere, a B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 2000-ből:
Big Boi 2010-es szólóalbumról két klipet (Shutterbugg, You Ain't No DJ) egy korábbi cikkünkben már bemutattunk, most következzék még néhány:
Big Boi feat. George Clinton, Too Short & Sam Chris: Fo Yo Sorrows
Big Boi feat. Vonnegutt: Follow Us
Big Boi feat. Janelle Monáe: Be Still (Big Boi szólóalbumának legutóbbi klipje 2011 tavaszáról)
Big Boi feat. Mary J. Blige: Sumthin's Gotta Give (ez a 2008-as szám a tervekkel ellentétben végül nem került fel Big Boi szólólemezére)
Big Boi feat. Raekwon & André 3000: Royal Flush (egy másik 2008-ban publikált felvétel, ami végül szintén nem került fel Big Boi lemezére)
Big Boi feat. André 3000 & Sleepy Brown: Lookin For Ya (az interjúban említett másik André 3000-kollaboráció, ami nem kerülhetett fel Big Boi szólóalbumára)