Nyáresti időutazás – Kim Petras

2023.08.08. 10:48, vferi

a5ec503a-0aad-4635-9c6b-729013eef383.jpg

Az első nyíltan transznemű énekes és dalszerző, aki meghódította az amerikai slágerlista ormait, aki főkategóriában Grammy-díjat kapott: a német származású Kim Petras első igazi-igazi stúdióalbuma hyperpop időutazásra invitál. Ez a cikk először a Recorder magazin 106. számában jelent meg.

Woo-ah! Még mindig normális életet él, mondja, bár a totális mainstream siker jelei egyre egyértelműbbek: Sports Illustrated-címlap, Met Gála-meghívás, koktélozgatás a Today Show stúdiójában, Pride-party Sam Smith és partnere oldalán New Yorkban.

Hirtelenszőke, hipercsajos, minden kifinomultságot nélkülözően kihívó – és pusztán a létezésével tökéletesen mutat rá, a progresszív Nyugat is többnyire mennyire bénán kezeli a transz-diskurzust. Kim Petrast a német közönség 2007-ben a VOX kereskedelmi tévécsatorna népszerű Stern TV riportműsorában ismerhette meg, amivel megalapozta az őt éveken át elkísérű Világ Legfiatalabb Transznemű Személye titulust.

Ez a hosszúra nyúló médiacirkusz a valóban rendkívül fiatalon, 16 évesen kérvényezett nemi megerősítő műtét jóváhagyatását elérni hivatott kampány része volt. A meglehetősen reflektálatlanul tálalt anyagokat készítő stábok egy klasszik könnyfacsaró sztorit írtak Kim küzdelméből, az életről a “rossz testben”, és később is csak arra voltak kíváncsiak, hogy, na és akkor most milyen nőnek lenni? Milyen lenne? Ugyanolyan hirtelenszőke és hipercsajos mint eladdig, az egyetlen változás, hogy a saját valóságát tükröző testben képes élni. Egyébként a lila Nokián, a polifónikus csengőhangokon és a fiúzáson kívül kevés dolog érdekelte.

A narratívában feltűnik egy MacBook Pro, az az eszköz, ami a valódi karrierjét elindította, és amire már önerőből spórolta össze a pénzt. Kim Petras ugyanis eltökélte, hogy popsztár lesz, pont olyan, mint akiknél az inspirációt kereste: Kylie Minogue, Lady Gaga, Britney Spears, Beyoncé vagy az örök Madonna.

063_953253328.jpg
Kim Petras egyik fellépése 2018-ban

 

Hosszú éveket töltött a mainstream előszobájában, de a zajos áttörés váratott magára. 19 éves volt, amikor Los Angelesbe költözött – itt állítólag egy producer garázsában húzta meg magát és belevágott a nemzetközi karrier építésébe. Kudarcba fulladó himnuszénekléssel legalább nem blamálta magát, ez nem egy langyos NSZK Király Linda-történet.

A korai próbálkozások viszont egészen izgalmas színben tüntetik fel még az amúgy pusztítóan egyszerű bubblegum popot is, Petrasnak van érzéke az iróniához, a médiához, a kontrollált imázsépítéshez. A SoundCloud és a közösségi média ügyes használata hamar felrakja arra a Billboard-listára, ami a felfutóban lévő zenészeket rangsorolja. A következő logikus lépés a szociális tőke felhalmozása: itt egy Charli XCX-kollab, ott egy Paris Hilton-cameo a szerző első klipjében – az I Don’t Want It At All már a Spotify Global Viral listáján is helyet kér magának. 

Kim Petras ügyesen háromszögeli azt a niche-t, ahol a pop Naprendszerében elképzeli magát. A pillanatokat, trendeket minden szubverzió nélkül kihasználó stratégia ez, amiben szerepel Halloweenre kiadott EP (Turn off The Light Vol. 1, az Elvira, Mistress of the Dark perszónáról ismert Cassandra Petersonnal közösen), Valentin-napi dal (Heart to Break), kollab a hyperpopot 2021-es tragikusan buta haláláig domináló SOPHIE-val, vagy Kygóval (Broken Glass). 

Klasszikus “mi lett volna, ha”: ha nincs a pandémia, Kim Petras lett volna az amerikai kontinensen taroló Camila Cabello előzenekara a világkörüli turné európai állomásain. Ez sosem történt meg, a kókuszdió-keménységű, pattogó melleket éltető habos-babos sláger, a Coconut viszont a meleg szcénában elsőprő sikert aratott egy évvel később. Talán ha a járvány nem töri meg a lendületet, talán ha Cabello rivaldafényéből egy kicsit el tud csenni, akkor még bombasztikusabb lehetett volna az a valóban felemelő fricska, amit az MTV EMA vitt be 2021-ben a szándékosan Budapestre szervezett díjátadóval. A melegtörvény elleni tiltakozás ikonjaként a hirtelenszőke, minden kifinomultságot nélkülözően kihívó transz előadó beleállt a vérforralóan szexpozitív, tabudöntögető szerepbe – a társadalmi szerepvállalás mellett ez volt a jó belépő. Úgy tűnt, a gender-sztereotípiákat tollboákba borító Harry Styles, a teljes Internet gyűlöletét megbíró Sam Smith mellett a szcénának szüksége van egy nyíltan transz személyiségre, aki Styles-hoz hasonlóan képes mainstream sikerre fordítani a meleg szubkultúra trópusait.

