Több vinyl és streaming, kevesebb cd és digitális eladás - A 2015-ös lemezfogyás számokban

2016.01.25. 12:19, rerecorder

1_14.jpg

Adele-nek november végi lemezmegjelenésével elég volt néhány hét arra, hogy dominálja a teljes 2015-ös évi albumeladásokat, ezt leszámítva viszont a korábbi trendek folytatódtak: masszívan nőtt a streaming zenehallgatás, ezzel párhuzamosan csökkentek a digitális eladások, majdnem a korábbi évek tempójában nőtt a vinylpiac és a szokásos módon egyre kevesebb cd-t veszünk - ezzel együtt a fizikai összeladások is csökkentek. Ez azonban mégsem volt olyan mértékű, hogy a zeneipar ne zárt volna jó évet: a streaming miatt ugyanis mind az USÁ-ban, mind az Egyesült Királyságban 2015-ben nőtt az albumeladások száma.

Mivel globális zeneipari jelentés nem létezik, mi is a két nagy piac, az amerikai és a brit adatait tudjuk szemlézni, külön-külön. 

Amerikában a korábbi évek trendjeinek megfelelően tovább nőtt a streamingszolgáltatások népszerűsége (sőt, ugye további komoly szereplők is beléptek), ráadásul minden korábbinál nagyobb mértékben, egész egyszerűen megkétszereződött a zenefogyasztás ilyen módja: míg 2014-ben 165 milliárd dalt hallgattak meg így az emberek, addig 2015-ben 317 milliárdot (ha ezt albumokra fordítjuk át, és az iparági sztenderd szerint 1500 dalmeghallgatás egy albumeladás, akkor a 2014-es 110 millióról 2015-re 210 millió lett a szám). Nem meglepő, hogy a "minden zene bármikor elérhető" elvén működő szolgáltatások miatt tovább csökkentek a 2000-es években sokáig folyamatosan emelkedő, de 2014-ben már csökkenő tendenciát mutató digitális eladások: ahogyan 2013 és 2014 között 12,5 %-kal csökkent a digitális daleladás, úgy 2014-hez képest is pontosan 12,5 %-kal csökkent ez az adat. Igaz, a digitális albumértékesítéseknél már lassult a csökkenés, míg 2014-ben majdnem 10 %-kal kevesebb nagylemezt vettek meg az emberek iTunes-on és a hasonló felületeken, addig 2015-ben csak 3 %-kal esett vissza a vásárlás (2014-ben 106,5 millió, 2015-ben 103,3 millió).

Amerikában 2015-ben is csökkent a fizikai hanghordozók értékesítése, míg 2014-ben 150 millió albumot értékesítettek, addig 2015-ben csak 137,5 milliót, ami 8 %-os csökkenés. Ezek az adatok persze döntően a cd-kre vonatkoznak, de tartalmazzák azt a továbbra is stabilan növekvő szeletet, ami a vinyleladásokat jelenti. 2015-ben 30 %-kal nőtt a szektor, azaz a 2014-es 9,2 millióhoz képest már 11,9 millió volt a vinylértékesítés (ami egyébként adat szinten már közelít a fizikai összeladások 10 %-ához). 

Az albumokra vonatkozó amerikai összeladás, ami már nemcsak a fizikai és a digitális eladásokat tartalmazza, hanem beleszámít a radikálisan növekvő streamingpiac is (ahol, még egyszer: 1500 dalmeghallgatás felel meg egy albumeladásnak) összességében jelentősen nőtt 2014-hez képest, mintegy 15 %-kal (477 millióról 550 millióra). A 2015-ös év 550 milliós albumeladási adata úgy képződött, hogy 137,5 millió fizikai albumeladás + 103,3 millió digitális albumeladás + 96,5 millió digitális daleladásból képzett albumeladás (itt tíz daleladás felel meg egy albumnak, azaz a 96,5 millióhoz 965 millió egyéni daleladás volt szükséges) + 210 millió albumeladásnak megfelelő streaming. Ha a tupírozás nélküli tényleges albumeladást nézzük, akkor viszont persze ismét csökkentek az albumeladások: az összesen 241 millió albumeladás (137,5 millió fizikai + 103,3 digitális), még mindig komoly csökkenés 2014-es év hasonló adatához, ami 257 millió volt (2013-ban 290 millió, 2012-ben 315 millió, 2011-ben 330 millió - a csúcsot jelentő 2000-hez képest, amikor különben még lényegében nem volt digitális eladás és ez a szám 785 millió volt, folyamatos a nagyon komoly visszaesés). 

