OK Go – a szponzori társulások jelenthetik a zenepiac jövőjét?

2011.01.04. 07:01, -recorder-

Ma már közhely, hogy az internet térnyerésével csökken az lemezeladások száma. Egyre több olyan üzleti modell jelenik meg, amely valamilyen módon reagálni próbál a változásokra: az egyik legújabb szerint például a gyenge eladások okozta hézagok pótlására az előadók és a szponzorok együttműködései jelenthetnek megoldást. A szellemes videoklipjeiről elhíresült OK Go együttes énekese még komoly cikket is írt erről egy tekintélyes gazdasági lapba! (A mi cikkünk alatt pedig megtekinthető az elmúlt fél évtized összes fontos OK Go-videója, köztük a két legfrissebb is.)
 
Ahogy más piacok, a zeneipar is kénytelen alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. Egyes sztárzenekarok, mint például a Radiohead vagy a Coldplay ingyenesen elérhetővé tették bizonyos albumaikat (az előbbi a 2007-es In Rainbows lemez letötését kínálta tetszőleges árért, az utóbbi a 2009-es LeftRightLeftRightLeft koncertalbumot adta teljesen ingyen), tudván, hogy bevételeik nagy része a koncertekből származik. Azonban nem mindegyik zenekar tudja ezt megtenni, sőt 2010 első felében a Top 100 turné bruttó bevétele 20 százalékkal csökkent az előző évi eredményekhez képest. A gyenge lemezeladások okozta hézagok pótlására egy új kezdeményezés szerint a szponzori társulások jelenthetik az egyik megoldást. Damian Kulash Jr. frontember vezetésével 2010-ben az amerikai OK Go is az önállóság útjára lépett: a zenekar szerződést bontott az EMI kiadóval, és különböző cégek támogatását kéri egy-egy koncert megszervezéséhez vagy egy-egy látványosabb videoklip forgatásához.
 
Ahogy Kulash a Wall Street Journalban megjelent cikkében írja: „Egyszer már függtünk egy nagy kiadó befektetéseitől és támogatásaitól. A megélhetésünket most közvetlenül a rajongóktól, illetve a felhasználási jogokból és szponzorációkból származó bevételek biztosítják. Nem mi vagyunk az egyetlen zenekar, aki márkákkal dolgozik. A zene és a zenei rendezvények szponzorációja 2010-ben Észak-Amerikában meghaladta az egymilliárd dollárt (2003-ban még 575 millió dollár volt). Összehasonlításként az Egyesült Királyságban a lemezcégek szponzorációra és marketingtevékenységre nagyjából 5 milliárd dollárt költöttek. A számok az iparág különböző szektoraiból származnak, de a zenészek szempontjából egy dolog mérvadó: a zenébe fektetett vállalati pénzek volumene hamarosan utoléri a hagyományos kiadói befektetésekét.
 
Nincs semmi trükk az OK Go szponzorációjában. Ha egy cég támogat egy koncertet, a zenekar megköszöni neki a koncerten. Ha a State Farm kifizeti a zenekar drága videóját, a klip a State Farmnak való köszönetnyilvánítással zárul. A zenészek régi kétlépcsős modellje – eladom az albumot, elmegyek turnézni – egy több forrásra támaszkodó stratégiává alakult, ahol helyet kapnak a fizetett alkalmazások, a reklámok és a szponzorációk.
 
A zeneeladásokban tapasztalható válság arra készteti még a sikeres zenekarokat is, hogy üzletemberként vagy kiadóként viselkedjenek, és jövedelem-szerzés akár meglepőnek tűnő módjait találják meg. Olyan utakat, amelyek néhány évtizede még eretnekségnek, ma viszont inkább okos megoldásoknak számítanak.
 
(sponsorship.com)
Rákóczi Balázs
 
A ZENEIPAR rovat a Zenei Hálózatok egyesület támogatásával készül.

 

az OK Go elmúlt hat éve a fontosabb videoklipek tükrében:

A Million Ways (2005 - az énekes helyett a basszusgitáros tátog)

 

Do What You Want (Party version, 2005) 

 

Here It Goes Again (2006 - az énekes helyett itt is a basszusgitáros tátog)

 

Do What You Want (Wallpaper version, 2007)

 

This Too Shall Pass (Marching Band version, 2010. január) 

 

This Too Shall Pass (Rube Goldberg Machine version, 2010. március) 

 

End Love (2010. június) 

 

White Knuckles (2010. szeptember - az énekes helyett itt is a basszusgitáros tátog)

 

Last Leaf  (2010. november)


Back From Kathmandu (OK Go GPS Parade, 2010. december)

 

https://recorder.blog.hu/2011/01/04/ok_go_a_szponzori_tarsulasok
OK Go – a szponzori társulások jelenthetik a zenepiac jövőjét?
süti beállítások módosítása