Menekülteket segítő remek nemzetközi válogatáslemezen egy magyar zenekar!

2016.03.20. 12:43, rerecorder

mbf_ny_v.jpg

Az énekes-mc Borbély Tamás és a billentyűs-producer Gáspár Attila projektjeként indult, a 2000-es évek elején több lemezanyagot is kiadó, jazzes elektronikát játszó First Session nyolc év csend után 2013-ban éledt újjá, nem is akárhogyan: a Faith No More-os Bill Gould működött közre Rebirth című stílusos dalukban. A formáció most ismét új szerzeménnyel jelentkezett, amelyben szintén nemzetközi a felállás és amely egy menekülteket segítő gyűjteményes albumon, a bristoli funky global bass-es Waggles által megvalósított Migrant Beat Foundation Vol. 1-on szerepel!

A First Session Borderline című dala újvidéki zenészek, Killo Killo szerb énekes és Lazar Novkov tangóharmonikás közreműködésével létrejött szám a menekültek helyzetéről és március 11-én jelent az említett nemzetközi Migrant Beat Foundation Vol. 1 válogatáslemezen. Arról, hogy mi a menekültkérdés fájdalmait megéneklő dal története, a First Session billentyűs-szemplerese, Gáspár Attila mesélt a Recordernek: „a dal története ott kezdődött, hogy Tamás leutazott munkaügyből kifolyólag a horvát-szerb határra (Borbély Tamás televíziós újságíró - a szerk.), a menekültválság ottani helyzetének megismeréséhez. Ott teljesen véletlenül találkozott Killo Killoval (akit Vojislav Malesevnek hívnak, szerb énekes és reggae zenész, de több balkáni, európai projektben is szerepel és nem mellesleg az újvidéki színház énekese – a szerk.), és a sok beszélgetés alatt szépen lassan kiderült, hogy mind a ketten zenei vonalon mozognak. A lent látottak után jutottak arra az elhatározásra, hogy esetleg mi lenne, ha készítenénk közösen egy számot erről az egészről. Killo Killo kérte, hogy küldjünk át valami zenei alapot, hogy mi mire gondolnánk. A helyeslő válaszában megemlítette, hogy mit szólnánk egy kis tangóharmonikához a dalban, mert Lazar Novkov barátja is szívesen közreműködne. Innen tovább pörögtek az események, mert Killo Killon keresztül hirtelen jött a lehetőség, hogy lenne egy készülő válogatáslemez, ami pont egybeesik a számunk témájával is, és tetszik is a készítőknek a dal, szívesen felraknák a lemezre, csak akkor gyorsan el is kellene készíteni. E miatt a gyors lépés miatt bennem keletkezett is egy kis hiányérzet, szerettem volna még foglalkozni a felvétellel, de azt hiszem, így sem panaszkodhatunk nagyon.”

A Trans-Global Underground nívóját megidéző dal hangzásában „a közreműködők hozták az egyik zenei szálat, illetve a helyszín is ezt a megszólalást sugallta és persze a mi hangzásvilágunkat megpróbáltuk belegyúrni” - mondja Gáspár, majd hozzáteszi, hogy „ez a dal egy sajnálatos és szerencsétlen történelmi helyzet szülötte, előtte még soha semmi hasonlóhoz, vagy hasonlóról nem írtunk dalt. Nagyon nagy szünet volt az ezt megelőző számunk és a megjelent nagylemezünk között is. Az eltelt időben sokat finomodtunk, már nem annyira kiforratlan a hangzásunk.” A válogatáslemezről pedig azt gondolja, hogy „a számokat jó párszor meghallgatva, elég fasza érzés, hogy rajta lettünk mi is, erős lemez lett, ütős zenékkel van tele!” Ezek után természetesen a jövő is szóba került: „a mostani dal kapcsán felvetődött egy esetleges több számos koprodukció a Killo Killo, Lazar Novkov kettőssel, de ez még jelen pillanatban tényleg csak a távoli jövő tervezése.”

killo_killo.jpg


A dalban szereplő Killo Killo, azaz a Killo Killo Banda vezetője, az Újvidéki Nemzeti Színház énekese is elmesélte, hogy az ő szemszögéből hogyan alakult a közreműködés: „a közös dal ötlete egy újvidéki kávézóban született meg, egy interjú után. Egy olyan interjú után, ami a menekültválságról szólt. Vagyis közösen gondolkodtunk egy dalon a First Sessionnel. Aztán láttam a Facebookon a válogatás tervét és szóltam az összeállítónak, Waggles-nek, hogy van ez a dalunk, ami a menekültek helyzetéről szól és amit a nálunk, Újvidék környékén és Szerbia szerte tapasztalható menekültválság ihletett. A Borderline, amiben Lazar Novkov barátom játszik tangóharmonikán, azt az üzenetet hordozza, hogy „az empátiának és könyörületnek híján lévő embereknek és persze mindannyiunknak bele kellene képzelnünk magunkat a menekültek helyzetébe.”

