A nemzetközi hanglemezipari szövetség (IFPI) minden év tavaszán kiadja az előző év digitális zeneipari fejleményeit elemző kiadványát, a Digital Music Reportot. Abszolút nem meglepő módon a 2013-ra vonatkozó jelentés fókuszában a streamingszolgáltatások és az általuk több országban megfordított zeneipari trendek állnak.
Globálisan nézve ugyanis a világ zeneipara 2013-ban is zsugorodott (3,9 százalékkal), igaz felettébb érdekes tendenciákat követve. Az amerikai piac - a lejtőn lévő CD eladások és a kis mértékben csökkenő digitális letöltések miatt, a streaming meredek emelkedése ellenére - legnagyobb jóindulattal is csak stagnált. Európa zeneiparát az elsősorban a skandináv országokban szárnyaló streaming húzta felfelé, míg a drámai mértékben, közel 17%-al zuhanó Japán zeneipar gyakorlatilag a mélybe rántotta a világszintű zeneipari bevételeket.
EGY KIS EMLÉKEZTETŐ: A NEMZETKÖZI LEMEZIPARI SZERVEZET 2013-AS JELENTÉSE
A növekedő digitális szegmensben természetesen nem lehet nem észrevenni a változásokat, de azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy a bevételi struktúrát alapjaiban még nem változtatták meg. Az előfizetéses, illetve a hirdetésalapú streamingszolgáltatások részesedése a globális digitális zenei bevételekből a 2008-as 9%-ról 27%-ra, azaz háromszorosára nőtt, azonban a digitális bevételek kétharmada még mindig az egyedi letöltésekből származott (és származik).
Forrás:IFPI 2014-es jelentés
Az átalakulást kiválóan szemlélteti a különböző fejlettségű digitális zenei piaccal rendelkező országok esetében a streaming aránya. Az ezen a téren roppant magas szinten álló skandináv országokban gyakorlatilag a streaming dominálja nem csak a digitális szegmenst, hanem a teljes lemezipart, ezzel szemben például Németországban továbbra is a CD eladások adják a bevételek túlnyomó többségét.
Forrás:IFPI 2014-es jelentés
A streaming elsősorban ott hasít, ahol az egyedi letöltések korábban nem tudták áttörni a piaci ellenállást. Viszont azokban az országokban, ahol az egyedi letöltések is jelentős piacot tudnak magukénak, a streaming elsősorban a komoly fizetőérővel bíró, sokat vásárló zenekedvelőket szólította el.
Mindennek (is) köszönhetően 2013-ra a streamingszolgáltatásokért fizető internetezők száma elérte a 28 milliót!. Ami ugyan jól hangzik, azonban a világ vezető zenei pacait figyelembe véve nem jelent többet az internetezők 4-5 %-ánál. Vagyis minden növekedés ellenére a streaming továbbra is szűk igényt kielégítő szolgáltatás globálisan nézve.
Forrás:IFPI 2014-es jelentés
A 28 millió fizető előfizetőt a világon működő több tucatnyi streamingszolgáltató adja össze, a listát a Spotify vezeti 6 millióval, őket követi a Deezer 5 millióval, majd a Pandora 4 millió, Rhapsody, valamint a Google Music 1-1 millió prémium előfizetővel. Érdemes mindezt ugyanakkor összevetni azzal, hogy tavaly mintegy 200 millióan vásároltak az iTunes zeneáruházából…
Az egyes piacokra való kitekintés mindazon felül, hogy rávilágít a lokális piacok közötti különbségekre, talán a zeneipar előtt álló legnagyobb kihívásra is felhívja a figyelmet. A világ 10 legnagyobb zenei piacának többségében ugyanis még mindig a CD eladások adják a zeneipari bevételek legnagyobb hányadát. A CD eladások pedig feltételezhetően jelentős mértékben fognak csökkenni Németországban, Nagy- Britanniában, Japánban az elkövetkezendő években.
Az IFPI-jelentés alapján elmondható, hogy a világ zeneipara még nincs túl a nehezén, ezen belül nem oldódtak meg a digitális zeneipar legnagyobb kérdései és problémái sem. A legnagyobb zenei piacok közül több esetében a CD eladások további drasztikus csökkenésére lehet számítani, miközben sok piacon a bizonytalan üzleti modellű, az előadók körében sokszor vitatott streamingszolgáltatások egyre inkább átveszik a hatalmat - és ahol ez történik, ott a zeneipari bevetélek valóban növekedésnek indultak. A digitális zenei szolgáltatások egyre inkább mondhatónak globálisnak, egyre kisebb zenei piacokra is elérnek és eleddig digitális zenei szempontból abszolút fehér foltnak számító területek is felkerültek napjainkra a világ digitális zenei térképére.
Az IFPI Digital Music Report 2014 letölthető innen.
Pléh Dániel