A tavaly szeptemberi, 55. Recorder magazinban elmerültünk az újra divatos kazetták világában. Kazetta Forever fókusztémánkban áttekintettük két részben a szalagok történetét, sorra vettük a legszebb üres kazikat és magnókat, és ellátogattunk az utolsó, még működő hazai kazettamanufaktúrába. De ezzel nincs vége, a téma még kínál bőven érdekességeket: lássuk például a legszebb, legokosabb, legemlékezetesebb kazettahirdetéseket!
A hatvanas évekbeli kezdetek
Ampex kazetták a hippigyermekeknek:
Egy kazettákat általában népszerűsítő plakát:
Egy minden bizonnyal friss, csak kazettákra specializálódott kiadó hirdetése 1969-ből, mely büszkén hirdeti, hogy a cégnek az összes kiadványa profitot termel:
Amikor a kazettáknak még elkelt a cégér - műsoros cartridge-reklámok:
A négy nagy márka
BASF:
Egyszerre lő ez a két korai, hatvanas évekbeli hirdetés a klasszikuszene és a rock rajongóira:
70-es évek:
A nagy szlogenek időszaka, a BASF a jam szóval a zenekari jammelés és a kazettaszalag-begyűrődés azonos szóalakjára játszik rá:
80-as évek:
TDK:
A legnépszerűbb két márka egyike a Sony mellett, ám a TDK döntően szalagban utazott, így kazettahirdetések területén is igen aktív volt - a 70-es évekbeli kezdetek:
Életre szóló garancia, a kazettahirdetések a nagyot mondásban, egymásra licitálásban jók voltak:
A max kimenő jelszint-sorozat:
Az egyik leginkább legendás kazetta hirdetése 1979-ből:
1980:
1982:
Nagy sztárt nyertek meg reklámarcnak a hetvenes években, akik végig hűséges maradt - a Stevie Wonder-széria:
A sex sells-leckét persze a TDK marketingesei is bebiflázták, de e téren azért nem voltak túl mohók:
Itt mondjuk egészen fura az árukapcsolás:
Ez egy nagyon elmés reklám - "A TDK második legjobb szalagjai soha nem hagyják el a gyárat":
Itt is a második legjobb-kitétellel játszanak:
Egy egészen bátor reklám - "Vicces, hogy többet fizetsz egy TDK-kazettáért és sokkal kevesebbet kapsz", aztán persze sorolják, hogy mi mindenben erős a szalag: kevesebb zaj, kevesebb torzítás és így tovább:
A TDK odafigyelt minden csoportra, úgy a konzervatívokra:
Ahogyan a menőgyerekekre:
A kazetta és a szivacs egy kissé fura képzettársítást szül:
A nyolcvanas évek végén már kifogyóban volt az ötletszufla:
A kilencvenes évek elején pedig egészen fura reklámokkal jöttek elő, itt a tűéles hangzás lehetett az elérni kívánt képzettársítás?
Itt pedig a magnó- és ragasztószalag, valamint a rockzene és a szikla azonos angol szóalakjai szolgálnak nagyon rossz kép- és mondatvicchez:
Sony
A TDK mellett a másik legnépszerűbb márka is erős reklámokban, de ők azért a lejátszókra kicsit nagyobb figyelmet fordítottak a hirdetések terén, mint a kazettákra - egy letisztult dizájnú plakát a hetvenes évekből:
A szex mindent elad:
80-as évek eleje:
Szép hirdetés:
Nagyszabású hangzást tudhat ez a kazetta, gondolta, aki ránézett erre a dupla oldalas hirdetésre:
Egy ritka széria 1984-ből:
Amikor teljesen átlátszó lett a HF-széria 1985-ben, akkor ezzel a szexi(sta), de elmés kép-szöveg párossal hirdették:
Az 1985-ös széria még egyszer, az egyik legszebb a márka történetében, nagyon jól kitalált kazettatesttel, csomagolással:
A márka mindig is a sokszínűséggel különböztette meg magát:
Kissé fura, de emlékezetes képpel hirdetett menő széria:
Az 1988-89-es évjáratok:
És egy szép Sony-zárás:
Maxell:
Hanghűségre rájátszó hirdetés a hetvenes évekből:
70-es évek ez is:
Az ikonikus Maxell-kép, egyben az egyik leghatásosabb, legtöbbször visszaköszönő kazettahirdetés:
A Maxell szlogenekben jó volt - leszólni a bénábbakat:
Örökérvényűségre játszani:
A mágneses vonzódásra:
Még a saját drágaságukat is meg tudták magyarázni:
Jópofa játék a punk és a new wave stílusokkal:
Itt meg azt sugallják, hogy a Maxell gyengébb lejátszókban is tudja a jó minőséget, még ha kicsit ugye drágább is:
Önpromóban pofátlanok:
És még a zenészeket, zenerajongókat is volt pofájuk viccesen leszólni:
A hiphop megjelenésére pedig így reagáltak:
A többi sok kisebb cég
AGFA
Jó szalagok, nem túl izgalmas reklámok, 1972:
1979:
1982:
1988 - na ez egész fantáziadús:
Ampex
Nem volt jelentős világmárka kompakt kazetták terén, de a kaliforniai cég Amerikában azért komoly versenyző volt, ezt mutatja, hogy a Bee Gees-zel és a Blondie-val hirdették magukat, leginkább stúdiószalagjaikat:
Szexszel minden eladható, sokadik rész:
Daimon
Egy kis német márka egyik utolsó próbálkozása:
Denon
A hifista önérzetre épít ez a Denon-hirdetés: "Emberek, akik ilyen deckeket vesznek, ilyen kazettákat vesznek hozzájuk":
A 100 perces kazetták egyik nem túl elmés reklámja:
EMI
A nagy angol lemezcég belekóstolt az üres kazetták gyártásába is, nagy sikert nem értek el:
Fuji
A Fuji nem volt jelentéktelen szereplő az üres kazik piacán sem, de azért a hirdetéseik nem néztek ki túl jól:
Ez a mixtape-hez mellékelt szerelmes levél is kissé erőltett:
80s sci-fi mátrix:
GoldStar
Nos, a GoldStar sem feltétlenül arról volt nevezetes, hogy perfekcionisták használták:
Hitachi
Inkább lejátszóban, mint szalagban jelentős márka, hirdetéseik is ezt erősítik:
Memorex
A Memorex viszont a Scotch mellett a legjelentősebb amerikai márka volt és ez hirdetéseiken is meglátszott:
A híres kampány Ella Fitzgeralddal és a tűéles hangzástól szétrobbanó pohárral:
Nehezen magyarítható szójátékos szöveg az iskolából kirúgottakról és az adatvesztésről:
Philips
Nagy márka, első kazetta a világon, jó szalag, de a Sonyhoz hasonlóan a Philips is inkább technikai eszközeit reklámozta:
Pioneer
A "Pio" lejátszókban nagy, de kazijaik is világsztárok - sugallja a hirdetés:
Polimer
Oh, a magyar kazettamárka! (Volt még a BRG is.) A Polimer khm, magyaros hirdetése:
Ez pedig egy másik - egészen szép - hazai kazettapromó, de nem üres kazimárkát, hanem általában a Hungaroton alkiadóit és azok kazettamegjelenéseit hirdeti:
Scotch
A másik nagy amerikai márka, a Scotch a Memorextől hirdetésekben biztosan elmaradt:
"Lehet, hogy túlélnek téged" - de lehet, hogy egy idő után már nem lehet rájuk venni, vagy lejátszani őket, bármennyire is az ellenkezőjét sugallja a reklám:
Vagyis nem maradt el a Memorextől hirdetésekben sem, csak egyszerűbb eszközökkel élt:
SKC
A GoldStar mellett a másik nagy koreai márka, reklámjaikon nincs kazetta képe:
That's Entertainment
Egy különleges kazettatestre építő kisebb amerikai japán márka:
TEAC
És a legendás reel to reel-imitációra építő márka, tényleg csodaszép:
Érdekességek
Az A&M-lemezcég is szexszel akarta eladni kazettáit a nyolcvanas évek első felében egy forró nyáron:
Szalag, de nem kazetta: az Akai videokamerák és videomagnók reklámja 1975-ből egyenesen a házipornóra épít - Játssz és játszd vissza!:
És végül egy klasszikus, a Sony Walkmanek leginkább emblematikus reklámja:
összeállította: Dömötör Endre