2022. szeptember 22-én jelent meg a mindent elsöprően sikeres Unholy, a Sam Smith-szel közös dal, ami egyszerre csapta ki a biztosítékot az internet népénél és ostromolta az amerikai slágerlisták csúcsait, eredményesen: egymilliárd lejátszás Spotify-on, a TikTok teljes leuralása, és a Duett kategóriában elnyert Grammy-díj.

Petras köszönőbeszédében édesanyját méltatta, aki kezdettől lányként fogadta el, és két előadóművészt nevezett meg: Madonnát, aki megteremtette a kortárs popsztár szereprepertoárját és SOPHIE-t, aki transz nőként utat mutatott, és aki Kim Petras sikerét és első, évek küszködése után elkészített debütáló albumának megjelenését már nem érhette meg. Utóbbi talán jobb is így.

000_338l9ve_1.jpg
Kim Petras és Sam Smith a 2023-as Grammy-díjkiosztón

 

Míg SOPHIE az avantgárd érzékenységű anything goes-típusú popzenét tette meg a kézjegyének, úgy Petras a nyári bulislágerek faék-egyszerűségű dance/pop elegye felé fordult. Akárhányszor meghallom a Nicki Minaj-dzsal közös Alone felütését, ami Alice Deejay Better Off Alone-ját samplerezi, valami nehezen leírható érzés kerít hatalmába. A szekunder szégyen keveredik a déjà vuvel: fondorlatos ügynökök olyan időutazásra küldtek, amin én nem kívánok részt venni, köszönöm szépen. Nem lehet újra 1998, több okból sem. Ordas közhely, hogy amiről azt hittük, a történelem vége, arról kiderült, hogy legalábbis dajkamese volt – a világunk alaposan megváltozott, és átalakult benne a popkultúra szerepe is. A kortárs pop meglepően sokszor lesz vivőanyaga az aktivizmusnak vagy kurrens témák kibeszélésének, de Kim Petras aktivizmusa nem folyik bele az előadóművészetébe, sőt még a produkciós folyamatba sem (így eshetett meg, hogy minden fenntartás nélkül működött együtt azzal a Dr. Luke-kal, akit Kesha szexuális visszaéléssel gyanúsított, lásd még az egész #freeKesha ügyet az internet nemfelejtő bugyraiban).

Mindennél azonban kellemetlenebb, hogy a Feed the Beast című, állítólag három éven át egy tucat producerrel csiszolgatott debütáló album egyszerűen rossz. Bár az album végére oda van csapva az Unholy és a végtelenül buta, de népszerű Coconuts is, ezek csak kontrasztnak jók. A többi: a gondtalannak hazudott 1990-es évek gondtalannak hazudott eurodance-slágerei megmikrózott kivitelben. Pontosan olyan, mint amikor az emlékeinkben a mindennapi luxus netovábbjaként élő Vienetta jégkrémtortát megízlelve rájövünk, hogy a ropogós rétegek között megbújó, xanthángumival és szójalecitinnel dúsított vaníliaízű fagylalt köszönőviszonyban sincsen semmivel, amit jószívvel fogyasztanánk.

Semmi kétségem afelől, hogy a könnyen megjegyezhető popsláger toposzának bűvöletében élő Kim Petras dalai megtalálják az utat a tánctérre, és rengeteg, erotikusnak szánt fogdosás, izzadva pattogás és külső helyszínen ordítva hányás hangkulisszáját adják majd. Végül is szinte semmivel sem jobb zenékre mulattam (vagy próbáltam mulatni) a 2000-es évek derekán Budapesten magam is, és nem bántam, hogy legalább azokon a szombat éjszakákon nem Adornóval kell enyelegnem, hanem lányok és fiúk kedélyeit borzolhatom azzal, hogy hajnal négykor mindenáron egy presszókávéra kívánom meghívatni magam. De a “tulajdonképpen bármi lehet jó” 2023-ban nem a megfelelő szűrő: elvégre Kim Petras példaképei mind a kockázatvállalással és az újrakezdésre való hajlandósággal lettek a pop csillagai, nem pedig azzal, hogy lejárt szavatosságú tánczenéből nyúltak komplett frazeológiát. Különösen a Hit It From the Back és a King of Hearts simulna észrevétlenül a Sláger Rádió tetszőleges koradélutáni zenei blokkjába, ahol esetleg az erre érzékenyeknek csak az Autotune használata tűnne fel.

Sajnos az ironikus hallgathatóság lehetőségét sem kínálja fel a Feed the Beast, így nem is különösebben szórakoztató anyag. Pompás lesz egy-két év múlva menekülni a dallamai elől egyik-másik pláza tereiben, és ugyanazzal a rossz érzéssel összerezzenni, amikor felcsendül az Alone, ami nem Alice Deejay és nem Wiz Khalifa és nem a Purity Ring szarkasztikus coverje, hanem egy radikális előadóművész elszalasztott esélye arra, hogy igazi erőt és stílust mutasson.

szerző: Selmeczi Nóra

https://recorder.blog.hu/2023/08/08/nyaresti_idoutazas_kim_petras
Nyáresti időutazás – Kim Petras
süti beállítások módosítása