Nyolc év után 2016-ban jelentet meg újra albumot Karanyi, de a formát bontva nem egyben, hanem négy részletben. A nagyszabású, közel kétórás, jó néhány közreműködőt felvonultató anyagról az első EP-nyi dal február 11-én jött ki (a címadó Million One-t Odett énekli), a zene az aktuális, polírozott house-hangzásokra épül, ugyanakkor megidézi a nyolcvanas évek szintetizátoros sci-fi soundtrackjeit - melyek közül a zenész-producer itt összeszedte a legnagyobb kedvenceit.
'A nyolcvanas évek filmzenéi a gyerekkoromat idézik - rengeteg sci-fit néztem akkoriban. Ezek a filmek nagy hatással voltak a zenei érdeklődésemre is később, régóta szerettem volna már beemelni ezt a világot a zenémbe, és most az albumos koncepció, illetve a jelenlegi klubzenei stílusom is illeszkedett ebbe a vonalba. Most érzem úgy, hogy tudok eredeti dolgokat kihozni ebből a 80s szintis vonalból" - mondja őj albumának fő inspirációs forrásáról Karanyi, alább pedig a top 5 sci-fi filmzenéje a nyolcvanas évekből:
John Carpenter: Escape From New York (1981)
Az abszolút kedvencem a korszakból: a Menekülés New Yorkból a véres, futurista akciófilmek királya. A zenéje pedig egyenesen zseniális. Ráadásul a film rendezője szerezte, így John Carpenter neve gyakorlatilag egybeforrt az általa (és általam is) kultivált Oberheim és Prophet szintetizátorokkal. És hogy mennyire nagy hatással volt ez egy egész generációra: a jövőbeli rendőrállamban rohangáló, túszszabadító bűnöző Snake Plisskenről mintázta később a nagy sikerű Metal Gear Solid videojáték-sorozat főszereplőjét Hideo Kojima.
Vangelis: Blade Runner (1982)
"Blade Runner cover” - érdemes rákeresni a YouTube-on a korszak egyik leghíresebb sci-fijének zenéjére, és oldalakon keresztül hallgathatjuk-nézhetjük, ahogy különféle geek külsejű szintimakik görnyedve nyomkodják a különféle kütyüjüket a film főcímdalát reprodukálva. Ez nem csoda, hiszen nem csak Ridley Scott filmje, de a soundtrackje is kultikus;az eredetileg pusztás környezetben megálmodott futurisztikus városi western adta az alapját előbb a cyberpunk képi-zenei esztétikájának, majd pedig a mai synthwave irányzatnak. A nyitójelenet káprázatos, a zene pedig egyenesen mennyei. Így kell szintetizátortémákat írni!
Brad Fiedel: Terminator (1984)
A Terminátor 2 az egyik legjobb akciófilm ever, de a James Cameron által rendezett első rész az igazi stílusteremtő - zeneileg. Minimalista, heroikus, kegyetlen, hideg, dögös, szintis - minden ami kell. John Williams Cápa-főcímzenéje óta az egyetlen nagy hatású zenei téma, amit minden nagy filmrajongó kívülről tud: ta-tam-tam-ta-tam. ta-Tam-TAm-TA-TAMM!
Hans Zimmer: Black Rain (1989)
Ugyan a Fekete eső nem sci-fi, de a nyolcvanas évek Japánja a rengeteg neonfénnyel és sötét jakuzákkal lényegében a Szárnyas fejvadász autentikus mása. Ridley Scott éppúgy képes remekműveket rendezni (A nyolcadik utas: a Halál), mint kultuszrombolásokat (Prometheus), a Fekete eső a filmográfiájában egy kifejezetten hangulatos alkotás, köszönhetően az ikonikus Oszaka-Tokió neonvilágnak és Hans Zimmer zseniális szintetizátor-központú zenéjének.
Jerry Goldsmith: Logan's Run (1976)
Ugyan a Logan futása nem nyolcvanas évek, de sci-fi. Michael Anderson filmje egy nagyon izgalmas alapsztorit dolgoz fel: a jövőbeli társadalom a nukleáris apokalipszis után nem csak a születést, de az életet is szabályozza egy furcsa vallás formájában. Logan, a film hőse kitör a rendszerből, és az ő egyszemélyes háborúját nézhetjük végig. A zene itt nem annyira kiemelkedő, de remekül belehelyez minket a korszak egyik leghangulatosabb fantasztikus filmjébe.
itt pedig belehelyezkedhetünk Karanyi nyolcvanas évek sci-fi filmzenéi által inspirált mostani zenei világába, jme a Million One EP teljes egészében:
az EP anyagát Karanyi most szombaton az Akvárium Klubban mutatja be élőben, méghozzá vasakkal - szintetizátorokkal és analóg kütyükkel - felszerelkezve, Odett vendégszereplésével, Facebook-esemény.