Köszi, stream! A járvány ellenére növekedtek a kiadók bevételei

2021.03.23. 18:55, RRRecorder

bts_1.jpg

Igaz, a 7,4%-os növekedés elmarad a korábbiaktól. A stream mellett fontosak a videojátékok (úgymint "immerzív szórakozás") és a rövid videók. A globalizáció is új lendületet vett.

Kevés optimista jelentést lehet olvasni mostanában, a lemezkiadók nemzetközi szervezete, az IFPI éves összefoglalója viszont kifejezetten az. A kiadók összbevételei 2020-ban az előző évihez képest 7,4%-kal nőttek, ami kevesebb ugyan, mint az előző évi 8,4%, de azért valami.

Aki egészen kicsit figyelte a zeneipar alakulását, tudja, hogy ez a stream növekedésének köszönhető. Ezen belül is a legfontosabb az előfizetés: a kiadóknak több mint háromszor annyi bevétele van az előfizetésekből, mint az összes reklámalapú ingyenes zenehallgatásból (beleértve a videókat, vö. YouTube). 2020 végén világszerte 443 millió ember fizetett a streamért. A felhasználók számánál kevésbé gyorsan nőnek a bevételek, mert a fejlett piacokon, ahol több pénzt el lehet kérni, már nincs túl nagy tere a terjeszkedésnek, hiszen már amúgy is ez a vezető zenehallgatási forma. A fejlődő piacokon nagyobb mértékben lehet új előfizetőket szerezni, de kevesebb a havi díj.

A stream immár a kiadók összbevételeinek 62,1%-áért felel - pedig csak 2019-ben haladta meg az 50%-ot. A fizikai eladások tovább estek, de korántsem olyan mértékben, mint korábban, ami annak köszönhető, hogy a vinyl bevételek nagyot ugrottak (23,5%). A CD+vinyl kicsivel kevesebb mint 20%-ot tesz ki a kiadók bevételeiből.

Micsoda meglepetés: ez volt 2020 legsikeresebb dala


Az IFPI két dolgot hangsúlyoz éves jelentésében. Az egyik az, hogy az iparág immár döntően digitális, és ez nemcsak a streamet jelenti, hanem például a játékokat, ahol az "immerzív szórakozásban" - amikor a játék, a zene és a videó együttesen ad olyan élményt, amiben "el lehet merülni" - komoly potenciál van a zeneipar számára; valamint a rövid videókat, ahol a rajongók immár valódi "társalkotók", értsd: ők csinálják a videót, amihez a zene az aláfestés.

A másik fontos téma a globalizáció. 2020-ban, világjárvány ide vagy oda, több új irodát nyitottak a major kiadók korábban periferikusnak számító régiókban. A latin pop és a K-pop boomja után azt várják, hogy Afrikából vagy Ázsia más területeiről ugyanúgy jöhetnek világsztárok, mégpedig a helyi szakértőkre és a kiadók globális hálózatára egyaránt támaszkodva. De most már nem azt keresik, kinek van esélye betörni az angolszász piacra, hanem akárhonnan akárhova lehet exportálni.

Az IFPI-vel egyidőben a MAHASZ is kiadta éves jelentését. A magyar kiadók összbevételei is nőttek 2020-ban, 23,8%-kal. Ez úgy jött ki, hogy a digitális bevételek 40%-kal ugrottak meg, a fizikaiak viszont (a korábbi évek kedvező tendenciáit megszakítva) 10%-ot estek. Mint az alábbi ábrán látható, azért a csúcshoz képest ez még csak "korrekció" - fogalmaz a sajtóanyag.

Érdekes a CD-vinyl megoszlás: a MAHASZ adatai szerint 2020-ban 577 ezer CD és 156 ezer vinyl fogyott - de a bevételek nincsenek ilyen távol egymástól: a CD-k után ez 715 millió, a vinyl után 517 millió forint volt.

A két ábra alatt végül az IFPI listáját mutatjuk 2020 globálisan legsikeresebb előadóiról.

1. BTS
2. Taylor Swift
3. Drake
4. The Weeknd
5. Billie Eilish
6. Eminem
7. Post Malone
8. Ariana Grande
9. Juice WRLD
10. Justin Bieber

Címkék: ifpi
https://recorder.blog.hu/2021/03/23/koszi_stream_a_jarvany_ellenere_novekedtek_a_kiadok_bevetelei
Köszi, stream! A járvány ellenére növekedtek a kiadók bevételei
süti beállítások módosítása