Elképesztő, hogy milyen erős éve van a jazznek, és mondjuk ezt úgy, hogy különben egyáltalán nem tartjuk magunkat jogosultnak arra, hogy egy számunkra nem elég mélyen ismert műfajt elemezzünk, de azt tisztán látszik a popzene felől érkező megközelítésünkkel is, hogy Kamasi Washington háromórás epikus albuma mellett idén a New York-i szaxofonos, fúvós, kísérleti zenész, Matana Roberts lemezei kiemelkedők. Ja, és bónusz jóhír, hogy az előadót élőben is láthatjuk majd ősszel Budapesten, a Trafóban lép fel október 10-én .
Matana Roberts: COIN COIN Chapter Three: River Run Thee
Kiadó: Constellation
Megjelenés: 2015. február 2.
Stílus: experimentalista jazz
Matana Roberts: always.
Kiadó: Relative Pitch
Megjelenés: 2015. június 2.
Stílus: experimentalista jazz
A New York-i szaxofonos-zeneszerző Matana Roberts idén már két kiadvánnyal is jelentkezett: folytatta tizenkét részesre tervezett, az afro-amerikai múltat személyes és társadalmi szempontokból is feldolgozó COIN COIN sorozatát, majd erre jött a zenekar nélkül rögzített always. A River Run Thee teljes mértékben elüt a széria előző két részétől (és nagyjából mindentől): a big band helyett kevés zenész játszik a vártnál jóval absztraktabban. Ráadásul erősen meg van piszkálgatva elektronikusan is az anyag, ide-oda csúszkálnak egymáson a rétegek, az egésznek mégis van egy nagyon otthonos, nyugodt aurája. Az év egyik csúcslemeze ez. Az always. két részre osztott 43 pernyi altszaxofon improvizációja ugyanebben a hangulatban készült, csak itt az egésznek van egy kulcslyukon keresztüli meglesettséget nyújtó intimitása is.
10/10 (COIN COIN)
8/10 (always.)
Kálmán Attila
az október 10-i CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös Trafó-rendezvény, a Matana Roberts, Oren Ambarchi koncertek Facebook-eseményoldala
a COIN COIN Chapter Three:
az always. első tétele:
az always. második tétele:
ez pedig a sorozat második részéből részlet élőben: