Lengyelország gazdasági értelemben Európa jelentőseb piacai közé tartozik, sok tekintetben a digitális szolgáltatások és az elektronikus kereskedelem területén is. Ami pedig a zenei szegmenst illeti: az IFPI jelentése alapján 2011-ben tíznél több legális zenei szolgáltatás volt elérhető az országban. Ezek alapján az amúgy is növekvő lengyel zenei piac a streamingszolgáltatók számára a kelet-európai terjeszkedés bástyája lehet - a skandinávok már be is nyomultak.
A lengyel zenei piac mérete 2011-ben 4.3 millió dollár volt, melynek negyedét a streaming szolgáltatások adták, miközben a fizikai hanghordozó piac nagysága 70.3 mililó dollárra csökkent - igaz a csökkenés mértéke mindössze 7 millió dollár volt négy (!) év alatt, azaz gyakorlatilag stagnálni tudott. Ennek egyik oka lehetett, hogy a pay per track szolgáltatások lassan és kisebb számban jelentek meg, ami viszont a streaming szolgáltatások számára ugyancsak jó hír.
A GLOBÁLIS DIGITÁLIS ZENEI PIACOT UGYANAKKOR VIHAR ELŐTTI CSEND JELLEMZI.
A lengyel digitális zenei terepen a Magyarországon is elérhető Deezer - európai és benne kelet-európai terjeszkedési célkitűzéseivel összhangban - már megvetette a lábát, a Spotify-nak pedig az újabb befektetői kör után az első országok között szerepel a terveiben. Eközben a Spotify skandináv vetélytársa, a WiMP meglepetésszerűen a napokban bejelentette, hogy belép a lengyel piacra, ezzel egy időben varsói irodájukat is megnyitják, a Universal egykori helyi vezetője, Adrian Ciepichal irányításával.
WiMP, a Spotify skandináv vetélytársa A WiMP két norvég vállalat, az Aspiro ésa Platekompaniet valamint a Telenor közös gyermeke. A szolgáltatás a Spotify alapfunkciót nyújtja, azaz a zenei adatbázisában szereplő dalokat korlátlanul meghallgathatjuk, playlisteket állíthatunk össze, az egyes tartalmakhoz pedig hozzá hasonló ajánlatokat kapunk. A WiMP zenei adatbázisában összesen 6.5 millió dal található, az összes major valamint több független kiadótól. |
A lengyeleknél tehát valamikor jövő tavasszal már jelen lesz a streaming piac két legfontosabb szereplője, rajtuk kívül pedig több kisebb játékos is, ami ideális alap a digitális zenei szektor növekedéshez. Amennyiben pedig a fizikai hanghordozó-eladások visszaesése ilyen alacsony marad, a teljes lengyel zenei piac a világon talán egyedüliként 2013-ban még emelkedést is produkálhat.
Pléh Dániel