Új összeállításunk történelmi jelentőségű a rovat életében: a következő időszak legjobb zenéit szerintünk mind nők szerezték, ami jól mutatja hová tart ez a sokáig férfiak uralta műfaj. Izgalmas idők elé nézünk! Elektronikus tánczenei rovatunk válogatása a Recorder magazin 72. lapszámából.
Az olasz Caterina Barbieri jól megágyazott új, Ecstatic Computation című albumának, amikor kiderült, hogy a Fantas című száma hallható lesz rajta: ez talán az egyik legszebb zene a kortárs elektronika elmúlt öt évéből.
Ecstatic Computation (Editions Mego, 2019)
Mintha egy klasszikus trance megasláger dallamát választanánk el a basszusaitól, és fecskezdenénk bele annyi DMT-t, amennyit csak lehet. A lemez többi része is elég jó, de nem tud versenyre kelni ezzel a tíz perccel. Azt hittük, hogy ilyen mesterművek már nem születnek manapság.
Másfajta elektronikával, de hasonlóan izgalmas végeredménnyel készült el Holly Herndon régóta várt új gyűjteménye, a PROTO is.
PROTO (4AD, 2019)
Ennél a projektnél talán az volt a húzóhír, hogy Herndon egy saját maga fejlesztette mesterséges intelligenciával írta a számokat, létrehozva egy rendkívül sajátos avantgárd technopop-hangzást, ami egyszerre tűnik nagyon tech-függőnek és jövőbelinek, valamint helyenként ősinek és kezdetlegesnek.
Az időszak legfontosabb techno megjelenése egyértelműen Paula Temple debütlemeze. A közel húszéves múlttal és remek zenék sorával rendelkező művész nagyon sokáig váratta a rajongóit egy igazi albummal, de alighanem megérte: már az Edge Of Everythinget felvezető Joshua And Goliath-trekkek zseniálisak voltak, és megtaláljuk a számításainkat a többi számban is.
Edge Of Everything (Noise Manifesto, 2019)
Temple egy pillanatra sem veszíti el a fókuszt, így remek pillanatképet fest arról, hogy hol tart a jófajta mainstream techno 2019-ben.
S zárásként: elkészült új albumával a minimaltechno/electro egykori királynője, Ellen Allien is. Ő főleg a 2000-es évek első felében írt meghatározó lemezeket, majd mintha veszített volna a fontosságából, de az utóbbi időkben ismét érdemes odafigyelni rá, és szerencsére nem okoz csalódást Alientronic című albumával sem.
Alientronic (BPitch Control, 2019)
A nyolc szám az ambient, a főidős minimaltechno, az electro, a trance(!) és a dubstep(!!) jegyében tölt ki ötven percet, és ritka módon különösen az utolsó negyedórában – Exit To Humanity, Free Society, Stimulation – csap oda igazán.
Még több elektronikus tánczenei lemez.
Szerző: Velkei Zoltán