„Önmagunkat keresni már lázadásnak számít” - A Budapest Ritmo vendége lesz Gaye Su Akyol

2024.04.04. 17:00, trecorder

img_9141.JPG
(X) Ez röviden Gaye Su Akyol víziója a jövőről. A török pszichedelikus revival dívája, a Budapest Ritmo egyik legjobban várt fellépője, ünnepelt Anadolu Ejderi (Anatóliai Sárkány) című lemezével érkezik az Akvárium Klubba április 12-én. Érzéki énekstílusáról, az anatóliai pszichedéliáról és a létezés egyhangúsága ellen folytatott mindennapi küzdelméről beszélgettünk. A háromnapos fúziós fesztivál április 11. és 13. között, az Akvárium – Toldi – Erzsébet tér háromszögben kecsegtet sokszínű lineuppal.

A legbátrabb török művésznek is neveztek már, nyíltan kritizálod a török kormány meleg- és szólásszabadság-ellenes intézkedéseit, mennyire fontos neked a társadalmi üzenet?

Utálom a szlogeneket, de az üzenet ott van a dalokban, a szimbólumokban. Nőként létezni ebben a világban, önmagunkat keresni már lázadásnak számít. Inkább tanúnak érzem magam, aki ebben az eszement világban él és ezzel szemben határozza meg magát. Muszáj létrehozni egy ellen-valóságot, hogy túléljük. Hozzáteszem, hogy nagyon sok igazán bátor török művész, író van, nem vagyok ebből a szempontból különleges, csak egy a több ezerből, aki szót emel az igazságtalanságokkal szemben, és a puszta létezésével ellenáll.

A klipjeid is nagyon erősek vizuálisan. Mennyire törekszel erre a hatásra egy koncerten?

A koncerten én vagyok a látvány. A zene pedig olyan erős, hogy nem kell fokozni, de egy koncert lényegét a közönség adja, azok, akik eljönnek és akikből összeadódik egy kollektív entitás, belőlem és belőlünk, ez mindig teljesen egyedi.

Sikeres festő is vagy, van kapcsolat a festményeid és a zenéd között?

gsa_ysljpg_1_1.jpgPersze, hiszen én csinálom mindkettőt, ezek együttesen írják a történetemet. Gyerekként is azt válaszoltam a kérdésre, hogy mi leszek, ha nagy leszek, hogy festő és zenész. Azt mondták, választanom kell, de ez nem így működik. Ezek nem hobbik, ettől vagyok az, aki, így küzdök a létezés egyhangúsága ellen. Belőlem fakadnak a képek és a zene is, én vagyok az otthona, anyja és apja ezeknek az álmoknak, szimbólumoknak.

A bizánci zene, a Nirvana és a török retropop is szerepel az inspirációid között. Hogyan rakódnak egymásra ezek a rétegek?

A legrégebbi réteg, amit gyerekként anyámtól és nagyanyámtól hallottam, a klasszikus török zene, amiben a bizánci hatás is egyértelmű. Amikor 13-14 évesen rockot akartam énekelni, ez a lágy, fél- és negyedhangokkal teli intonáció jött ki belőlem, tudat alatt ezt azonosítom az énekléssel. Ezek a dallamok, amelyekben benne van a bizánci zene, de az egész sokszínű anatóliai hagyomány is, folyton a fülemben csengenek.

Nagyon érzéki az énekhangod, mintha folyton a szerelemről énekelnél.

Pedig, ha megnézed a szövegeket, nem ez az egyetlen témám, hanem a mindennap megvívott küzdelmeink a minket körülvevő realitással szemben. Nőként, emberi lényként létezni egy elb****tt dolog, az volt mindig is, szóval a zeném ezekkel az egyénre nehezedő nyomásokkal száll szembe, a szerelem is egy küzdelem a világgal szemben, és igazából egy tükör. Furcsa így megnyílni és a legbelsőbb világomat az emberek elé tárni, de a zeném ezek összessége és túl is mutat ezeken, legalábbis remélem.

A pszichedelikus rock és a te számaid is visszautalnak régebbi korokra. Van benned valamilyen vágyódás egy aranykor iránt?

Nem vagyok nosztalgikus típus, de ahhoz, hogy autentikusan alkossak, nekem legalábbis kellenek a gyökerek, amikből a jelenünk szépsége és krízisei fakadnak. Lehet, hogy az antropológus beszél belőlem, de kell a múlt, hogy jövőt tudjunk álmodni. Igazából futurista vagyok, sokkal inkább, mint nosztalgikus. De az is igaz, hogy Törökországban a hatvanas-hetvenes évek tényleg zenei aranykor volt, rengeteg zenekarral az ország minden részén. Akkor találkozott a nyugati rockzene és az anatóliai folk, ami egy többezer éves hagyomány, majd ebből született a török pszichedélia.

A hetvenes években volt utoljára jövő, nem?

Szerintem most is van jövő, mindig is volt, a mesterséges intelligencia mindent meg fog változtatni,  legalább annyira, mint az internet, gyorsan fog történni és kicsit fájni fog, de jó lesz.

KIS BUDAPEST RITMO KÖRKÉP

 

BCUC

Katartikus afrofuturista punk szeánsz Soweto szívéből.

04.12. péntek, Akvárium Klub, NagyHall


Antonis Antoniou

Egyszerre zsigeri és filozofikus sound art Ciprusról, a Monsieur Doumani oszlopos tagjától. 

04.13. szombat, Akvárium Klub, Terasz

 
PUULUUP

Észt professzorok zombifolkja, dalok sífutásról és a szerelemről loopolt középkori lírán, lappangó stagedive-veszély.

04.13. szombat, Akvárium Klub, KisHall
 

Cerys Hafana

Wales-i tripla hárfa és egy éteri hang archívumból újraélesztett folkot játszik.

04.13. szombat, Akvárium Klub, Lokál

 

A BUDAPEST RITMO 2024 TELJES PROGRAMJA ÉS JEGYVÁSÁRLÁS ITT.

Gaye a stúdióban:

Gaye a buszon:

Ritmo a Spotify-on:

 

https://recorder.blog.hu/2024/04/04/_onmagunkat_keresni_mar_lazadasnak_szamit_a_budapest_ritmo_vendege_lesz_gaye_su_akyol
„Önmagunkat keresni már lázadásnak számít” - A Budapest Ritmo vendége lesz Gaye Su Akyol
süti beállítások módosítása