13 év után új szóló-nagylemezt ad ki Balanyi Szilárd, a Quimby billentyűse. A Na, ez az! keserédesen életigenlő dalokban dolgozza fel a billentyűs-dalszerző életének eddigi legnehezebb szakaszát, amihez rengeteg barátot, költőt, írót hívott meg közreműködőként. A kísérletező kedvű indiepop-dalokhoz így olyanok írtak szövegeket, mint Grecsó Krisztián, Lackfi János, Szabó T. Anna, Kemény Zsófi, az Esti Kornél-frontember Bodor Áron vagy a Kaukázus-főnök Kardos-Horváth János. A tervek szerint majd vinilen is kapható Na, ez az!-t klipek helyett egy mini-dokumentumfilm is kíséri.
Szilárd a 2000-es években hozta ki első három szólólemezét (Halmazállapot, 2002; Súlytalanság, 2005; Sorminta, 2009), azóta főként klipeket és kislemezeket adott ki (plusz tavaly egy live sessiont), ha a Quimby mellett volt rá ideje és inspirációja. A tavalyi Ego tréning után ezúttal is EP-ben gondolkodott, ám a Quimby leállása alatt végül annyi ötlete gyűlt fel, hogy a Na, ez az! LP-vé kerekedett. „Ez az album eredetileg egy EP-nek indult. 2021 őszére el is készült a tervezett négy dal, de Schoblocher Barbi [a Blahalouisiana énekesnője] és Pásztor Simi [az Anna & the Barbies gitárosa] egy koncert előtt a Park backstage-ben két meleg tea mellett üldögélve feltették a kérdést, miszerint, hogy ha már ilyen lendületben vagyok, miért nem csinálok egy nagylemezt. Nem jutott eszembe ellenérv, azt válaszoltam, nosza!” – meséli Balanyi Szilárd a lemez születéséről.
SZILÁRD ELTON JOHNRÓL IS JÓKAT SZTORIZOTT A RECORDERNEK.
„És hogy miért ez a címe? Egyszerű. A lemezhez készült egy 40 perces dokumentumfilm, ami a lemezmegjelenés után pár nappal jelenik majd meg, és aminek szerveztünk egy nyilvános vetítést is április 13-ra. Szóval, ez a film végigköveti az album elkészítésének folyamatát, valamint minden közreműködő megszólal benne, a hangmérnökök, a dalszövegírók, a zenészek, énekesek, tehát mindenki, akinek bármi köze van ehhez a koronghoz. Amikor Szabó T. Anna interjúját vettük fel, megkérdezte, hogy mi lesz a címe. Mire én mondtam, hogy nem tudom, de valami olyan kellene, ami kapcsolódik a dalokhoz, amire azt mondod, hogy frappáns, meg amire azt is mondod, hogy „na, ez az!”, na, ez kifejezi az érzéseket… Mire ő rám nézett, és azt mondta, hogy meg is van a cím. És tessék! Igaza volt.”
A SZILÁRD-projekt állandó résztvevői (Galambos Dorina és Kiss Flóra – ének, Paczári Viktor – basszusgitár, Bátor Bence – dob) mellett Pásztor Sámuel segített rengeteget a dalok összerakásában, vendégként pedig Schoblocher Barbara, Lábas Viki (Margaret Island), Madarász Gábor és Schmidt Barbara is szerepel, aki annak idején együtt indult Dorinával a Megasztárban és Szilárd sokszor kísérte zongorán. Az új lemez abból a szempontból is különleges, hogy Szilárd ezúttal csak másfél szöveget írt rá, ennek okairól így mesélt a Pesti Műsornak:
„Mindig akkor kezdek hozzá a szövegíráshoz, amikor már van egy dallam. Az első dalnál könnyen ment, a többi dalnál gondolkodnom kellett. Valami azt súgta, hogy ez most nem fog menni, nem tudom megmondani, miért, valahogy nem jöttek a szavak. A fejemben megfogant egy gondolat, elkapott a kísérletezőkedv, és elkezdtem telefonálgatni. Azt találtam ki, hogy felkérek írókat-költőket, akiknek tényleg ez a mindenük. Körülnéztem, kiket ismerek a szűkebb környezetemben. Kemény Zsófinak szóltam először, aztán Szabó T. Annának, akivel a TEDx rendezvényen találkoztam először 2020-ban, mindketten előadást tartottunk a szabadság témakörében. A kiadóm javasolta, hogy kérdezzem meg Lackfi Jánost és Grecsó Krisztiánt, mind a ketten szívesen csatlakoztak a projekthez. Számomra nagyon jó kis utazás volt, szép dolgok kerültek a papírra, általában önazonos szerzemények születtek, a szöveg tükrözi a zene hangulatát.”
SZILÁRD KEDVENC 2021-ES ZENÉI.
„Ez nagyon tömény. Szeretem a tömény zenéket, mert annyi a híg zene. Úgyhogy szeretem, hogy megáll benne a kés és van atmoszférája” – mondta Lackfi János a lemezről, amelynek készüléséről sinco, azaz Bátori Gábor forgatott mini-dokumentumfilmet, melynek közösségtalálkozóval egybekötött első vetítését április 13-át tartják a zenészek a Három Holló kávéházban. És akkor íme a nagyobb streaming-szolgáltatókon mindenhol elérhető negyedik SZILÁRD-nagylemez, amit a főszereplő lentebb dalról dalra is bemutat.
Ó, te drága gömb!
