A BBC is belép a zenebizniszbe – itt az iPlayer Radio

2012.10.12. 11:34, BizRecorder

bbciplayer_650.jpg

Az on demand rádiózás a digitális zene egyik legdinamikusabban növekvő szegmense, amely mind az internetezők, mind a befektetők körében népszerű területnek számít. Az üzleti modell sok esetben itt is messze van az ideálistól (lásd még a Pandora küzdelme a tőzsdén), de az egyértelműen látszik, hogy a hagyományos rádiók számára az online megjelenés, az interaktivitás, a mérhetőség növelése az egyetlen járható út. Aki kellően bátor volt ehhez, az nagyot nyert, mint például a Clear Channel, aki nem, az pedig tovább küzd a hirdetőkért és az életben maradásért.

Az Egyesült Királyság méltán híres közszolgálati tartalomgyára, a BBC számára természetesen nem a fennmaradás a kérdés, hanem sokkal inkább a hallgatók (nézők, olvasók, kattintók) közpénzből való minél magasabb színvonalon való kiszolgálása. Ha a 2007-ben létrehozott iPlayerre gondolunk, elmondhatjuk, hogy mozgóképes tartalmait sikerrel adaptálta digitális platformokra, most, 5 évvel később pedig kifejlesztette annak rádiós tartalmakra optimalizált megfelelőjét, a BBC iPlayer Radio-t is, amely jó eséllyel ugyanolyan mértékben változtatja majd meg a szigetország digitális rádiózási szokásait, mint ahogyan azt az iPlayer tette az online tévénézéssel. A közel 1 évnyi előkészítés után elindított, 57 rádióállomást (hírektől a tematikus zenei csatornákig) kínáló szolgáltatás multiplatform, azaz rendelkezik webes verzióval, ami mindenki számára, földrajzi korlátok nélkül elérhető és rendelkezik egy IOS alkalmazással is, ez azonban csak a brit iTunes áruházban érhető el. 

A rádióhallgatók élvezhetik az iparágban már bevált elérési és közösségi feature-öket: kereshetnek például az egyes állomások között, böngészhetik a műsorszámokat stílusok alapján, elmenthetik az adókat kedvenceik közé, de azt is láthatják, mit hallgatnak a barátaik. Minden egyes műsor saját oldalt kapott a legfontosabb kapcsolódó információkkal, képekkel és videókkal, bele lehet hallgatni a legutóbbi adásban lejátszott dalokba, a korábbi epizódok böngészhetőek, megtekinthető a későbbre tervezett epizódok tartalma, azaz gyakorlatilag minden adat és tartalom elérhető egy helyen, ami az adott rádióműsorhoz tartozhat.

Ugyan a hírek korábban arról szóltak, hogy a szolgáltatáshoz Playlist néven kapcsolódni fog egy klasszikus streaming zenei szolgáltatás is, amely közvetlen versenytársa lehetne a Spotify-nak és a Deezernek, ennek jelenleg nem látni nyomait. A halasztás racionális döntésnek tűnik, a BBC-nek először ugyanis egy, a szolgáltatást aktívan használó közönséget érdemes felépítenie  ami az iPlayer esetében korábban tökéletesen sikerült –, és csak azután célszerű arról elgondolkoznia, hogy merre bővíthető értelmesen a szolgáltatás.

Természetesen a BBC iPlayer Radio nem hasonlítható össze egy az egyben a Pandora-val és a legismertebb streamingszolgáltatásokkal, lebecsülni azonban nem szabad, hiszen egy hatalmas, a zenei stílusokat gyakorlatilag teljesen lefedő, folyamatosan frissülő tartalmú, roppant erős és jól beágyazott brand tartalmai lettek így elérhetőek kényelmesen, több platformon, ingyenesen. Ez pedig sok tekintetben igencsak versenyképes ajánlat még a Spotify és a Deezer kínálatához mérten is.

Pléh Dániel

Címkék: rádió bbc iplayer
https://recorder.blog.hu/2012/10/12/a_bbc_is_belep_a_zenebizniszbe-_itt_az_iplayer_radio
A BBC is belép a zenebizniszbe – itt az iPlayer Radio
süti beállítások módosítása