mbf_ny.jpgA First Sessionön keresztül utolértük a segélylemez atyját, a bristoli global bass producert Waggles-t, azaz Pascal Langlois-t is, aki a lemez létrejöttéről mesélt: „tavaly októberben találtam ki a Migrant Beat Foundationt. Rengeteg felvételt láttam a menekültek nehézségeiről és szenvedéséről, arról, amin keresztül kellett menniük, hogy külföldön találjanak biztonságot. Az Egyesült Királyságban és az hiszem Európa többi részén is a közvélemény megosztott abban a tekintetben, hogy ezeket az embereket segíteni kell-e avagy sem. Én tényleg úgy hiszem, hogy ezek a menekültek – legalábbis a többségük – nagyon rendes ember, csakúgy, mint mi és nem kellene keresztülmenniük ezen a szörnyű utazáson a Nyugat segítsége nélkül. Azt is hiszem, hogy a nyugat kormányainak nagy felelőssége van abban, hogy ez a probléma kialakult, és ha nem viselik a felelősséget, akkor az embereknek kell segíteniük, bármiben, amiben csak tudnak. Én is menni akartam oda, ahol segíteni lehet, de vagy az időm vagy a pénzem nem volt elég arra, hogy Európába utazzak, ezért más utat kellett találnom. Régóta zenélek és szervezek zenei fesztiválokat, de még sosem adtam ki olyan válogatáslemezt, mint ez. Először csak egy EP-re gondoltam a saját zenéimmel, olyan stílusban, ami azokra az országokra utal, amit ezek az emberek maguk mögött hagynak. Nem csak azért, hogy a figyelmet a gyökereikre irányítsam, hanem arra a kultúrára is, amit a szükség miatt elhagynak. Miután elmondtam az ötletemet néhány barátomnak, sokan jelezték, hogy segítenek. Úgy döntöttem, hogy a közösségi médián keresztül is megnézem, hogy mik a visszajelzések. A pozitív válaszok mennyisége fenomenális volt és egy masszív, a projektbe szívesen beszálló zenészcsoportot hozott létre. Ahogy terjedt az ötletet, egyre több zenekar, producer és zenész írt nekem, hogy szeretnének részesei lenni a dolognak. Ezután ki kellett választanom a legjobb jelentkezőket, hogy az egész albumot ugyanaz a minőség jellemezze. Egy zenei blogger és lemezkiadó-tulajdonos baráttól – akit Spinforth-nak hívnak – kapott gáláns adománynak köszönhetően olcsón és kiváló minőségben tudtam megkevertetni a lemezt. A borítót pedig, amitől az album egy egységes egészet alkot egy másik tehetséges barátom, Imogen Clifton készítette. A lemez összes bevétele olyan segélyszervezetekhez kerül, akik menekülteket segítenek Európában. Csak olyan segélyszervezeteket támogatok, akikről biztosan tudom, hogy a pénz egyenesen oda megy, ahol az embereknek szüksége van rá. Olyan segélyszervezetek, akik azért működhetnek, mert az olyanok, mint mi segítjük őket. Vol. 1-nak neveztem el a válogatást, nyitva hagyva ezzel annak a lehetőségét, hogy folytassuk és még több figyelmet kapjunk és ezáltal segíteni tudjuk a krízisben lévő embereket.”


a lemez itt lehet megvásárolni, rajta a kilencedik a First Session, Killo Killo és Lazar Novkov közös dala, de a többit is érdemes meghallgatni és a lemez megvásárolásával is garantáltan rászorulókat segítünk:


Migrant Beat Foundation Soundcloud-oldal

Migrant Beat Foundation Facebook-oldal

Pascal Langlois AKA Waggles SoundCloud-oldala

Waggles Facebook-oldala 

és a First Session Facebook-oldala

https://recorder.blog.hu/2016/03/20/menekulteket_segito_nemzetkozi_valogataslemezen_egy_magyar_zenekar
Menekülteket segítő remek nemzetközi válogatáslemezen egy magyar zenekar!
süti beállítások módosítása