Napjainkban a digitális zenei szolgáltatók és a telco cégek minden eddiginél szorosabb, egymásra utaltabb kapcsolatban vannak. Előbbiek számára a hatalmas ügyfélállomány, a fizetőképes kereslet, utóbbiak számára pedig az előfizetők számára nyújtható értéknövelt tartalomszolgáltatás jelenti a mézesmadzagot.
Ennek megfelelően az elmúlt években egyre több stratégiai együttműködés született zenei szolgáltatók és telekommunikációs cégek között. Ezek közül a leghíresebb a dán TDC megoldása, de a francia Deezer és a szintén francia Orange közötti megállapodás is szinte iparági szabványnak számít. Az ilyen jellegű partnerségek túlnyomó többségében a zenei szolgáltató csomagjai a telco cég ügyfelei számára ingyenesen vagy kedvezményes áron érhetők el, legtöbbször egy adott ideig, de néha folyamatosan.
A ZENE VISZI A HÁTÁN A TECHNOLÓGIÁT? VAGY FORDÍTVA? OLVASD KI CIKKEINKBŐL!
A hazai piac lényegesen kisebb a dániainál és a franciaországinál is, úgyhogy itthon messze nem olyan ütemben terjedtek, terjednek el az ehhez hasonló együttműködések, de most talán látszik már az alagút végén a fény. A Vodafone korlátlan zenetára már több mint három éve elérhető, közel egy éve pedig a Magyar Telekom ZeneCenter nevű szolgáltatásával is megismerkedhettünk a piacon.
A jelek szerint a Telenor sem kíván már sokáig vetélytársai mögött kullogni ezen a területen, a mobilcég tartalomszolgáltató partnere pedig – mint tegnap délelőtt a Recorder kiderítette, aztán este a Telenor bejelentette – a sokak által a Spotify utódjának kikiáltott, 26 millió felhasználóval és 1,5 millió előfizetővel rendelkező, 18 millió dalból álló adatbázist birtokló francia Deezer lett. A Deezer zeneszolgáltatása külön szoftver letöltése nélkül elérhető pc-n, laptopon, továbbá a legtöbb okostelefonon és tableten is.
Az együttműködés keretében a Telenor ügyfelei az év végéig ingyenesen vehetik igénybe a szolgáltatást és a cég adatforgalmi díjat sem számol fel a Deezeren hallgatott dalok után. 2013 januárjától a havidíj 1390 forint lesz, a Telenor pedig egy speciálisan a zenefogyasztás által indukált nagyobb adatforgalom kezelésére létrehozott SMART díjcsomagokkal készül a jövő évre.
Az új ajánlat tökéletesen beleillik a Telenor utóbbi időben mutatott, egyértelműen a fiatalokat megcélzó kampányába. Az együttműködés persze nem egyedi, külföldön több példa is van rá (lásd fentebb) és a magyarországi piacon is jelen vannak már a klasszikus értelemben vett streamingszolgáltatások. A Telenor előnye annyi vetélytársaival – elsősorban a Magyar Telekommal szemben –, hogy egy nemzetközileg bejáratott, jól összerakott, hatalmas kínálattal bíró megoldást kapott meg. Ez azonban a sikerhez még messze nem elég, igazán eredményes akkor lesz, lehet majd a Telenor és a Deezer együttműködése, ha a telekommunikációs cég valóban beleadja legnagyobb értékét az együttműködésbe: az ügyfélkörét. Abban az esetben, hogyha ügyfelei és lehetséges ügyfelei számára a Telenor nem kommunikálja majd elég aktívan az ajánlatot, ha nem sikerül elég vonzó módon integrálnia azt értéknövelt szolgáltatásai közé és díjcsomagjaiba, úgy hiába a világszínvonalú tartalom és működés, a szolgáltatás (de legalábbis annak profitabilitása) kudarcra lesz ítélve.
Pléh Dániel