Mára a Napster nagyon messzire jutott onnan, ahonnan indult, minden értelemben. A jelenleg 16 európai országban elérhető ikonikus, de mostanra jelentőségét vesztett zenei szolgáltatás körüli legújabb fejlemény, hogy egy új, felhőalapú zenei platformba integrálva is elérhető lesz.
A NAPSTERRŐL KÉSZÜLT FILMET LETÖLTÖTTED MÁR?
A Napstert 2011-ben vette meg a Rhapsody on-demand zeneszolgáltató, amelynek tavaly ősz óta résztulajdonosa a Telefónica spanyol telco-óriás. Ez kifejezetten jót tett a Napsternek, egyrészt mert "megkapta" a Telefónica korábbi zenei szolgáltatása, a Sonora összes előfizetőjét, illetve a Firefox OS telefonokra is rákerült.
A Napstert pedig most a Synchronoss felhőalapú technológiára szakosodott cég nézte ki magának, mint partner egy új zenei felhőplatformhoz. A The Social Music Platformban a felhőben a Napstereren keresztül a felhasználók könnyedén oszthatnak majd meg zenei tartalmakat egymás között, érthetik el a Napster 25 millió dalból álló zenei adatbázisát, illetve saját zenei fiókjukat minden mobileszközön. A Synchronoss számára a Napsterrel való partnerség jó kiindulási alap lehet a tartalomipar felé közeledésben, a Napsternek, illetve a tulajdonosainak pedig a felhőalapú megoldások piacára való relatíve könnyű és olcsó belépéshez segítség a megállapodás.
A kérdőjelek ennek ellenére ott sorakoznak az együttműködés körül. A felhőalapú zenei szolgáltatások piaca ugyanis messze nem érte el azt a sikert, amit amit anno az első belépők, az Amazon, az Apple vagy éppen a Google szeretett volna. A felhőalapú szolgáltatások a szárnyaló streaming mellett eltörülnek, így a Napster létező streamingszolgáltatásának eljuttattatása a Telefónica-ügyfelek millióihoz sokkal okosabb iránynak tűnik, mint a felhő felé fordulni - de persze ne temessük egyből ezt a próbálkozást.
Pléh Dániel