Albumpremier! Terminal Danger: Klangworks

2017.01.30. 14:00, Frontrecorder

terminaldanger_1.jpg

A synthwave darkos-indusztriálos csapásán magabiztosan menetelő Terminal Danger harmadik albumán az egyik legfontosabb elektronikus zenei ősforrás, a Kraftwerk előtt tiszteleg. Premier!

front_3.jpgBudaházi  Zoltán egyszemélyes projektjének új lemeze nem rugaszkodik el nagyon a Terminal Danger-hangzástól, a zene továbbra a "keveset, de azt hatásosan" hangszerelési elvet követve szikáran sulykolós és monoton, viszont ezúttal új - és némileg váratlan - helyről merít inspirációt: a Kraftwerk azonnal felismerhető hangzásvilágából. Teszi ezt nyíltan, koncepciózusan, a művészi tisztelgés szándékával (már a lemez címe is egyértelmű utalás, a Kling Klangra, a Kraftwerk legendás stúdiójára). "A második album után úgy döntöttem, hogy egy kicsit más irányba viszem el a Terminal Dangert" - meséli. "Teljesen új koncepcióval álltam elő, ami főként a Kraftwerknek köszönhető. Olyat akartam, ami kicsit retro, kicsit modern, monoton de egyben változatos is valamilyen szinten. Úgy gondolom, hogy ez sikerült is. Amolyan ''kraftwerkes'' hangzást szerettem volna alkotni, ami azt jelenti, hogy előfordulnak olyan hangok a lemezen, amiről a hallgatóknak eszükbe juthat a Kraftwerk - tehát nem samplig és koppintás, hanem afféle megidézés. Nagyjából negyed év alatt készült el az egész album, 2016 nyarán már megvoltak az alapok. Javarészt iPad-es szintikkel írtam, nem nagyon használok már VSTi-ket zeneíráshoz, ezen kívül még Ableton Live-val raktam össze. Fogalmam sincs, milyen reakciókat vált majd ki az album, de meggyőződésem, hogy most valami újat sikerült letenni az asztalra, A synthwave-szcéna elég széles, így véleményem szerint ez is belefér, már csak azért is, mert az elmúlt másfél évben egészen elképesztő előadókat soroltak a ''szakemberek' ebbe a műfajba, ami kicsit vicces, de alapvetően semmi probléma vele. Mindenesetre bízom benne, hogy egy kicsit sikerül gyarapítani a rajongótáboromat, elég sok elektronikus zenei műfajt gyúrtam ebbe az albumba."

A Terminal Danger standard albumhossznyi új lemezén 10 szám szerepel 42 percben, alább a producer rövid kommentárjai a dalokhoz:

Countdown To Danger: "Eredetileg Installation volt a címe, de ez jobban tetszett. Elég egyszerű és lényegre törő intró."

Heart Of The Engine: "Nagy teljesítményű gépekről szól, amik fontos feladatokat végeznek el, mint a számítógépek és az atomreaktorok. A gépeknek lelkük van, foglalkozni kell velük, különben baj lesz."

Mono Tone: "Ez a zene a címéből adódóan monoton, erős, menetelős techno. Rendkívül egyszerű dallamok vannak benne és a felépítését sem vittem túlzásba - szeretem az egyszerűséget."

Cold Cathode: "Valami dokumentumfilmet néztem, ahol egy figura azt mondta, hogy ''hideg-katód', ez megtetszett, és ez lett a címe, épp nem volt jobb ötletem akkor. Ha jól emlékszem, a dokumentumfilm vintage számítógépekről szólt és ennek kapcsán jöttek szóba a katódcsövek, így ennek a zenének régi számítógépek a témája."

Industrial Force: "Ez a tétel az ipari erősségű áramról szól, és az irgalmatlan méretű gyárakról. Ebből (is) kiindulva, inkább old school EBM-Industrialnak mondanám, mint synthwave-nek. Elég határozott, kellően monoton, még dallamok is vannak benne, ennél többre nincs is szükség. Az ''énekes' a Heart Of The Engine-ben is hallható ingyenes szoftverszinti, ritka hülye akcentusa van, de évek óta kerestem már ezt a hangot."

Complex Processing Unit: "Ez a dal olyan, mintha két szuperszámítógép közösen vágna bele valami nagy dologba... A dallamok reprezentálják a folyamatot, a basszus a dinamikusságot, a ritmus pedig a stabilitást. A vokóderes beszédek benne valójában mikrofonozott háttérzajok visszafelé lejátszva és effektekkel fűszerezve. Ezeket utólag tettem bele, így jobban tetszik."

Powerdriven: "Arról szól, hogy a robotokat vénák helyett kábelek kötik össze és árammal működnek. Hangulata számomra sci-fi-horror egyveleg, eredetileg nem csak egy átvezető lett volna, de meggondoltam magam. Így változatosabb az album."

Bound For The Apocalypse: "Egy poszt-apokaliptikus világképet zenésít meg, aminek a főszereplője a hallgató. Ezt mindenki el tudja képzelni filmekből, játékokból vagy könyvekből. Ez a track a második Hungarian Synthwave Allstars-válogatáson jelent meg először, egyik kedvencem saját magamtól. A keverésen változtattam egy kicsit, minden más maradt. Lehet, hogy egyszer írok hozzá dalszöveget, ötlet van bőven."

Search Wander Scavenge: "E helyett egy Kraftwerk-feldolgozás volt az eredeti terv, de mindenféle jogi dolog miatt sajnos nem jelenhet meg... egyelőre, mert bízom benne, hogy ez meg fog változni. Ez a szám egy másik projektem egyik demójának az áthangszereléséből született. Gyakorlatilag egy óra alatt be is fejeztem, hiszen javarészt már megvolt. Szintén köze van a poszt-apokaliptikus világhoz: képzeld el, hogy egy ilyen világban partizol egy klubban, és fantasztikusan érzed magad. Na, ez pont erről szól, én imádom!"

Klangworks: "Egy hosszúra sikeredett outro. Szerintem ritka jó hangulata van, megfelelő hangerőn simán elszállós zene."


A Klangworks lemezbemutatója február 3-án lesz a MÜSZI-ben (Facebook-esemény), itt pedig a teljes album:

https://recorder.blog.hu/2017/01/30/albumpremier_terminal_danger_klangworks
Albumpremier! Terminal Danger: Klangworks
süti beállítások módosítása