Albumpremier - Lapos Föld: L.M.I. Felülnézet (+ L.M.I. Alulnézet album-újrapremier)

2021.09.20. 12:00, Recorder.hu

laposfold_650.jpg

Doktor Monotonként is ismert pHLaT (Osváth Sándor) és a Gazsi Rap Show alteregó mögött álló Szőke Gáspár sokféle szerepben (szólóban és különböző kollektívák tagjaként, közreműködőjeként) van jelen évek óta a magyarországi hiphop-színtéren, kettőjük együttműködése, a Lapos Föld első lemezét (Alulnézet) 2017-ben mi mutattuk be. Akkor úgy tervezték, hogy a dupla album második részét rögtön a rákövetkező évben kiadják, de erre végül csak most kerül sor: először tehát itt, a Recorderen hallgatható meg a Felülnézet, és a két főszereplő el is meséli, hogyan alakult a kapcsolatuk és a lemez sorsa az elmúlt több mint négy évben.

Át is adjuk a szót a párosnak:

Doktor Monoton aka pHLaT: "'15-ben találkoztam először Gazsival, RobotDecknél; hónapokkal előtte jött ki a H2O (RobotDeck és Gazsi Rap Show EP-je, premiercikk a Recorderen - a szerk.) közben Decknek javában készült a Felhőgép lemeze, amiatt mentem ki hozzá Kispestre, felvenni rá a dalomat. Gazsi munkásságát természetesen ismertem már valamelyest, tudtam, hogy komoly rajongói törzsgárdával bír, én is nagyon eredetinek találtam, a hazai rapközeg kaptafáit teljességgel figyelmen kívül hagyó, magát megélő és magát író egyéniségnek, a maga szeretetreméltó gondolatmeneteivel, a direkt pongyolaságban megbúvó igazságokkal és mélységekkel. Beszélgettünk, hamar megtaláltuk a hangot, aztán, ha jól emlékszem, már másnap ott ültünk nálam, és a zenéim között válogottunk, szövegeket nézegettünk össze, sőt, két trackhez rögtön föl is vettük a verzéket. 3-4 dal gerince már az első napokban elkészült, pár hónap után pedig már 14-16 dalnál/dalkezdeménynél jártunk, ezekből választottunk akkor tízet, amit 2017 januárjában kihoztunk, ez volt az Alulnézet, az LMI első fele. Nem volt szó leállásról, rögvest terveztünk is ráfordulni a hátramaradottakra, a következő év, azaz '18 volt a céldátum a Felülnézetre, de végül másképp történt, időlegesen külön utakra sodort minket az élet. Gazsi komoly életmód- és paradigmaváltásokban volt, osztályfőnök lett, megházasodott, elmaradozgattak a rendszeres összeüléseink - koncertet is talán kettőt, ha adtunk három év alatt -, én pedig minden korábbinál nagyobb fordulatszámon nekifeküdtem a szólóanyagaimnak, kijött egy EP-m, majd két LP-m, illetve elkészültek és kijöttek az első közös Mulató Aztékok-anyagok Ákossal és Misivel. Hogy végül ilyen mértékben úszott az eredeti céldátum, nem feltétlen jelentett rosszat a lemez szempontjából: csak '19 elején vettük fel ismét a fonalat, én pedig akkor, immáron a köztes években kialakult munkafolyamatbeli alapvetések birtokában, azokhoz az anyagokhoz visszanyúlva szembesültem csak igazán mindazzal a végtelen mennyiségű esetlegességgel és következetlenséggel, amivel az első időszakban dolgoztam. Szép lassan ráeszméltem, hogy akkor most mire is fordultam itt rá, hogy bizony ezeket a zenéket nulláról ki kell újra szinteznem, hangszereket cserélni, új ezt, új azt írni, szövegeket újravenni, felszámolni a lelkes, de kapkodó és hozzá nem értő készítés során létrejött slendriánságokat, meg ilyesmik... Ez volt a még meg nem jelent Felülnézet tizenegy dala. Kevés kivételtől eltekintve inkább volt újraírás, mint utómunka. Ahogy ezekkel elkészültem, egyetlen projektbe pakoltam az összes dalt, és ráfordultam újra az első lemez anyagára. Ezeket a '17-es digitális megjelenéshez képest hangzásában lehetőségeimhez mérten tovább pofozgattam, merthogy az eredetiben túl sok volt a magas, a mély, meg a minden, semmire nem voltunk tekintettel. Hosszú, és különösen lélekölő folyamat volt ez nekem, főleg az elején, utólag sok tanulsággal. Nagy adósság volt mindez magunk felé, számomra biztosan, már csak a továbbmenetel szempontjából is, merthogy nehezen tudok együttélni félbehagyott dolgokkal... Úgyhogy most különösen örülök, hogy elkészültünk, és hogy az anyag egy, a '17-es eredeti megjelenésénél tartalmához méltóbb hangzással és formában juthat el majd mindenkihez, most digitálisan, majd egy szövegkönyves dupla CD formájában is, reményeink szerint még az ősz végéig."

