Megjelent az amerikai-magyar szupergroup, a Vented első nagylemeze, amelyben az Omega Diatribe gitáros-dalszerzője, Hájer Gergő együtt játszik a Slipknot, a Sinsaenum, a Chimaira, vagy a Devildriver egykori és jelenlegi tagjaival (és haláláig a Slipknot-alapító Joey Jordisonnal).
A zenekar tavaly kezdett el dolgozni a debütáló nagylemezén, még Joey Jordisonnal a doboknál, de a sajnálatos tragédia miatt Austin D'Amond vette át a helyét, így az ő játéka hallható már a dalok végső verzióján. Ettől függetlenül a zenekar arculatán és zenéjén markáns nyomot hagyott az egykori Slipknot-dobos mentalitása. Ezt az örökséget viszik tovább a teljes lemezen, amin olyan vendégzenészek játszanak, mint Ahrue Luster (LATG, ex-Ill Nino/Machine Head), Matt Szlachta (Broken Hope, ex-Chimaira) és Dustin Lei Griboski (Arise In Chaos).
„A Cruelty And Corruption egyértelműen a zenei munkásságom eddigi csúcsa, és ha a hallgatóság már csak töredék annyira fogja imádni, mint mi, akkor boldogok vagyunk!” – mondta Hájer Gergő a Slipknot mellett a Chimaira, a Machine Head és a Sepultura hatásait is büszkén viselő lemezről, amelynek a motorja és fő dalszerzője a magyar gitáros volt. Gergő lentebb részletesen is elmeséli, hogyan került egy zenekarba Joey Jordisonnal, Sean Zatorskyval, és a többiekkel, és azt is, hogyan született meg az első lemezük.
Hogyan állt össze a Vented?
Tulajdonképpen valahol én indítottam el a folyamatokat, amikor úgy éreztem, hogy itt az ideje nekiállnom az Audionerve második lemezének. Ez egyfajta „szólóprojektem”, amiben a nemzetközi metal szcéna zenészeivel kollaborálok. Ahrue Luster (LATG/ex-Ill Nino/-ex-Machine Head) és Dustin Lei Griboski (Arise In Chaos) vendégeskedése után került képbe Sean Zatorsky (Daath, Sinsaenum, ex-Chimaira). Nagyon szerettem volna, ha legalább egy dalt felénekelne a lemezre. Szereztem egy direkt kontaktot hozzá és vázoltam neki, hogy mi az elképzelésem mellékelve (a lemezen My Desire címmel hallható) dal demóját. Meglepően gyorsan jött a pozitív válasz, hogy nagyon bejön neki a dal, csináljuk! Tulajdonképpen 24 óra után elküldte a felénekelt dalt, amitől én dobtam egy hátast. Mármint nemcsak a gyorsaságától, hanem hogy mit művelt a dallal… Kérdezte, hogy van-e még esetleg olyan dalom, amire énekelhetne? Nekem meg természetesen volt! (nevet) A rákövetkező héten 3 dalt megcsináltunk még hasonló gyorsasággal, amikor úgy éreztem, hogy ennél jobb énekest valójában el sem tudnék képzelni a projekthez, így hát megkérdeztem, hogy nem csináljuk-e meg a teljes lemezt együtt? Mire ő mondta, hogy bízott benne, hogy meg fogom kérdezni. (nevet)
Ezután merült fel a kérdés Sean részéről, hogy nem akarnánk-e kibővíteni a projektet egy teljes zenekari felállásra, hogy például igazi dobok szóljanak a lemezen gépdobok helyett, és meginvitálhatnánk még pár kreatív elmét a dalok színesítéséhez. Természetesen kecsegtető volt az ötlet, hiszen Sean mondta, hogy rengeteg embert ismer, bízzam csak rá és higgyem el, hogy nem fogok csalódni. Így találtam magam egyszer csak egy zenekari csoportban, ahol Sean bemutatott Joey Jordisonnak (ex-Slipknot/Sinsaenum/Vimic/Murderdolls), aki épp azt ecseteli, hogy mennyire imádja a demókat, amiket Seannal csináltunk, és hogy egy tonnányi ötlete van a dalokhoz, szívesen beszállna a bandába, oszlopos tagként. Viszont a nevet cseréljük le azonnal, mert az USA-ban mindenki az Audioslave-vel fog nyaggatni minket. Így rukkolt elő Joey és Sean a Vented névvel, ami egyből telitalálatnak tűnt a logóval és az arculattal egyetemben. Ekkor persze még nem tudtuk, hogy a Slipknot gyerkőcök néhány hónapra rá debütálnak a Vended nevet viselő zenekarukkal. (nevet) Ettől függetlenül fel sem merült bennünk, hogy nevet váltsunk emiatt, hiszen Joey halála után még fontosabb lett számunkra, hogy továbbvigyük az örökségét és ragaszkodjunk a Vented névhez.
Joey Jordison és Sean Zatorsky.
Összeroppantunk Joey halálát követően… Soha nem találkoztam vele, csak online kommunikáltunk, mégis úgy éreztem, mintha egy közeli barátom távozott volna. Egyvalamiben viszont biztosak voltunk, hogy a lemezt mindenképp be akarjuk fejezni és meg kell mutassuk a világnak! Így került Sean révén Joey helyére Austin D’Amond (DevilDriver/Bleed The Sky/Chimaira), aki mind emberileg, mind technikailag a lehető legjobb választásnak tűnt. Szintén Sean invitálására csatlakozott még hozzánk Simon C. Bondar (Nekrotik Flesh, Sexual Education), aki a billentyűkért, illetve az őrült sample-ökért, zajokért felel, valamint Matt Szlachta (Broken Hope/ex-Chimaira) is beugrott egy gitárszólóra.
