A történetet jószerével mindenki ismeri (vagy nagyinterjúnkból megismerheti): Pajor Tamás a Neurotic élén megalkotta a hazai könnyűzenei kritika és sok rajongó által az egyik legtöbbre tartott tömör életművet (ezáltal szövegíróként az egyik legnagyobb hatást gyakorolta a következő generációkra), majd 1987-ben, a Rocktérítő című film forgatása közben megtért, megtagadta múltját és 1988-ban Amen néven alakított keresztény popzenekart. Amit viszont jóval kevesebben ismernek (el): az Amen is fontos fejezet a magyar zene történetében, néhány remek lemezzel és immár negyed évszázaddal a háta mögött. A zenekar 2014. január 10-én tartotta 25 éves jubileumi koncertjét a Hit Csarnokban, hatalmas tömeg előtt.
Nehezen lehet megtippelni, hogy mennyi néző volt kíváncsi a 25 éves Amenre (ha a Hit Csarnokban több mint 7000 ülőhelyet lehet kialakítani, akkor állóhelyekkel együtt, a lezárt részeket is belekalkulálva 6-8000 simán megvolt a szám), de az biztos, hogy a kezdés azért csúszott, mert a bejáratnál még kígyóztak a sorok a meghirdetett kezdési időpontban. Az Amen ma már persze elsősorban a Hit Gyülekezetének házizenekara, illetve a hívők együttese, de az indulás éveiben azért jóval látványosabban volt jelen a világi popéletben - 25. születésnapját egy popkoncertnek is elsőrangú eseménnyel megünnepelni egyáltalán nem érdemtelen gondolat. A közönség nagy része persze feltételezhetően hívekből állt, akiknek mindez nem feltétlenül egy hagyományos popkoncert volt, ám a háromórás produkciót látva az is egyértelmű, hogy ez a műsor (nyilván egy rövidített részlete) megérdemelné, hogy szélesebb nyilvánosság is lássa. Pajor a kilencvenes évek közepétől egy évtizedig nem nagyon hallatott magáról, 2005-ös szólólemeze óta azonban készített még egy anyagot társaival Amen néven és kijött egy átdolgozott verziókat tartalmazó másik Amen-lemez, mostanában volt egy új dala és klipje és - mint a jubileumi koncertből is kiderült - a slam poetry is közel áll hozzá. Újra látványosabban aktív tehát. Ehhez az aktivitáshoz van egy perfekt zenekara, amely úgy játszik szintis-funkos popzenét, ahogy talán egyetlen másik kortárs magyar együttes sem (néha még a most nagyon divatos műanyag-80s pop-hangzás is egy-az-egyben jön le a színpadról).
A koncert ilyen szempontból legjobb részét az első harmadban elhangzó egyvelegek jelentették. Hogy minél több Amen-dal elférjen a műsorban, tömörítve, egybedolgozva hangzottak el sorra a klasszikusok, az újrahangszerelésnek köszönhetően roppant friss volt a megszólalás. Pajor mellett tucatnyi zenész, háttérénekes állt a hosszúkás színpadon, a háromtagú fúvósszekció annyira jól szólt, a témák annyira odaillően voltak kidolgozva, hogy már emiatt simán megérdemelnék a szélesebb nyilvánosságot, a szelekció pedig (mely vegyesen tartalmazott új és a kezdeti időkből származó dalokat) széles vigyort kiváltó lendületet biztosított. A nyilvánvalóan családias hangulat, szellősebben álló nézők, szaladgáló gyerekek és szendvicsszag - nagyjából ennyi volt, ami az átlagos koncertektől megkülönböztette ezt az Amen-fellépést. A frontember időről-időre átadta a terepet vendégeinek, nem feledkezett meg Dénes Józsefről sem, aki az Európa Kiadóból tért be a Hit Gyülekezetébe, lett az első Amen-lemez egyik fő szerzője, majd hagyta el hitét, hogy élete utolsó napjaiban újra megtalálja azt - ahogyan Pajor emlékezett most zenésztársára, és volt egy igazi meglepetésvendég is. Mivel a koncert előtt láttam Müller Péter Sziámit is az előcsarnokban, Pajor felvezetése megtévesztett: "...sokszor vele van tele a pesti éter, következik..." Nem Müller, hanem Geszti Péter következett, aki három okot is sorolt, miért van ott azon az estén, melyek közül az első az volt, hogy "mert a kedvenc dalszövegíróm meghívott."
Ha valami, akkor ez tényleg rávilágított egy-két Első Emelet-, Rapülők-, további későbbi Geszti-sor és akár a Neurotic-, akár az Amen-szövegek közti rokonságra, a magyar dalszövegírás két legnagyobb szóvicckirálya bizony egy színpadon állt, bár közös produkciót nem adtak elő.
RECORDER-INTERJÚ GESZTI PÉTERREL BŰNÖKRŐL, ZENÉRŐL, POLITIKÁRÓL ITT!
Pajor rengeteget szóviccelt, gegelt a számok között, három slam poetry-t is előadott, kétségtelen, hogy erre ösztönös tehetsége van, de amire szintén, az az, hogy olyan dalokat énekeljen, amelyeknek a többsége laikusokat és hívőket egyszerre tud megszólítani.
Dömötör Endre
fotók: Somorjai László (köszönet a képekért!)
HA NEM OLVASTAD MÉG: TAVALYI PAJOR TAMÁS-INTERJÚNK DROGRÓL, HITRŐL, HIPHOPRÓL.
a Rap című szám klipje, az 1989-es első Amen-lemezről:
a Gyere ki! című első Amen-szerzemény a Rocktérítő című filmből:
a TV Terror videója A Föld showja című második albumról:
a Szabad vagy című harmadik Amen-lemez címadó száma:
a 7. B című dal, szintén az 1992-es albumról:
a 2005-ös szólólemezről az Ön táncoljon!:
ez pedig Pajor 2013-as klipje, a Te mesterséges ember: