Totális irányváltás előtt a Deezer

2015.02.17. 13:32, BizRecorder

deezer_usa_recorder.jpg
Talán egyetlen cég sem tett annyit a zenei streamingszolgáltatások globális elterjedéséért, mint a francia Deezer. Az a cég, amely éppen meredek új irányt vesz piaci koncepciójának átalakításával.

Alig több mint egy éve elmélkedtünk arról, hogy az akkor éppen 5 millió prémium előfizetős határt elérő Deezer utolérheti-e a legtöbb szakértő által megkérdőjelezhetetlenül piacvezetőnek számító Spotify-t.2014 aztán gyökeresen más évet hozott a francia cég számára, bár a hőn áhított tengerentúli piacokra való belépés sikerült az év második felében.

Streaming audiofileknek

A tengerentúli piacon a Deezer egy igazán prémium szolgáltatással jelent meg, Deezer Elite néven, melyet aztán a közelmúltban kiterjesztett az összes régióra, ahol jelen van. A Deezer Elite lényege, hogy a masszív, 30-35 millió dalból álló zenei adatbázist veszteségmentes FLAC formátumban teszi elérhetővé. A magasabb minőség természetesen magasabb árral is jár: a havi díja a megszokott 10 dollár helyett annak duplája, 20 dollár. A Deezer saját kimutatása szerint ugyanakkor a magasabb ár nem hogy nem visszatartó erő (200 ezer új regisztráltról számoltak be a prémium szolgáltatásra), de az előfizetők aktivitása is nagyobb, azaz több zenét hallgatnak, mint az alacsonyabb minőségű szolgáltatás elfizetői.

Rádió-jelek

A francia cég irányváltásának nem a Deezer Elite az egyetlen jele. A Deezer, elsősorban a tengerentúli jelenlétét befolyásoló két érdekes akvizíciót is végrehajtott a közelmúltban. Egyrészt 100 millió dollárt sem elérő összegért megvásárolta a Cricker Wireless-től a Muve Music nevű szolgáltatást, melynek különlegessége, hogy egy nagyságrendileg 45 dolláros mobilelőfizetés részeként kínált streaminget (és gyűjtött össze ennek köszönhetően több mint egymillió előfizetőt). A Deezer ezen felül felvásárolta a hagyományos rádióadók adásait online, on-demand formában összegyűjtő Sticher alkalmazást fejlesztő és üzemeltető céget, annak érdekében, hogy a podcastokat hallgató 39 millió amerikai netező közül minél több embert tudjon megszólítani

Kérdőjelek a jövővel kapcsolatban

A Deezer tehát a szabványos streamingszolgáltatások felől távolodni fog, ez biztosan kijelenthető. A tengerentúlon a koncepció körvonalazódni látszik egy háromszintű zenehallgatási struktúrával:

- a Deezer Elite a high-end zenekedvelők részére nyújt majd igazán minőségi streaming élményt;
- a Sticher az alapvetően talk rádió hallgatók igényeit elégíti majd ki;
- a Deezer Cricket pedig az Amazon fapados streamingszolgáltatásával próbál majd versenyre kelni.

Ez a csomagelosztás egyben azt is jelenti, hogy a Deezer a legnagyobbnak gondolt fogyasztói szegmenst – az átlag zenekedvelőket - nem tervezi kiemelten megcélozni a tengerentúlon.

Nagyon nagy kérdés ezek után, hogy mi lesz a francia cég előfizetői és felhasználói bázisának gerincét adó országokkal. A Deezer Elite ezekben is megjelenik majd, a fogadtatásának sikere azonban kétséges. Különösen annak ismeretében, hogy az Apple is olcsóbb streamingszolgáltatással tervez a piacra lépni, a YouTube streamingszolgáltatásáról nem beszélve, az biztosan jelentős számú előfizetőt "rabol" majd az indulásakor. 

A Dezeer, amely alig 2 évvel ezelőtt, Lev Blavatnik befektetésekor és a nemzetközi terjeszkedés kezdetekor a Spotify legkomolyabb riválisának számított, a 2015-ös év végére abban a nem kellemes helyzetben találhatja magát, hogy nincs ott a streamingpiac TOP3 szereplője között.


Pléh Dániel

Címkék: deezer
https://recorder.blog.hu/2015/02/17/totalis_iranyvaltas_elott_a_deezer
Totális irányváltás előtt a Deezer
süti beállítások módosítása