Nyolc évvel az indulása után a svéd streamingszolgáltató igazi mérföldkőhöz érkezett: 10 millió prémium, azaz fizető felhasználóval rendelkezik.
A Spotify legutóbb tavaly tavasszal, az SXSW fesztiválon közölt publikus adatokat felhasználóinak számáról. Azóta a svéd cég nem árult el újabb számot, még az olyan jelentős bejelentések során sem mint a mobil láb ingyenessé tétele vagy éppen az előadói program elindítása. A legtöbb szakember úgy becsülte, hogy ez nem azért van, mert a Spotify növekedése megállt volna, csupán megvárták, hogy a 6 millió után bejelenthessék a 10 milliós, sok tekintetben lélektani határnak számító előfizetőszámot. (A kivárás nem volt kockázatmentes, hiszen közben a legnagyobb vetélytársnak számító francia Deezer regisztrált felhasználói táborának folyamatos növekedéséről számolt be, ezen a téren egyre jobban megközelítve a Spotify-t.) A héten aztán ez e bejelentés meg is történt a Spotify blogján, így már hivatalos, hogy a svéd streamingszolgáltatónak 40 millió aktív felhasználója és 10 millió prémium előfizetője van.
A Spotify ezzel több szempontból is roppant fontos mérföldkőhöz érkezett. Egyrészt a 10 millió prémium felhasználó bejelentésével egyértelműen konszolidálta vezető helyét a streamingpiacon, a második helyezett Deezer ugyanis 5 millió, a harmadik Muve Music, illetve az azt követő Rhapsody pedig alig 2 millió prémium felhasználót tudhat magáénak (lásd az alábbi grafikont). A másik fontos ok, amiért Daniel Ek a szokottnál is jobban örülhet a hírnek az az, hogy ezek a számadatok sokat lendíthetnek Spotify tőzsdei bevezetésén.
A Spotify tehát masszív növekedési pályán van, ennek pedig az egyik hozadéka, hogy a kiadóknak is egyre nagyobb összeget fizet jogdíjak címén. Míg indulásától 2012 végéig egymilliárd dollárt fizettek a kiadóknak, csak csak 2013-ban újabb egymilliárdot, vagyis a Spotify működése kezd meghatározója lenni a kiadói bevételeknek. Ez pedig a cég szempontjából hosszabb távon azt jelentheti, hogy kedvezőbb jogdíjfizetési feltételekhez jutnak a kiadóknál, ezek révén pedig javulhat az eredményességük és a pénzügyi helyzetük, ami talán még növekedésnél is fontosabb lehet a befektetők számára.
Az tehát immáron kijelenthető, hogy a független streamingszolgáltatók versenyét megnyerte a Spotify. A nagy kérdés már "csak” az, hogy a piac nehézsúlyú szereplői, mint az Apple, vagy az Amazon mellett mire lesznek képesek.
Pléh Dániel