Sean Zatorsky: „Ezért hallják többen is a régisulis slipknotosságot a zenénkben”
„Amikor Gergő megkeresett a lemezzel kapcsolatban, az első perctől kezdve hittem a dalokban, és tudtam, hogy elképesztő lesz a végeredmény. Az összes dalnak megvan a saját atmoszférája, az alapvető elképzelés az volt, hogy nem rakunk fel töltelékdalt a lemezre. Mint sokan tudjátok, eredetileg Joey Jordisonnal kezdtünk el dolgozni a lemezen, aki óriási nyomot hagyott az anyagon, főleg a név, logó és a teljes arculat megalkotásánál, de számos dal szerkezeti megoldásaiban is kulcsfontosságú résztvevő volt. Minden bizonnyal ezért hallják többen is azt a bizonyos régisulis „slipknotosságot" a zenénkben. A Vigil című dal többek között Joey és egy nagyon közeli barátom elvesztéséről szól...”
Többen is említettétek a zenekarból, hogy Joey hatása erősen érezhető a lemezen. Pontosan hol, miben?
Joey szellemisége végigkísérte az egész lemezt, akkor is, amikor még velünk volt, és akkor is, amikor már csak lélekben volt velünk. Neki köszönhetjük a nevet, a logót, az arculatot, néhány dalszövegötletet, valamint különböző dalszerkezeti megoldásokat. Nagyon tetszett neki, hogy a dalainkban benne van az a zenei vandalizmus, amit az első két Slipknot-korong hordozott, nekem pedig baromi imponáló volt, hogy a dalvázlataim megfeleljenek az egyik gyerekkori idolomnak. Tulajdonképpen ő volt az egyik legnagyobb zenei hatásom, de ezzel biztos nem vagyok egyedül. Nagyon fontos volt számomra, hogy a lehető legtöbbet ki tudjam hozni magamból és olyat tegyek le az asztalra, amire Joey is felkapja a fejét. Rettentően sajnáljuk, hogy nem hallhatja most a kész korongot. Ezt az albumot az ő emlékének szenteljük!
HÁJER GERGŐ KEDVENC 2021-ES ZENÉI.
Emellett milyen hatások érték a lemezt, mi volt a zenei koncepciótok?
Kimondottan a lemezhez nem volt kiinduló koncepciónk. A cél az volt, hogy ki tudjuk adni magunkból a felgyülemlett energiákat, és őszintén tudjuk csinálni azt, amit csinálunk. Az már más kérdés, hogy a dalok hallatán nyilván érződik, hogy mik a fő zenei hatásaink. Biztos nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy érződnek olyan esszenciák a lemezen, mint amit régen a Slipknot, a Machine Head, a Chimaira, vagy akár a Soulfly/Sepultura képviselt. Főleg, hogy az említett formációkból szinte kivétel nélkül tiszteletét teszi egy mostani vagy egykori tag a lemezen. Így nehéz is lenne kibújni a bőrünkből! (nevet) De hát nem is ez volt a cél… Nem akartunk új zenei stílusokat felfedezni, nem akartunk túlságosan kísérletezni sem, nem akartunk beállni semmiféle trend mögé, szimplán csak olyan zenét akartunk írni, amiért egyrészt rajongunk, és ami rendkívül sok érzelmet, energiát és súlyosságot rejt. Ha pedig ezzel más is tud azonosulni, az csak külön öröm számunkra!
Hogyan zajlott a munka, online küldözgettétek egymásnak az ötleteket, felvételeket?
Sok minden felróható a modernizációnak, de az például csodálatos dolog, hogy manapság szinte real-time tudnak zenészek együttműködni a világ teljesen különböző pontjain. Szerintem másképp létre sem jöhetett volna ez a lemez, legalábbis ennyire kidolgozott formában biztosan nem. Mindannyiunknak van egy korrektül felszerelt házi stúdiója, így a dalszerzés és a pre-production baromi hatékonyan zajlott, ráadásul a stúdióidő sem szorított minket. Szárnyalhatott a kreativitásunk. Az időeltolódás kimondottan kapóra jött, hiszen amikor én mondjuk este 10-kor végeztem a saját részeim kidolgozásával, átküldtem a többieknek (akik 6-9 órával visszább vannak), ők pedig kidolgozták a saját részeiket, míg én aludtam. És ez így ment hetekig, hónapokig, míg azt nem éreztük, hogy na, most van kész az összes dal. Ezután került át a végleges anyag a Vamacara Studióba, a francia producerünkhöz, HK Krausshoz, aki rendhagyóan, teljes mértékben analóg módon keverte le a korongot és összerántotta az anyagot egy teljes, kerek lemezzé. Vele is folyamatosan online zajlottak a konferenciák és a revíziók, aminek többnyire én voltam az állandó résztvevője a zenekarból, hiszen volt egyféle hangzás a fejemben, amit szerettem volna, ha meg tudunk őrizni. Jelentem, sikerült! (nevet)
Vented a Facebookon. Instagramon. Honlap.
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.