Kiss László – Bérczesi Róbert: Én meg az ének (könyvajánló)

2019.06.05. 15:52, trecorder

berczesi_robert.jpg
Amikor megtudtam, hogy a hiperkarma dalszerzőjének életrajzi könyve jelenik meg, kicsit megijedtem. Először azt hittem, hogy az a csapongó, önmagával párbeszédet folytató, az összevissza életben választ kereső én szólal majd meg a könyvben, amit jól ismer mindenki, aki egyszer az életben hallgatott már legalább egy hiperkarma-lemezt, vagy találkozott valamikor Bérczesivel az elmúlt 20 évben a budapesti éjszakában. Hó Márton könyvajánlója a nyomtatott Recorder magazin 72. lapszámából.

Szerencsére ez a félelem teljesen alaptalan volt, mert egyrészt Bérczesi nem ezen a hangon szólal meg, és nem is egymaga írta meg az Én meg az éneket – Kiss László társszerzőként megszerkesztette, és befogadható formába terelte Bérczesi visszaemlékezéseit. Mert itt aztán van mire visszaemlékezni, kezdve a Blabla korai kisebb sikereitől a hiperkarma megalakulásán keresztül a nagy sikerekig, és az őrületbe hajló pokoljárásig. Mert itt tényleg nem költői túlzás azt állítani, hogy csoda, hogy életben van.

en_es_enek_berczesi_konyv.jpgA fausti pokoljárást többször is túlélő, a saját univerzumában élő (és a saját fejében hangokat halló) Bérczesi küzdelmeinek felidézése és a különböző drogokkal folytatott démoni csatája mellett egy kiemelkedően tehetséges zenész és kortalan költő élettörténete bontakozik ki, de nincs túldrámázva semmi, sőt, gyakran nagyon vicces sztorikat, korrajzokat is kapunk, miközben rengeteg szórakoztató, sokszor meghökkentő anekdotát is olvashatunk filmekről, zenékről, zenészekről, a színpad mögötti életről. Sok olyan dologra is fény derül, amit a rajongók sem tudhattak: például azt, hogy hogyan született a R'n'R 2000 című szám visszatérő refrénje, vagy azt, hogy Bérczesi is meg volt hívva a 2010-es Kispál-búcsúkoncertre – az Ágy, asztal, TV-t énekelte volna a Sziget Nagyszínpadán.

Ezzel a könyvvel sikerült közelebb kerülni egy ilyen kivételes alkotóhoz, aki most íróként is bemutatkozott végre. Viszont, ha már ilyen nagy ez az életmű, a könyvnek jót tett volna néhány fotó (biztosan lett volna miből válogatni), meg talán egy diszkográfia is elfért volna a végére. De ezeket leszámítva nagyon rendben van az Én meg az ének.

Cím: Én meg az Ének – behúzott szárnyú felfelé zuhanás

Szerzők: Kiss László - Bérczesi Róbert

Stílus: összevisszaéletrajzi könyv

Kiadó: Athenaeum, 2019

Kulcsmondat: Megtanultam: ha azt mondom, körülöttem mindenki hamis, és csak én vagyok igaz, akkor az pontosan ugyanazt jelenti, mintha azt mondanám, hogy körülöttem mindenki igaz, és csak én vagyok hamis."

Szerző: Hó Márton

Még több zenei könyv a Recorderen

https://recorder.blog.hu/2019/06/05/kiss_laszlo_berczesi_robert_en_meg_az_enek_konyvajanlo
Kiss László – Bérczesi Róbert: Én meg az ének (könyvajánló)
süti beállítások módosítása