Csak akkor nyugszom, ha sírni látlak. Bűntudatot eszek uzsonnára. Elfogadni, aztán használni. Írhattam volna egy értelmes refrént, de senkit sem érdekel. Varázsgomb, húsbörtön, trezor, egymillió fényév. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
OIEE új lemezét elég sok videó vezette fel, szóval lehetett tudni, hogy a Two Sides a neosoul helyett a house és a breakbeat, a táncos dalok helyett a hosszabban felépülő számok felé mozdult el el. Mégis, az album meglepetést tud okozni, hiszen így egyben, 13 számon és 55 percen jön ki igazán az, hogy mi volt Kocsis Bence víziója, miért Two Sides a cím. Az Electronic Beatsnek ezt mondta erről: a cím "a saját extrovertált és introvertált énem éles váltásaiból jött, ebből fakad az is, hogy minden területen, amivel foglalkozom, valahogy ez a két véglet keveredik. De amiképpen ez nehezségeket okoz, egyszersmind egy tök jó dolog is lehetne - csak meg kell tanulni elfogadni, aztán pedig használni." De más kettősségeket is találhatunk: az eufória és a befelé figyelés, a tánczene célra tartó építkezése és a dalforma, az ismerős (hatékony) megoldások és a jó ízléssel adagolt "egzotikus" összetevők között biztos kézzel találja meg az arányokat a - WaTa társproduceri segítségével - készült lemez. Számos más közreműködő is volt: a sokat emlegetett Steve Dub mellett Sena, M3nsa, Zahár Fanni, Horváth Hanna, Méhes Adrián, Ian O’Sullivan. Honlap, Facebook
A magyar elektronikus zene egyik meghatározó alakja, az amúgy jó ideje Los Angelesben élő AMB öt év kihagyás után jelentkezett új zenével. Mint ebben a videóban elmondta, a zenélés alapvetően az alkotási vágyból nőtt ki nála, de volt egy időszak, amikor a mindenféle elvárások, a "karrierépítés" háttérbe szorították ezt. De nem bánja ezt a korszakot, többek között azért sem, mert hozzájárult ahhoz, hogy szakmailag jobb legyen - és ezáltal most olyan zenét játszhasson, amit tényleg szeretne. A Collected Stories egy egész EP-sorozat lesz, The Magic Button című első darabja hét számot tartalmaz. Hangulatos és érzelmes, dallamos elektronikus zene ez, ami mindenféle műfajból merít, de egyáltalán nem az az érdekes, hogy ez a breakbeat vagy az a szintihangzás mit idéz meg, mert ezek csak eszközök. A Muti Music kiadó a kísérőszövegben utazáshoz hasonlítja az EP-t, ami ezúttal találó. És persze a hangdizájn is kifogástalan. Honlap, Facebook
Nit. vagyis Bálint Anita több EP-jéről is szó volt itt a Recorderen (legutóbb 2021-es Space Operetta című kiadványáról - előtte meg arról, ami akkor szólt a mesterséges intelligenciáról, amikor az még nem folyt a csapból), de azért nem mondanám, hogy igazán ismert lenne akár az elektronikus zenei körökben is. Ehhez képest ő az első magyar zenész, akinek a legendás technokiadónál, a Tresornál jelenik meg zenéje. Ezen belül a yet című válogatáson, amiről a Recorder legújabb számában olvasható egy kritika, ami szerint a "határokat feszegető klubzenéket" bemutató lemez bizonyítja, hogy "a Tresor bármit csinál most, brillírozik". Ezt a válogatást zárja Nit. Cirrus Virga című száma, amiről a Tresor olyasmiket ír, hogy "nem korlátozzák a standard megoldások; sötétebb, drone-os elemeket hoz össze csillámló, nem evilági dallamokkal és ellenállhatatlan ritmusszekcióval - az eredmény egy olyan dinamikus dal, ami egyszerre szépséges és funkcionális." Nit. a Primate.hu-nak adott interjújában elmondta, hogy a radiOzorán leadott szettje alapján találtak rá a Tresor munkatársai, és kértek tőle demókat; a Cirrus Virga egyébként egy régebbi, 2018-as száma. (Alább ez, majd a teljes egészében pénteken megjelenő válogatás.) Facebook