Gazsi: "Ahogy Sanyi is írja, az első és a második lemez gerince egyszerre készült el, amit egy jó dinamika eredményezett kettőnk között. Ha ezobubus lennék, azt mondanám, hogy a bolygók együttállása, vagy valami kollektív tudat eredménye. Ennél sokkal racionálisabb vagyok, egyszerűen abban az időszakban, mikor az Alulnézet íródott, ugyanazok a témák foglalkoztattak mindkettőnket. Nekem a Belvilágon (RobotDeck és Gazsi Rap Show 2018-as közös EP-je - a szerk.) is folytatódott ez a tematika, aminek a megírása és kiadása után egy kisebb mélypontra jutottam a szövegírás terén, és majdnem másfél évig csak sorokat tudtam írni. Ez nem jelenti azt, hogy unatkoztam, depresszióztam vagy túlságosan megváltoztam volna, de másfelé terelte a fókuszomat. Közben életmódváltáson mentem át, elköltöztem, gyűrűs férj, osztályfőnök lettem, azóta el is ballagott az osztályom, és a témáimat az engem körülvevő csodákból nyerem és azokból a problémákból, amelyekkel nap mint nap szembesülök. Illetve amikor a dalszövegírás a háttérbe szorult, jóval több energiát tudtam fektetni a festésbe, volt jó pár egyéni és csoportos kiállításom, elkészült a honlapom, csináltam egy harmaddiplomát, illetve ösztöndíjat is nyertem Rómába és elkezdtem a testvéremmel közös Szőke Klán-albumot is, ami hamarosan várható. A Felülnézet albummal folyamatosan foglalkoztunk és került rá pár egészen friss darab is. Mivel én leginkább szólóban dolgozom, illetve producerekkel, így számomra nagy kihívás volt az együttesi lét. Sanyi, akivel bár sok mindenben teljesen máshogy, de mégis nagyon hasonlóan gondolkodunk, egyfajta ötödik testvérem lett, megtanultam, mikor kell támogatni, unszolni vagy ráhagyni a dolgokat, így egy nagyon jól működő munkakapcsolat alakult ki közöttünk, meg tudtuk osztani a folyamatokat, én a lemezborító szervezését vettem magamra, a közreműködőkkel is többnyire én egyeztettem az időpontokat, hogy Sanyi mixelési és keverési folyamatát ne kelljen állandóan megakasztania. Valamint fontos megemlítenünk, hogy Benccel, mint DJ-vel háromtagúra bővült a zenekar. De vissza a Felülnézetre. Az album folytatja az első hanghordozó hagyományait: van rajta emekajji-gitárszóló, visszatér Tink két számban, illetve társul hozzá PMK is, megjelenik Frank a Bfok11-ből, aki két beatet is adott a lemezre, feltűnik a DSP, valamint a Sör és Fű alapfelállása is. A Felülnézet témáiban hasonlít az első lemezhez, megjelenik benne a lételméleti tematika, az ÉN, azaz, hogy kik és hol vagyunk a világegyetemben. Ez az ÉN bemutatkozik a mindennapokban majd, mint a rapper ÉN és mint az egyén, aki küzd az élet viszontagságaival. Az Alulnézethez képest sokkal eklektikusabb lemez, így lehet rajta a DSP-vel közös Históriás ének, amely egy kifordított mese sárkányokról és a királyfik viszontagságos életéről."

A lemezbemutató szeptember 25-én, szombaton lesz a ROOTS Budapestben.

Íme, a hazai hiphopközösség színe-javát feateltető vadonatúj Felülnézet:

És a 2017-es eredetihez képest újragondolt Alulnézet:

Felülnézet Bandcampen és Alulnézet Bandcampen.

Lapos Föld a Facebookon. 

A cikk megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

nka_hangfoglalo_logo_650_2_1_45_85.jpg

https://recorder.blog.hu/2021/09/20/albumpremier_lapos_fold_l_m_i_felulnezet_l_m_i_alulnezet_album-ujrapremier
Albumpremier - Lapos Föld: L.M.I. Felülnézet (+ L.M.I. Alulnézet album-újrapremier)
süti beállítások módosítása