Az erős népzenei gyökerektől a Hammond-orgonával lekísért táncdalokig, avagy önkényes válogatás az észt pop utóbbi évtizedeiből. Ez a cikk először a Recorder magazin 100. számában jelent meg.
Kezdődhetne ez az egész azzal, hogy “már a régi balti finn népek is…”. Sorra lehetne venni a regiénekek (regilaul) történetének szinte misztikus állomásait, ahogy az éjszaka sötétje észt harcosok énekétől morajlik, ahogy a 18. századig a történetek megőrzésének legfőbb módja lesz, majd egy évszázaddal később már szinte csak itt-ott faluhelyen őrzik az asszonyok ezt az elbeszélő és ráolvasó hagyományt, ami aztán a szárnyukat bontogató néprajzosok és zeneszerzők gyakorlóterepévé válik, aztán feledésbe merül. Lehetne aztán elmélkedni a német és orosz magaskultúra között őrlődő értelmiségről, az orosz konzervatóriumokban lerakott klasszikus zenei alapokról, és arról, hogyan használja más északi kultúrákhoz hasonlóan az észt zene is a természetet örökké megújuló, mégis állandó inspirációként. Tehetnénk egy kitérőt Arvo Pärt, Erkki-Sven Tüür vagy Veljo Tormis életművének áttekintésére.
Mégis, inkább a véletlenről lesz szó, itt-ott lápokkal, lobogó nyírfahasábokkal és százezreket megmozgató, szikrázó közös éneklésekkel tarkítva. A véletlen például az, amikor a délután nyűgös, túlpörgött hangulatában egy észt dalt dob a Spotify, aminek a címe Rumal rahutus, azaz bolond nyugtalanság. Az ilyesmit illik jelnek tekinteni, akár apofénia, akár szinkronicitás. A többi már az algoritmus mágiája vagy a szenzoros élménykeresésé, ki tudja, de a véletlen kenyérmorzsáit követni kell.
A véletlen kenyérmorzsái pedig a bársonyos hangú énekeshez vezetnek. Urmas Alender az észt rock ikonja, hajkoronája, vallomásos dalai és örökké a horizontot pásztázó szabadságvágya nélkül elképzelhetetlen a hetvenes-nyolcvanas évek zenei szcénája. A magányos, lámpalázas gyerekkor ellenére szinte sorsszerű, hogy Alender a zenei pályát választotta: apja, az örökké távol lévő tengerész harmonikán játszott, és fiának is ezt a hangszert szánta – a szintén dolgozó édesanya viszont az iskolai kórusban látta volna szívesen a kis Urmast, aki viszont egyikből sem kért. A mások zenéjét, bármit, amit kottából lehetett volna játszani, unta, az egyik unokatestvérnél kipróbált gitár viszont megbabonázta. Legjobb barátjával, Tiit Haagmaval a középiskolai évek alatt a dalszerzés (na meg a bulik, bakelitek, vodka) szenvedélyének éltek. Néha együtt vitorláztak a Tallinni-öbölben. Alender csodálta és félte a tengert.
Urmas Alender |
Az 1971-ben alapított RUJA lett az az együttes végül, aminek frontembereként Alender felrázta és megújította az észt popzenét. A változó felállásban működő RUJA valami olyat tudott, amit akkoriban kevesen: képes volt hidat képezni a magaskultúra és a nyugatos tánczene között. Az alapító Rein Rannap klasszikus zenei műveltségével és a vasfüggöny mögött sporadikusan elérhető nyugati referenciákkal, mint a Yes, Genesis, az Emerson, Lake & Palmer, valamint a kortárs észt költészet meghatározó alakjainak szövegeivel a RUJA nem csak sajátosan kifinomult soft progrock hangzást kevert ki, de pontosan artikulálta a mindennapok egyre nyomasztóbb hangulatát is. Ezeket a dalokat hallgatni pontosan úgy korlenyomat, mintha egy borderline személyiség gondolataiban olvasnánk.
Egy zúzmarás ablaktáblára nyomott forró csók, hatalmas pelyhekben hulló hó, a meg-megszólaló szél hangja, a szülőföldhöz fűződő nagy, nehéz és persze kimondhatatlan érzések: ez a RUJA világa. A sünök divatos hajviselete, a távoli országnak tűnő erdő, meg a tingli-tangli kalucsni: ez a RUJA másik, groteszk arca. Nehéz eldönteni, hogy csak azért tűnik ez a zene okosnak és kifinomultnak, mert egy fura, dallamos nyelven énekel egy tépelődő figura, vagy tényleg Cseh Tamás és Bereményi Géza szerzeményei mellé kívánkozik egyik-másik dal, távoli felelgetőst játszva a vasfüggöny ugyanazon oldaláról.
Hasonló utat járt be a konzervatóriumtól a klubokig a hetvenes évek végén az Erkki-Sven Tüür által alapított In Spe. Azt azonban sem Tüür, sem a később helyére lépő Alo Mattiisen nem gondolta, hogy tevékenységükkel egy valódi forradalom zsarátnokát szíthatják fel. Pedig pontosan ez történt. A szintetizátor-hangsúlyos, gyakran balladai csengésű dalok mind gyakrabban és mélyebben merítettek az észt folklór tiltott motívumkincséből.
Alo Mattiisen |
1988 az egész ország, sőt, az egész térség számára fordulópontot jelentett. Az eladdig szikrázóan aktív RUJA felbomlott: a depresszió mocsarából kilábalni képtelen Alender kilépett, a zenekar pedig többé nem talált magára. Új idők jártak. Alo Mattiisen ugyanebben az évben mutatta be Öt hazafias dal című dalciklusát a Tartui Popfesztiválon. Egy hónappal később pedig a tallinni Óváros Fesztivál látogatói a Lauluväljakhoz, a Dalosünnep gigantikus színpadához vonultak, hogy ott a karhatalomra fittyet hányva dalra fakadjanak. A demonstráció tetőpontján természetesen a hazafias “Eestlane olen ja eestlaseks jään” (Észt vagyok, észt is maradok) crescendojától visszhangzott a tágas tér.
Többé nem volt megállás, az In Spe végigturnézta az országot, és mindenhová eljuttatta ezeket a soft rock himnuszokat, a szeptemberi Daloló Észtországon már 350 ezer torokból csendült fel az “észt vagyok, észt is maradok”. A hazafias dalok a vértelen Énekes Forradalom négy éven át tartó akcióinak és tüntetéseinek meghatározó kísérőzenéjévé váltak – a Daloló Észtország dalosünnepén Mattiisen még néhány éve is maga vezényelte a könnyekig hatódott megakórust.
Az elhúzódó forradalom nem volt kegyes Urmas Alenderhez. A létbizonytalanságot megunva a felesége közös gyerekükkel együtt Svédországba disszidált, Alender pedig ide-oda csapódott. A magány, a kilátástalanság, az alkohol felőrőlte, és végül követte a családját – de sem tartósan maradni, sem beilleszkedni nem volt már képes. Utcazenélésből és alkalmi munkákból próbált megélni, időről-időre megpróbált visszaköltözni Tallinnba, hasztalan. 1994-ben halt meg, a Stockholmból Tallinnba tartó komp, az M/S Estonia többi utasával együtt. Alender egész életében csodálta és félte a tengert.
szerző: Selmeczi Nóra