"Szia Anya! Van egy zenekarom és azt mondják, hogy mókás dalszövegeket írunk" - szól a ¡Szia Anya! zenekar bemutatkozása. Tényleg mókás dalszövegekkel van tele a NA CSAÓ! című bemutatkozó album, alteros kísérettel, amibe meglehetős mennyiségű funk-rock, mi több, jazz is keveredik. Feldolgozzák a másnapos szexet és a cigiről leszokást is, van egy dal Slájmos a szíved címmel. Ugyanakkor néhány szám vicceskedve ugyan, de komolyabb témákat is érint. A zárásban zongorát és fuvolát is hallunk, meg összetört férfiszívet, és akkor az ember elgondolkodik, hogy talán mélyebb ez az album, mint elsőre tűnt - de hát előtte meg a Feri a "keresett a Feri" típusú gyagya trágárkodásokból állt össze. Facebook
BDTom új megjelenése a Free Sequence-nél a Million Light Years címet kapta, úgyhogy sejthető, hogy kozmikus utazás lesz a téma. Ugyan a producer általában a dub techno és a deep house keresztmetszetében mozog, a címadó, nyitó szám inkább ambient, sajátos hangulattal: egyszerre könnyeden lebegő és hideg - miközben a szintik egy része és a visszafogott basszusok dubtechnós ízt is hoznak. Ez aztán a következő számban (Dub mix) tejlesedik ki. SpecDub remixe megtartja a lebegést, de a dob-basszus kissé mintha türelmetlenül haladna előre; Forteba pedig némileg deep house-osítja a számot. A záró számban egyértelműbb, könnyedebb a hangulat. Facebook
A Fleshprison 2020-ban alakult a hardcore színtér jól ismert szereplőiből, és most itt a bemutatkozó EP is. 11 perc az egész, az egyetlen háromperces számot leszámítva mindegyik egy-másfél perc körül van, de ez pont elég a hallgató teljes ledarálásához. Ahogy az amerikai, hardcore-ra szakosodott No Echo írja: "a hardcore, a metal és a punk legmocskosabb összetevőiből áll össze a Fleshprison világa". A zenekar tagjai: Uj Bence (ének), Kámán Péter (gitár), Alakszai László (gitár), Karsay Máté (basszus) és Pándi Balázs (dob). Közülük Alakszai a Touch gitárosa is. Ők szintén hardcore-t játszanak, 2019 végén kiadott nagylemezük komoly sikert aratott a színtéren és azon kívül is. A most megjelent folytatás, a Deliverance szerintük az eddigi legjobb dalaikat tartalmazza. A No Echónak azt mondták, hogy a NYHC legnagyobbjait és a washingtoni színteret próbálták megidézni az anyagon. Két számban Déri Ákos (Berriloom and the Doom) vendégszerepel. Mindkét EP-t vinylen is kiadja majd a 2021-ben indult, kemény zenékre szakosodott Solace Music kiadó. Touch Facebook
A PETOFI is hardcore, de annak melodic jelzővel ellátott fajtája. Ez nem azt jelenti, hogy végig csak fülbemászó dallamokat hallunk új - több mint három év kihagyás után - megjelent EP-jükön, hiszen kétségbeesett / dühös kiabálás is van bőven. A számok itt kb. négypercesek, ami azt jelenti, hogy összetettebb szerkezetű dalok ezek, amik - érzelmileg, zeneileg - is nagyobb utakat járnak be, mint a másfél perces letámadások. "A zenekar stílusban alapvetően ugyanazon az úton halad tovább, amire tíz évvel ezelőtt rálépett, viszont számos kísérleti elemet, különleges megoldást lehet az új dalokban felfedezni" - mondták a Lángolónak. Facebook
Nem sokkal a Megtűrtek fele, Dominimál EP-je után a duó is kiadott egy EP-t. A Mindig van lejjebb... alá azt írták, hogy "ITT A HÜLYE ALBUMOTOK" - ami talán túlzás, mert hét szám és kb. húsz perc, de korábban hat szám volt a maximum. A legutóbbi kiadványokhoz hasonlóan itt elsősorban a szupergyorsan veretős elektronikus stílusok szétkaszabolt változatai szólnak, töményen és torzítva, üvöltözéssel megspékelve. A szövegek főként gyalázkodnak, de van egy óda a kávéhoz is és a Family Fast családhoz is. Újdonság a Megtűrtek világában, hogy több számban vendég is csatlakozik "a legjobb faszik" duójához. (A címbeli idézet a SOUNDGOODIZER című számból való.) Facebook
Rónai András