Pulzáló vonósok, harsonák, dobok, emberi hangok és zörgések - az új Black To Comm-lemez használja az apokaliptikus műfajok bevett eszköztárát, de egyszerre nyugtalanítóbb és reménytelibb az átlagos világvégezenénél. Ez a kritika először a Recorder magazin 110. számában jelent meg.
A német Marc Richter bő másfél évtizede készíti egyéni hangú kollázsait; hol avantgárdabb, hol óvatosan közelít a dalformához (Alphabet 1968), vagy a drone-hoz (cím nélküli 2014-es lemeze nagy kedvencem). A Thrill Jockey-nál kijött albumain pedig egészen apokaliptikus a hangütés; ebből a vonulatból az At Zeenath… az eddigi csúcspont.
Pulzáló, elnyújtott, idegenné távolított vonósloopok adják a zene gerincét, amihez dobok és egyéb hangszerek (pl. harsonák), emberi hangok, zörgések, beazonosíthatatlan miegyebek társulnak. Idegenebb, megragadhatatlanabb ez a zene, mint egy átlagos világvégi filmzene vagy dark ambient. Tesz gesztusokat a (kvázi)műfaj irányába, aztán mégis másfelé lép el.
Ettől egyfelől súlyosabb (annyira hozzászoktunk már az apokalipszishez, hogy könnyű rá legyinteni – erre nem), másfelől viszont többször valami kikacsintást is lehet hallani, vagy legalább sejteni a zene mögött. Nyugtalanítóbb, de egyben reménytelibb így a zene (főleg a lemez vége), és mindenképpen jóval izgalmasabb.
Előadó: Black To Comm
Cím: At Zeenath Parallel Heavens
Kiadó: Thrill Jockey
Megjelenés: 2023. október 20.
Műfaj: apokaliptikus kollázs
Kulcsdal: La société des rêves
8,5/10
Rónai András