Heti Top 10: zenei mutató Bret Easton Ellis-hez

2014.03.09. 22:49, Frontrecorder

ellis.jpg

A héten, március 7-én ünnepelte 50. születésnapját Bret Easton Ellis amerikai író, akinek művei telis-tele vannak popkulturális, és ezen belül zenei utalásokkal (sőt, a könyveihez playlisteket is összeállít). Ellis naprakészen követi a zenét, a legutóbbi regényében például Bat For Lashes neve is szerepel, nemrég indított heti podcast-sorozatában beszélgetett többek közt Kanye Westtel és Marilyn Mansonnal, és a napokban jelent meg a Dum Dum Girls kisfilmbe ágyazott új klipje, amelynek ő volt a forgatókönyvírója. A kultszerzőt tíz olyan dallal köszöntjük, amely kapcsolódik a regényeihez.

Elvis Costello: Less Than Zero

Ellis 1985-ben megjelent első regényének eredeti címét Elvis Costellótól vette, a Less Than Zero a brit énekes-gitáros debütáló albuma, az 1977-es My Aim Is True egyik dala.


Bloc Party: Song For Clay (Disappear Here)

A brit zenekar második albumán szereplő dalt viszont az első Ellis-regény ihlette. Clay-nek hívják a Nullánál is kevesebb 18 éves főhősét.


The Clash: Somebody Got Murdered

A Clash többször is szóba kerül a Nullánál is kevesebben, Clay konkrétan is megemlíti az 1980-as Sandinista! című tripla album egyik Mick Jones-szerzeményét: "Egy Clash-szám megy, a „Somebody Got Murdered”,  és a falnak dőlök, és hideg verejték üt ki rajtam, és van egy fiatal srác, akit mintha ismernék, egy széken ül és engem bámul a szoba másik végéből, én pedig zavartan visszabámulok rá, töprengve, hogy vajon ismer-e, de rájövök, hogy hülyeség."


Manic Street Preachers: Patrick Bateman

A walesi zenekar 1993-ban, egy kislemez b-oldalán megjelent dala az Amerikai psycho szadista sorozatgyilkos bankár főhőséről:


Misfits: American Psycho

Ellis legismertebb regénye számtalan lemez- és dalcímben köszön vissza, a horrorpunk-pionír Misfits esetében pedig is-is. Íme az 1997-es American Psycho albumuk címadó dala: 


Kanye West Amerikai pszicho-paródiája

Ez ugyan nem dal, hanem egy albumbeharangozó videó, a Yeezus vicces promóciós húzása, amely az Amerikai pszicho film egyik legemlékezetesebb jelenetét parodizálja; azt, amikor Bateman a Huey Lewis And The News 1987-es albumáról áradozik egyik kollégájának, miközben nekikészülődik, hogy hidegvérrel legyilkolja egy baltával. Kanye és Ellis időközben nagyon egymásra találtak, már közös filmterven is agyalnak.


Oasis: Champagne Supernova

Az 1998-ban kiadott Glamorámában Ellis még tovább megy a popzenei utalások terén, és már a háttérben szóló dalokszövegéből is idéz, például a második Oasis-album hét és félperces zárószámának refrénjét.


Elvis Costello: Beyond Belief

Ellis eddigi utolsó regénye a Nullánál is kevesebb folytatása, és a 2010-ben megjelent Királyi hálószobák címét ismét Elvis Costello ihlette, ezúttal az 1982-es albuma (Imperial Bedroom). Sőt a regény mottója is erről a lemezről való, a Beyond Belief című szám nyitó sorai: "Megismétel mindent a történelem: a régi gőgjeid, a laza dumáid, a vereségeid – megismétli mind…” (Eredetiben: History repeats the old conceits / The glib replies the same defeats)


Placebo: Too Many Friends

A tavalyi Placebo-album első kislemezdalához forgatott videójában Bret Easton Ellis a narrátor. Egy bűnesetet látunk aprólékosan kielemezve, három lehetséges megoldással - szerinted mi történt?


Gold Zebra: Love, French, Better

Az Ellis forgatókönyvéből Lindsay Lohan főszereplésével készült, nagyot bukó Vétkek völgye egyik betétdala egy kanadai duótól, tisztára Visage 80s szintipop 2013-ból.

https://recorder.blog.hu/2014/03/09/heti_top_10_zenei_mutato_bret_easton_ellis-hez
Heti Top 10: zenei mutató Bret Easton Ellis-hez
süti beállítások módosítása