Lemeztáska: Mark Kozelek (Sun Kil Moon)

2022.09.05. 11:23, srecorder

skm_1000.jpg

Négy év után újra Budapesten koncertezik az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb énekes-dalszerzője, Mark Kozelek, aki a '90-es években kulcsszerepet vállalt a slowcore alapjainak lefektetésében Red House Painters nevű zenekarával. Az igazi elismertséget azonban már a melankolikus folkrockos Sun Kil Moon hozta meg számára, előbb a nullás évek legünnepeltebb lemezei közé tartozó Ghosts of the Great Highway-jel, majd a karrierreneszánszát elindító csúcslemezével, a Benjivel, ami után rekordgyors tempóban kezdte kiadni az életét naplószerűen megörökítő, minimalista hangszerelésű, gondolatfolyamszerűen áramló dalokból álló lemezeit. A szeptember 10-én a Magyar Zene Házában fellépő amerikai zenészt magyarországi koncertjeiről, a 2010-es években végbemenő stílusváltásáról, és zenei hatásairól is kérdeztük.

Első zenei emléked

A tranzisztoros rádiót hallgatom a gyerekkori szobámban. Plusz a Doors dalai.

youngamericans.jpgElső lemez, ami saját pénzből vettél

Young Americans volt az első albumom, David Bowie-tól. Harmadikba jártam, azt még anyukám vette. Az első lemez, amit már a saját pénzemből vásároltam meg, talán a Brain Salad Surgery volt az Emerson, Lake & Palmertől.

Zene, ami zenélésre inspirált

Egy nő, aki az egyik rokonom gyepén énekelt és gitározott Ohióban.

Hatások a Red House Painters idején

Ugyanazok, amik gyerekkoromban. Led Zeppelin, Pink Floyd.

Mennyiben változtak ezek a hatások a Sun Kil Moon indulásakor?

Addigra megszerettem pár újabb bandát is, mint például a Modest Mouse-t. De alapvetően a legkorábbi zenei inspirációim maradtak velem. Mire elkezdtem a Sun Kil Moont, már inkább az irodalom és az utazás érdekelt, és sokkal több inspirációt nyertem a zenei ízlésemen kívül más dolgokból.

Minek hatására váltottál a napló- és gondolatfolyamszerű dalszerzésre?

Ráuntam a metaforákra. Kábé 40 éves koromban rájöttem, hogy csak a ma létezik számunkra. Fontos lett számomra, hogy az ittről és a mostról írjak. A pillanatban lenni – ez vált a dallá.

Hatások a friss, 2022-es dalod, a The Doorbells Are Ringing írásakor

Az otthonlét élménye. Nem ismertem az otthon jelentését, semennyi ideig sem 2020 előtt.

A lemezed, amit a legsikerültebbnek tartasz

A legsikeresebbek a Songs for a Blue Guitar a Red House Painterstől, és a Ghosts of the Great Highway és a Benji a Sun Kil Moontól. Szerintem a Mark Kozelek with Ben Boye and Jim White-on voltam a legjobb énekesként és szövegíróként. A Sun Kil Moon Admiral Fell Promisesen pedig gitárosként voltam a legjobb formámban.

songsforablueguitar.jpgKedvenc folklemezed

John Denver’s Greatest Hits.

Kedvenc slowcore lemezed

A Low bármelyik lemeze.

Kedvenc hiphoplemezed

Bármelyik raplemez. Nem hallottam még olyan rapszámot, ami ne tetszett volna.

Kedvenc jazzlemezed

Miles Davis: Jack Johnson.

Kedvenc énekes-dalszerződ

Neil Young.

Dalszövegíró, akit a legjobbnak tartasz

Isaac Brock. Nagyon sok szót tud beilleszteni nagyon kevés helyre, és ezt dallamosan teszi, és nem tudod megtippelni, mi lesz a következő sora. Szerintem ő a legjobb élő dalszövegíró. A korai Modest Mouse különösen felszabadult és fesztelen. Isaac saját szabályokat teremtett önmaga számára. Valahogy úgy, ahogy William Faulkner tette ugyanezt az irodalomban.

Bűnös zenei örömöd

Feldolgozásbandák utcai fesztiválokon.

Lemezgyűjteményed legértékesebb darabja

Peter Frampton: Frampton Comes Alive!.

Minden idők legjobb lemeze

duke-genesis.jpgAz Ocean Rain az Echo & The Bunnymentől vagy a Duke a Genesistől.

Mit hallgatsz mostanában?

Magamat, ahogy gyakorlok a gitáromon.

Az elmúlt években nem turnéztál, milyen érzés újra koncertezni?

A repülőutak nem hiányoznak, de várom már, hogy újra közönség előtt játszhassak.

2018-ban már játszottál Budapesten, a Müpában. Milyen emlékeid vannak arról a koncertről, és mit várhatunk a mostanitól?

Kedvességre és jó érzésekre emlékszem arról az estéről. És néhány érdekes nyilvános telefonra. A mostani koncerten az Alesund biztosan elhangzik majd, sok más számmal együtt.

Mark Kozelek szeptember 10-én játszik a Magyar Zene Házában, jegyek még kaphatók, Facebook-esemény errefelé.

 

https://recorder.blog.hu/2022/09/05/lemeztaska_mark_kozelek_sun_kil_moon
Lemeztáska: Mark Kozelek (Sun Kil Moon)
süti beállítások módosítása