Ha van mai modern urbánus zenei irányzat. ami gyakorlatilag szinte teljesen elkerülte Magyarországot, akkor az a nyers, egyszerű és fenyegetően kemény alapokra, plusz szájbaverős gettófrontos szövegekre épülő grime. Igaz, a Londonból, szűkebben Kelet-London lakótelepeinek nyomasztó mikroklímájából több mint másfél évtizede kinövő utcai, ám nagyon is innovatív műfaj őshazáján kívül - ahol olyan, mainstreambe beszivárgó sztárokat nevelt ki, mint Wiley, Dizzee Rascal, Kano, Lethal Bizzle vagy Skepta - máshol nem igazán tudott gyökeret verni. Mostanában viszont - miközben néhány éve az underground elektronikus zenét megfertőzve felcsapott egy izgalmas "poszt-grime"-hullám - felfedezte az észak-amerikai hiphop fősodra, tavaly a Brit Awards-on Kanye West grime MC-k gyűrűjében lépett fel, nemrég Drake pedig leszerződött a műfaj egyik fő bástyájának számító Boy Better Know kiadóhoz, de a hatása nem egy aktuális hiphop-lemezen érezhető. Talán épp egy nagy(obb) áttörés előtt áll a grime, jó pillanatban rendezik meg az "első egész estés" hazai grime-bulit május 19-én a budapesti Telepen - itt nálunk az est két dj-je, Ba10 és Bergi állította össze a legnagyobb kedvenceit, a műfajjal való gyors ismerkedés gyanánt.
"Sokak szerint a grime Anglia válasza az amerikai hiphopra, ami azért sántít, mert előtte jóval már létezett a hiphop angol verziója. A grime egyenesen a UK garage-ból fejlődött ki, eredendően a londoni lakótelepek zenéje, és azoké a srácoké, akik akik nem jutottak be a belvárosi garage bulikra Moschino farmerben pezsgőt locsolni" - mondja a műfaj geneziséről Ba10, akihez azért áll közel a grime, mert "egy nagyon őszinte és csináld-magad irányzat, rengeteg új ötlettel és eredeti hangzással, a 'zeneipar' hatásától mentesen." A brit basszusnehéz zenékért mindig is lelkesedő Bergit ugyancsak az alulról építkezés fogja meg a grime-ban, hogy "a zenék legtöbbje lakótelepi pár négyzetméteres szobákból és nem csillivilli stúdiókból érkezik", valamint az összetevői, "a karakteres, pár hangos / sávos alapok, meg természetesen az egymás oltogatására épülő szövegek". És hogy miért nem vert gyökeret itthon a grime? "Egy végletesen agresszív műfajról beszélünk, ami töményen még a tapasztaltabb hallgatókat is fáraszthatja" - véli Ba10. "Nem vagyok benne biztos hogy lehet\kell pótolni a grime hiányat Budapesten, de mindenképpen érdemes mutatni belőle valamennyit - egyedülálló az energiaszintje." Bergi hasonló véleményen van: "Itthon nem hiszem, hogy lenne tere ennek a műfajnak, önálló egész estés bulisorozatnak semmiképpen. Viszont angol zenei tematikájú bulikon örülnék, ha többször csendülne fel egy-két ilyen szám."
Jöjjön akkor tényleg csak bevezető mennyiségben, kóstolónak a műfajból Ba10 és Bergi 5-5 legnagyobb grime-favoritja - amik jó eséllyel felhangzanak majd a május 19-i grime-bulin a Telepen (Facebook-eseményoldal).
Ba10 grime top 5
The Mitchell Brothers ft. Kano & The Streets: Routine Check
Amellett, hogy nagyon jó a beat és a közreműködők A-listásak, még humort is tud csempészni az alapból sötét műfajba.
Roll Deep: Heat Up
A grime első hullámának legerősebb crew-ja Wiley vezetésével, megkerülhetetlenek és a mainstreambe is sikerült betörniük a kétezres évek közepén az Egyesült Királyságban.
Ruff Sqwad: Bring Your Click
Szintén az első hullám meghatározó csapata, ez a számuk meg a klasszik grime-szintidallamával és a fülbemászó kórussal igazi telepi himnusz.
Jme ft Giggs: Man Don't Care
Jme Skepta testvére és a Boy Better Know kiadó alapítója (ahová nemrég Drake is leszerződött), a műfaj egyik vezére, Giggs része pedig minden idők egyik legjobb grime-verzéje.
Skepta, Krept & Konan: Tour Bus Massacre
Skepta nélkül nincs grime-lista, és bár legalább annyi borzasztóan rossz zenéje van, mint amennyi jó, de ha elkapja a fonalat az bőven feledteti a gyengébb produkcióit.
Bergi grime top 5
El-B & Wiley: Romp VIP (2 In 1)
Az alapokat El-B, a sötét 2-step garage egyik legnagyobb figurája, a szöveget pedig Wiley, a grime egyik ősatyja szolgáltatja - van még kérdés?
Plastician featuring Skepta: Intensive Snare
Plastician régen Plastikman néven futott, egészen amíg az ugyanilyen néven is tevékenykedő elektronikus zenész, Richie Hawtin jogászcsapata finoman rá nem beszélte a névváltoztatásra. Ez viszont nem gátolta meg emberünket abban, hogy ugyanebben az időszakban - 2006 januárjában -, egy közös Rinse Fm-es rádióadást követően még aznap este fel ne vegye Skeptával az egyik legnagyobb közös zenéjét.
Bossman Birdie ft Meridian Dan & Skepta: Wristbands
Bossman és Skepta elregélik, milyen is 100 karszalaggal a kézen...
Rude Kid: One Take (Instrumental)
Több híres grime zene van, amelynek egy idő után kikerül az instrumental (tehát szöveg nélküli) verziója, és arra aztán más MC-k is készítenek saját verziókat - akárcsak a reggea/dancehall világában. A tavalyi év egyik legtöbbet használt instrumentálja pedig Ghetts és Rude Kid One Take című közös számának az alapja.
Stormzy: Shut Up / Dj XTC: Functions On The Low
A tavalyi év messze legnézettebb grime-klipje (a Shut Up a maga 30 millió feletti Youtube view-jával) és mellé annak több mint tíz évvel ezelőtt készült alapja (Functions On The Low)