A Black Ice című 2008-as stúdiólemez az AC/DC sokadik reneszánszát hozta magával, az albumot kísérő – Budapestet is érintő – kétéves koncertkörútról pedig sokatmondó adat, hogy 441 millió dolláros bevételével minden idők harmadik legjövedelmezőbb turnéja volt, a 168 telt házas fellépésre csaknem ötmillióan váltottak jegyet világszerte. 2009 decemberében az ausztrál zenekar Buenos Airesbe érkezett, ahol három pazar koncerttel örvendeztette meg 200 ezer argentin rajongóját. A Live At River Plate DVD méltóképpen dokumentálja ezt a három estét, a 32 kamerával, HD minőségben rögzített koncertfilm a zenekarral a több mint két évtizede dolgozó videoveterán David Mallet rendezésében mutatja be, mire képes 36 évvel megalakulása után a világ egyik legjobb hard rock zenekara. A klasszikus Queen-, David Bowie-,és Billy Idol-klipekkel nevet szerzett Mallet – amellett, hogy több mint egy tucat videót rendezett Angus Youngéknak is – korábban már két AC/DC-koncertfilmmel örvendeztette meg a rajongókat (az 1992-es Live At Donington és a 1996-ben megjelent No Bull is minőségi munka volt tőle), és harmadik nekifutásra is profi módon teljesítette vállalását.
A rendezőnek persze könnyű a dolga, ha olyan koncertekből kell filmet összehozni, amilyeneket az ausztrál ősrockerek adtak Buenos Airesben. Az AC/DC-fellépések központi figurája, az ötvenes évei közepén járó Angus Young szólógitáros elképesztő: futásteljesítményét huszonéves futballisták is megirigyelhetnék, szólói pedig még mindig heveny villázást váltanak ki a hallgatóból. Brian Johnson énekes továbbra is elsőrendű szárnysegéd a gitáros-showman mellett, korelnökként, hatvanon túl is hibátlanul hozza a kifogástalan kiegészítő szerepet a színpadon.
Bár felvételek a Black Ice turnéján készültek, az AC/DC életművében annyi a kötelező, kihagyhatatlan sláger, hogy a DVD-re csak négy szám került fel az aktuális albumról, miközben az 1980-ig tartó Bon Scott-érából nyolc dal is helyet kapott a repertoárban. Amellett, hogy az együttes hihetetlen energiával játszotta végig a koncerteket, és menetrend szerint szállította a legnagyobb slágereket, a vizuális élményre és a jól koreografált műsorra is kellő hangsúlyt helyezett, a változatos színpadképet tucatnyi kiegészítő látványelem dobta fel, és természetesen Angus vetkőzős száma, és egyszemélyes szólóshow-ja is helyet kapott a programban. A szólógitáros és az énekes mellett még egy főszereplője van a filmek: a közönség. Az argentin publikum legalább olyan jól teljesített, mint a zenekar, és ezt díjazta a rendező is: a gyakran használt osztott képernyős megoldás végig a rajongók dicséretes lelkesedését hangsúlyozza.
A 19 számos Live At River Plate amellett, hogy bemutatja az AC/DC-életmű legjavát és végig szórakoztató néznivaló, egyben iskolapéldája annak, hogyan lehet a rock'n'roll világában dacolni az évtizedek múlásával.
EXTRÁK:
A koncerteket nyitó háromperces vonatos animáció. The Fan, The Roadie, The Guitar Tech & The Meat címmel egy fekete-fehér és színes felvételeket variáló 25 perces dokumentumfilm az Argentínában eltöltött 10 napról, a rajongókról, a zenekar technikai személyzetéről és arról, hogy a zenészek milyen jót steaket ettek egy helyi étteremben. Egy 12 oldalas füzetke zenekari fotókkal.
2011 Hossz: 112 perc Kiadó: Columbia/Sony Hang: angol LPCM Stereo / Dolby 5.1 Feliratok: angol, spanyol, portugál, olasz, francia, német, holland
9/10
Bokor Péter
a DVD beharangozó kisfilmje:
a koncertfilm nyitódala, a Rock N Roll Train című friss szám: