Én nem tudom, miért baszom mindenkinek a csőrét. Nem hülye vagyok, csak terelem a témát. Szilánkos vágyak, megannyi testrész. Aszpirintől betépve, basszus ukulele, klasszikus stúdiózás, absztrakt eufória. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
"Az értelmező szótár Tóth Andival illusztrálhatná a „popsztár” szócikket" - írtuk 2021-ben a magyar pop új királynőit bemutató cikkünkben. Az elmúlt időben minden egyes ruhaválasztásáról külön hír volt a bulvárlapokban, és szakítása is számos cikk témája volt. Márciusban viszont egy drámai videóban bejelentette, hogy abbahagyja a koncertezést és lemezkiadást, többek között azért, mert "semmi nem szólt a zenéről", hanem arról, hogy "elkezdtem felnőni, és lett alakom, és már arról szólt minden, vagy hogy erdélyi vagyok és mit csinálok itt, vagy a párkapcsolataimról". Még kiadta azért Last Album címmel az elkészült dalokat, és most foglalkozzunk azzal, hogy ez milyen. A Somogyvári Dániellel készült dalok a kortárs R&B elektronikusabb végéhez tartoznak; vannak melankolikus, érzelmes és beszólogatós számok is. Néha visszakacsint a műfaj múltjára, van reggaeton és poppunk is, mi több, a végén az Amikor még szinte már ambientbe hajlik. Tóth Andi kifejezően és változatosan énekel, mozgosítja a mai pop szétkenős-elharapós megoldásait és az R&B klasszikus eszközkészletét is. Egészében azt bizonyítja a lemez, hogy jobban járunk (jártunk volna), ha egy jó énekesnőként tekintünk Tóth Andira bulvársztár helyett. (A cikk címe a Trapenele című számból való, ami az első néhány napban a legnagyobbat szólt a neten.) Instagram
Ekhoe már több albumot is kiadott, de az eddigi legnagyobb slágere, a 2022-es Costa Rica óta a Sose alszok az első. Az elején inkább odaverős trapek hallhatók, de később jönnek az elmosottabb, befordultabb és érzelmesebb számok; a legvégén a Pogány Indulóval közös szám elég komoly váltás zeneileg is. "Az új számokon látszik, mi minden változott körülöttem. Már nem Angliában vagyok, Pestre költöztem, folyton a barátaimmal vagyok és állandóan bulizunk - de az albumon nem csak a bulizás, a pénz és a nők jelennek meg, komoly témákat is feszegetek" - mondta Ekhoe a Hajógyárnak (bár ott azért még nem tart, mint az Ibbigang az új EP-n). Instagram
James Cole, vagyis Bozóki János DJ-ként és producerként is meghatározó a magyar elektronikus zenében, és több rendkívül sikeres kiadványa volt már. Az új I'm Sorry különlegessége, hogy élő vokált hallunk benne Ledniczkytől. Ahogy a Primate.hu az EP-ről szóló alapos interjújában elmondta, a klasszikus house számok többségében "dívalegendák" hallhatók, de jó ideje inkább a hangminták, "megvett kész acapellák" jellemzők inkább a műfajban; ő is használ ilyeneket, de "tök jó volt kipróbálni nekem is egy kicsit, milyen az, amikor ilyen klasszikus módon, stúdiózva születik" egy dal. A groove-ot kongával színező, zongorával (mármint élővel) is megbolondított számból remixet készített a román deep house egyik ikonja, Markus Homm, valamint Peter Makto (ebben "az egykori legendás GU sorozatok Deep Dish-féle szexi-progis világa elevenedik meg") és Collective Machine ("alap volt, hogy ha egy főidősebb, hajtósabb remixet is szeretnék, azt ő készítse el"). Honlap, Facebook
A Fejnélküli Lovas önmeghatározása: "olyan műfajok közt egyensúlyoz, mint a southern rock, a grunge, a country vagy a blues" - de a Lángolónak úgy is jellemezte debütáló albumát, hogy "hardcore country". Hardcore abban az értelemben, hogy nyers, erős és sokszor sötét, valamint nem fél a nehéz témáktól sem, mint például Darvasi Tamás Líviusz apjának alkoholizmusa, az önpusztító életmód vagy a "rosszabbik énünkkel" való küzdelem (az egyes dalokról a Lángolón lehet olvasni). Ugyanakkor finom zenei megoldások (pl. akár hegedű) is hallhatók a talán nem könnyű, de sodró lemezen. Facebook
Ágoston Béla formációinak felsorolásába nem kezdek bele, mert véges az internet, mindenesetre most van egy új: Ágoston Béla QRtet a neve, úgy kb. jazz, ezen belül pedig táncos, szórakoztató, játékos és helyenként kifejezetten vicces zenét játszanak. A hivatalos ismertető szerint a jazz mellett a hetvenes évek fúziós, funk és afro zenéi a fő inspirációk, valamint a bemutatkozó lemez "nyomokban free elemeket is tartalmaz". Ágoston Béla szaxofonon játszik, mellett Wagner-Puskás Péter, Arday Dániel, Keönch László Farkas a felállás, billentyű, basszus ukulele (!) és dob. Ágoston Béla Facebook
A Farseers kollektíva 202 és 303 után negyedik hó negyedikéről is megemlékezett egy válogatással. A 404 Day Tape 27 számának nagyobb része inkább a nyugis-bólogatós hangmintázós instrumentális hiphop, de - főleg a vége felé - komolyan pszichedelikus, megcsavart darabok is akadnak itt. (További érdekesség, három szám is meghaladja a kétperces hosszúságot!) Facebook
Leap nemrég egy split kiadványon szerepelt Tökivel, majd egy saját rövid, de szellemes ötletekben bővelkedő EP-vel is előállt. A Rite törzsi ritmusokat és mintákat kever a dubsteppel, de ez csak egy nagyjábóli közelítés, mert a számra leginkább a folyamatos átalakulás jellemző. A 420 a legendás londoni Ragga Twins hangját ereszti össze mély dubsteppel, aztán pedig jungle-ös emlékek is megjelennek. Facebook
Nemerov februárban Roh Yugennel közös EP-n tisztelgett Bartók előtt electrós, savas, glitches tánczenével, új albuma pedig a Ballet For Four People címre hallgat, de ez is igen távol áll attól, ami a balettről általában eszünkbe jut. Pontosabb képet ad, ha tudjuk, hogy az absztrakt színielőadások és a természetben talált geometriai formák mellett a kilencvenes évek "úttörő brit elektronikus zenéi" inspirálták, tehát a Warp, Rephlex, Planet Mu klasszikusai. A kilenc szám szanaszét tekergő szintiket (plusz a háttérben hangulatfestő szőnyegeket) és szanaszét darabolt ritmusokat alkalmaz, de ebből a szórakoztatóan kaotikus vagdalkozáson az agyas kísérletezésen át az űrszintizésig, euforikus tánczenétől (qrilvae) nyugtalanító ambientig (vlpes) meglepően sok mindent ki tud hozni. Facebook
Rónai András