Pisko Crane zenekara Kongó fővárosában működik, a szemétből összeeszkábált hangszereken játszanak; nemcsak ütősöket, hanem például akár gitár- és szintiszerű hangszereket is csináltak maguknak. Később csatlakozott hozzájuk Lady Aicha performanszművész és szobrász, aki az afrofuturista fellépőruhákat is tervezte (lásd a borítót). Ez a minikritika először a Recorder magazin 100. számában jelent meg.
A 2003 óta működő zenekar ma már nem létező felállását örökíti meg ez a lemez, amiről könnyű a szintén kongói Konono No. 1 ritmusközpontú zenéjére asszociálni. Ugyanakkor Pisko Crane-ék tudatosan használnak elemeket például az indusztriálból és a posztpunkból is, és nem véletlen, hogy az egyik szám címe Kraut – másfelől a tradicionális zene megjelenik a ritmusokban, dallamokban és Lady Aicha és a férfiak felelgetésében.
Magával ragadóan eksztatikus zene ez, ami bőven kínál csemegéket ahhoz is, hogy a sodrásból magunkat kiszakítva odafigyeljünk a részletekre: a ravasz poliritmusokra és arra, hogy milyen mókás kis hangokat lehet kicsalni a szemétből.
Előadó: Lady Aicha & Pisko Crane's Original Fulu Miziki Of Kinshasa
Cím: N'Djila Wa Mudujimu
Kiadó: Nyege Nyege Tapes
Megjelenés: 2022. október 21.
Műfaj: afroindusztriál
Kulcsdal: Kraut
8/10
Rónai András