Szeptember közepén folytatódik a Magyar Zene Háza határfeszegető fesztiválja, a Berlin-Budapest Expressz. Itt lesz a tavalyi év egyik nagy felfedezettje, Marina Herlop, párhuzamos univerzumokból játszik képzeletbeli népzenét a szlovén Širom, és világkörüli kalandjairól mesél a magyar underground egyik megkerülhetetlen figurája.
Június elején rendezték meg először a Magyar Zene Házában egy berlini szervezőcsapattal közösen a Berlin-Budapest Expresszt, ami előremutató, formabontó zenét játszó előadóknak ad teret. Eredetileg az volt a cél, hogy összekössék a két város pezsgő zenei színtereit, de végül földrajzilag is tágabb lett a merítés: júniusban, a fesztivál első felvonásában például itt volt a Hyperdub kiadó brit sztárja, Lorraine James, és az indusztriális techno nagyágyúja, Powell is, és magyarországi ősbemutatót tartott a Rammstein és a Pet Shop Boys nagyzenekari hangszerelője, Sven Helbig.
A fesztivál szeptember közepén folytatódik, most is kétnapos lesz (15-én és 16-án), és nem kevésbé izgalmas előadókat léptet fel. Négy év után tér vissza Magyarországra a szlovén Širom, akik azzal a gondolattal játszanak el, milyen lenne a különböző népek zenéje egy alternatív univerzumban, ahol másképp zajlott az emberi történelem; szabadon áramló, repetitív, sokszor transzba ejtő dalaikban számos ország folkzenéjét formálják a maguk képére.
„A folk alatt itt nem elsősorban dalokat kell érteni, inkább rituális felhangú folyamatzenét. Hárman tucatnál is több hangszeren játszanak, az okarinától a tekerőlanton át a balafonig, plusz saját építésű hangszerek, tárgyak, rezonátorok” – írtuk tavalyi és egyben legjobb lemezükről, a The Liquified Throne Of Simplicity-ről. A Širomban három klasszikusan képzett szlovén zenész (Ana Kravanja, Samo Kutin és Iztok Koren) állt össze közel tíz éve, hogy kalimbás duójukat és poszt-rock zenekaraikat hátrahagyva improvizatív, akusztikus drone és trance zenét játszanak. Ez hallható a csodaszép szlovén karsztvidékek ihlette első lemezükön (I., 2016), amire az egyik legfontosabb világzenei kiadó főnöke, a Szlovéniában élő Chris Eckman is felfigyelt. A Glitterbeatnél megjelent és egyre jobb folytatásokon (I Can Be a Clay Snapper, A Universe That Roosts Blossoms for a Horse) aztán sok irányba fejlesztették tovább a free folkos koncepciót, mindig megtartva zenéjük szürreálisba hajló, bravúrosan asszociatív, mégis magával ragadó áramlását.
„GYORS VÁLTOZÁSOKAT VÁROK” – CHRIS ECKMAN-INTERJÚNK
2018-ban a Budapest Ritmon, egy évre rá pedig a balatonboglári Babel Soundon is játszottak már, a legjobb mégis most lesz megnézni őket, ugyanis az alkotói (és egyben karrier)csúcsra a tavalyi lemezükkel jutottak fel.
„Marina Herlop a katalán Björk, aki minden nagyobb fesztiválon megfordul mostanság. Időkapszulába szorult papnőkre emlékeztet. Mágikus énekek, lebegő erdők, cseppkőbarlangokból keletkezett, mutált csigák. Nem is tudjuk, hogy átkot szór ránk, vagy jószándékú boszorkányság áldozatai vagyunk. A varázsige – így vagy úgy, de működik.” A Berlinben élő kísérleti énekes és elektronikus zenész, a saját hangját izgalmasan manipuláló Thea Soti dicsérte így év végi listáján a katalán artpop-énekesnő tavalyi lemezét, a számára a nagy áttörést meghozó Pripyatot.
Marina Herlop ekkor már túl volt egy karrierváltáson, és számos szakmai és magánéleti csalódáson, köztük két, visszhang nélkül maradt zongorás lemezen, amik után a pedáns énekesnő félrerakta a hagyományos zenei megközellítéseket, kitanulta az Abletont, és a számítógépen megírta a kitalált nyelven megszólaló, glitches, artpopos, egészen egyedi Pripyatot, amit aztán nemcsak a szaksajtó, hanem a művészvilág is körberajongott. Az Animal Collective turnézni is elvitte Herlopot, akinek lemezét Dave Portner úgy dicsérte, hogy bár ismerős a szókincse, a katalán énekesnő mégis egészen furcsa és újszerű mondatokat formál vele; a Pitchfork pedig egyszerűen azt írta a szürreális, földöntúli helyekre vivő, mégis bizarrul megnyugtató zenéről, hogy az akupunktúra a belső fülünknek.
A Širom és Marnia Herlop fellépése után Ratkóczi Huba és Mándli Endre Vazul ingyenes koncertjét is megnézhetjük a Szabadtéri színpadon, akik bluesban gyökerező, pszichedelikusan utaztató és erősen improvizatív zenét játszanak, amit a kalandos világkörüli utazásaik inspiráltak. A magyar underground megkerülhetetlen figurájának számító, a Napokonban, a Seenben, a Soulbreakersben, a Tranzkaphkában és a QJÚB-ban is zenélő Ratkóczi és a Berlinben élő, virtuóz szájharmonikás Mándli 2022 végén hozta ki első duólemezét, ebből fognak ízelítőt adni a Berlin-Budapest Expressz első napján is.
A második napon, szeptember 16-án az opera, a jazz és a színház határán alkotó Holland Andrews, a 2020 egyik legjobb lemezét jegyző Beatrice Dillon, valamint a moldvai zenét játszó Kalagor tölti meg izgalmakkal a Zene Házát - erről bővebb infó ide kattintva.
Berlin-Budapest Expressz
Marina Herlop, Širom, Huba és Vazul csodálatos utazásai
Helyszín: Magyar Zene Háza
Időpont: 2023. szeptember 15.
Belépő: 2500 Ft (koncertjegy), 4000 Ft (napijegy)
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infók.