2015-ben Luxembourgban koncerteztünk a Quimby-vel, és a délutáni hangbeálláson, a zongora beállítása közben eljátszottam egy dallamot, miközben a felettem lógó óriási tükörgömböt bámultam, és azt énekeltem, hogy „Ó, te drága gömb!”. A dallam pedig a dal kezdő riffje volt. Eltelt 7 év, és 2021 decemberében megmutattam Siminek a már továbbgondolt ötletet, ő pedig segített rendbe rakni a refrént. A szöveget Grecsó Krisztián írta, akitől azt kérdeztem, maradhat-e ez az egy sor. Megmaradt. Összeállt egy nagyon lendületes zene, ami engem mindig az európai császkálásainkra emlékeztet. Krisztián persze nem a tükörgömbre asszociált, hanem a nőiesség mindenféle aspektusára, de a dolgok már csak ilyenek…
Kártyavár
Ennek a szövegét elkezdtem megírni, majd azt éreztem, hogy nem elég jó, ezért Grecsó Krisztiánt kértem meg, hogy nézzen már rá, ha már a gömbös szöveget olyan frappánsul megírta. Jobb is lett. A dal a zenekar szerint egyöntetűen 90-es évekbeli hangulatot hordoz. Én ezt nem éreztem, de ez mindegy is.
Most ér véget
Ennek a dalnak az alapötlete egy Quimby demózáson jutott eszembe a TomTom Stúdióban. Ott helyben rögzítettük is Gerdesits Feri és Mikuli Feri társaságában, majd Bencével és Viktorral, meg Simivel kicsit kipofoztuk. Az énekdallamot Dorinával szültük meg egy átborozott este után, legalábbis az alapokat. Mikor már kezdett tisztulni, miféle dal is lesz ez, Tóth Sándort és a szaxofonját hívtam segítségül, ami szerintem nagyon passzol ebbe az érintőlegesen Motown-hangulatba. Érdekes, hogy amíg a zene vidám, addig a szövege, amit Bodor Áron írt meg sokheti nyaggatásomra, egy szakítást mesél el, illetve az azutáni érzéseket. Szóval van benne egy kis kontraszt…
Régi lány
Ez egy viszonylag friss ötlet, amit sikerült olyanná tenni, amilyennek megálmodtam. Ami a szövegét illeti, Szabó T. Annát azután kértem meg, hogy írjon rá, miután a Sorsdalt megírta. Azt gondoltam, ez passzol hozzá, és hozta is azt a romantikus vonalat, amit én bírok, és ami szerintem remekül passzolt ehhez a dalhoz. Egyértelmű dal, egyértelmű érzésekkel.
Színre szín
Ez a dal már tavaly elkészült, ráadásul rendhagyó módon. Dorinánál voltam és írtuk a dalokat, illetve azok énekdallamait, amikor Kemény Zsófi, akit a Másképp láss című dalom miatt kerestem meg, (amely dal végül maradt úgy, ahogy megírtam), küldött néhány sort, amit egy hirtelen ötlettől vezérelve rápróbáltunk a későbbi Színre szín harmóniáira, és láss csodát, úgy illeszkedett rá, mintha arra íródott volna. Akkor és ott kb. 5 perc alatt össze is állt a dal szerkezete. Nagyon katartikus élmény volt.
Másképp láss
Ez volt a fentebb már említett dal, aminek végül én írtam meg a szövegét. A zenei alapján nagyon sokat dolgoztunk, mert minden ötlet, hiába tűntek jónak, valahogy túl sablonosnak is tűnt. Végül egy lendületes dal kerekedett ki belőle, ami Bátor Bence (a zenekar dobosa) kedvenc dala lett.
Sorsdal
Ez számomra inkább hasonlít egy színházi előadás első felvonásának záró zeneművéhez, mint egy popdalhoz, de éppen ezt szeretem benne. Nagyon minimálról indul és robbanásközeli állapotban ér véget, amolyan baljós, fenyegető hangulatban. A dal megírásának minden pillanatát imádtam. Az egyik kedvencem, ha egyáltalán mondhatok ilyet, mert minden dalhoz szoros szálak fűznek. A szöveget Szabó T. Anna jegyzi.
Hógolyó
Ez a dal az, ami nagyon érdekes kettősséget hordoz magában. A dal alapötlete ugyanis egy keringő volt, de nem szerettem volna egy újabb lassú dalt, ezért ösztökéltem a zenekart, hogy valahogy forgassuk már ki önmagából ezt a szerzeményt. Végül került rá egy olyan dobötlet, ami ritmikája miatt csavart egy olyat a dalon, hogy ihaj! Jó pillanat volt, az ilyenekért jó többek közt zenélni. A szöveg pedig még egy csavart vitt a dologba, amit Kardos-Horváth Janó írt meg. Húzós cucc lett belőle.
Sós kávé
Az egyetlen olyan szöveg, amit megkönnyeztem a feléneklés alatt. Lackfi János írta, és olyannyira beletrafált a zene hangulatába, hogy nem bírtam megállni. És nem is bánom. Sőt! A zenei alapötlet kb. 5-6 éves, a refrén állt össze télen. Megindító kis dal lett a végeredmény. Szerintem.
Szakadó esők
Ez egy codaszerű dal, nem véletlen került a lemez végére. A szövegét szintén Lackfi János írta, figyelembe véve a zene mantraszerű hangulatát. Ebben a dalban sokan éneklünk. Dorina, Flóra, Schoblocher Barbi, Sándor-Schmidt Barbara, Lábas Viki. Mégpedig azért, mert a minimálból induló mantra katarzisként ér véget, majd szétesik. Kellően lógva hagyja az érzéseket, érzelmeket és a gondolatokat itt a végén.
fotók: sinco
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.