A legkelendőbb albumok 2015-ben, az Egyesült Államokban:

1. Adele: 25 - 8 millió (ebben - és majd a többi albumeladási adatban is - benne van már a fizikai és digitális tényleges albumeladás, esetében 7,4 millió, valamint a streamingből, digitális egyéni daleladásból átfordított szám, ami 600 ezer példánynak felel meg)

2. Taylor Swift: 1989 - 3,1 millió
3. Justin Bieber: Purpose - 2,2 millió
4. Ed Sheeran: X - 2,2 millió
5. The Weeknd: Beauty... - 2 millió
6. Drake: If You're Reading... - 1,9  milli
7. Meghan Trainor: Title - 1,7 millió
8. Sam Smith: In The Lonely Hour - 1,7 millió
9. Sam Hunt: Montevallo - 1,3 millió
10. Fetty Wap: Fetty Wap - 1,2 millió

A dalok tekintetében (és itt csak a fizikai és digitális eladások versenyeztek), Mark Ronson Uptown Funkja nyert 5,5 milliós eladással, második Ed Sheeran Thinking Out Loud 3,9 millióval, harmadik Wiz Khalifa és a See You Again 3,8 millióval.


TOVÁBBI ZENEIPARI CIKKEINK, AKTUÁLIS ÖSSZEFOGLALÓINK ITT OLVASHATÓK.


Nagy-Britanniában a nagy képet tekintve nagyon hasonlók a tendenciák.

A brit zeneipar 2015-ben az összeladások tekintetében 3,5 %-os növekedést ért el 2014-hez képest. A növekedés itt a streaming megugrásával függ össze: 82 %-os növekedés következett be (2014-ben 14,8 milliárd, 2015-ben 26,8 milliárd dal hallgattak meg a brit emberek streamingszolgáltatón keresztül). A digitális letöltések ezen a piacon is csökkentek, az amerikai 12,5 %-os csökkenésnél is erősebben, 14 %-kal. A cd-eladások csökkenése az Egyesült Királyságban is permanens folyamat, ám a korábbi évekhez képest némileg lassult a tendencia, 4 %-kal kevesebb cd fogyott, mint 2014-ben (és ebben a lassulásban nyilván komoly szerepe volt Adele-nek). A vinyleladások Nagy-Britanniában is az amerikai tendenciának megfelelően nőttek, több mint 2 millió albumot értékesítettek vinylen.

A lemezipar összes eladása tehát kicsivel nőtt a 2014-es adatokhoz képest: akkor 117 millió album fogyott, 2015-ben 121 millió (és ebben a számban az amerikaihoz hasonlóan benne vannak a fizikai és digitális eladások, de a streamingből átkonvertált albumértékesítés is).

A legnépszerűbb brit albumok listája 2015-ben:

1. Adele / 25 - közel 2,5 millió fogyott belőle
2. Ed Sheeran / X - 971 ezer
3. Sam Smith / In The Lonely Hour - 893 ezer
4. Elvis Presley / If I Can Dream - 881 ezer
5. Justin Bieber / Purpose - 645 ezer
6. Taylor Swift / 1989 
7. Jess Glynne / I Cry When I Laugh - 583 ezer
8. James Bay / Chaos And The Calm - 518 ezer
9. Coldplay / A Head Full Of Dreams - 507 ezer
10. George Ezra / Wanted on Voyage 

A legnépszerűbb, azaz a legtöbb példányban értékesített dal a briteknél is az Uptown Funk volt Mark Ronsontól.

2015 tehát egyértelműen a streaming növekedéséről szólt, a világ vezető piacain megkétszereződött a szolgáltatások használata, így aligha kérdéses, hogy a zeneipar közeljövőjét ennek a szektornak az eredményei határozzák meg. A streaming ugyanakkor egy kissé más képet fest a zenéről, mint az az összesített eladások alapján látszik, a legnépszerűbb dal ilyen tekintetben Fetty Wap Trap Queenje volt, amit 616 millióan hallgattak meg, de a második helyezett (Silento és a Watch Me 563 millió streammel) sem tűnt fel a tényleges eladásokat is számláló listákon. Ez azonban csak egy mellékesnek tűnő részlet ahhoz képest, hogy hogyan alakul az új zenék és a régi zenék (ez a zeneipari sztenderd szerint másfél évesnél régebbi kiadványt jelent) aránya: a streamingszolgáltatóknál az első évek 50-50%-os megoszlása 2014-ben és jó eséllyel 2015-ben is már 70-30 volt a régebbi katalóguszenék javára. Ennél is érdekesebb adat, hogy 2015-ben először nőtt túl az összesített albumeladásban a régi zene az újon. Az amerikai piacot tekintve a fent már emlegetett 241 millió albumeladásból 122,8 millió régebbi kiadvány volt, 118,5 millió pedig új lemez - ha fizikai/digitális eladásokra bontjuk az adatokat, akkor ott a cd-/vinylfogyás szintén nagyobb részben régi lemezekből állt, digitálisan azonban még egy picivel szívesebben vesznek az amerikaik új megjelenéseket.

A nagyobb képben ugyan még mindig csak kisebb tényező, de annyira stabil a vinylpiac növekedése, hogy a Technics cég bejelentette, újra gyártósorra helyezi legendás lemezjátszóját, a 2010-ben kivont 1200-SL-t - ez is 2015 lemezipari teljesítményének köszönhető.

https://recorder.blog.hu/2016/01/25/tobb_vinyl_es_streaming_kevesebb_cd_es_digitalis_eladas_a_2015-os_lemezfogyas_szamokban
Több vinyl és streaming, kevesebb cd és digitális eladás - A 2015-ös lemezfogyás számokban
süti beállítások módosítása